-
Så aktiva är besöksnäringen på Instagram
Sociala medier-bloggaren Hans Kullin har på sin blogg uttryckt förvåning över det svala intresset för Instagram hos bland annat kommuner. Detta gör han i samband med att rapporten ”Svenskarna och internet 2015” har publicerats.
Fyrtio procent av svenskarna använder sig av Instagram vilket skapar möjligheter för bland annat besöksnäringen att nå potentiella kunder.
Av kommunerna är det 137 stycken som är aktiva på Instagram enligt Hans Kullin. Ett problem är att privatpersoner köpt upp kommuners namn så att kommunerna måste välja annat namn. En annan svårighet är att folk då tror att det är kommunen som står bakom namnet fastän det inte är det.
Turistbyråerna har löst namnfrågan genom att kalla sig visitx. Andra har valt att kalla sig @stadensnamnvarmtvalkommen.
De här är besöksnäringens största på Instagram:
- @visitstockholm: 49400 följare. Drivs av Stockholm Visitors Board. Hashtag: #visitstockholm
- @goteborg.com: 13100 följare. Hashtag:#thisisgbg
- @jkpg: Jönköping. 8833 följare. Hashtag:#jkpg
- @attraktiva oskarshamn: 3895 följare. Hashtag: #oskarshamn
- @gavlestad: Gävle. 3646 följare. Hashtag:#sharegavle
- @destinationhalmstad: 3387 följare. Hashtag: #destinationhalmstad
- @visithelsingborg: 3119 följare. Hashtag: #visithelsingborg
- @govaxjo: 2705 följare. Hashtag: #govaxjo
- @landskronastad: 2565 följare.
- @inorrkoping: 1906 följare. Hashtag: #inorrkoping
Sveriges tredje största stad Malmö har cirka 1000 följare och saknas på tio-i-topp men finns med på bland de 30 mest aktiva konton.
Hans Kullins råd till mål och strategier på Instagram
- Använd rotationskonton för omväxling och för att enklare fylla kontot med bilder löpande
- Använd en tydlig lokal hashtag. Det ger ökad uppmärksamhet för egna bilder och ger möjlighet att kuratera andras bilder.
- Geotagga bilder. Det synliggör de platser som marknadsförs och kan ge ytterligare lite uppmärksamhet för egna bilder då andra söker på platsen.
- Kvalitet är viktigt. Jönköpings konto innehåller bilder av hög kvalitet vilket ger en attraktiv bild av kommunen och lockar fler följare. Det finns många personer som är duktiga på att fotografera och använda fotoappar. Bjud in dem, inspireras av dem och du kommer hitta nya vinklar och fantastiska bilder från din kommun.
Så här ser användningen ut i sociala medier i Sverige:
- Facebook – 70 %
- Instagram – 40 %
- Twitter – 22 %
- Linkedin – 22 %
- Snapchat – 21 %
Källa: Hans Kullin, IIS
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Flickrcom
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-