-
Så aktiva är besöksnäringen på Instagram
Sociala medier-bloggaren Hans Kullin har på sin blogg uttryckt förvåning över det svala intresset för Instagram hos bland annat kommuner. Detta gör han i samband med att rapporten ”Svenskarna och internet 2015” har publicerats.
Fyrtio procent av svenskarna använder sig av Instagram vilket skapar möjligheter för bland annat besöksnäringen att nå potentiella kunder.
Av kommunerna är det 137 stycken som är aktiva på Instagram enligt Hans Kullin. Ett problem är att privatpersoner köpt upp kommuners namn så att kommunerna måste välja annat namn. En annan svårighet är att folk då tror att det är kommunen som står bakom namnet fastän det inte är det.
Turistbyråerna har löst namnfrågan genom att kalla sig visitx. Andra har valt att kalla sig @stadensnamnvarmtvalkommen.
De här är besöksnäringens största på Instagram:
- @visitstockholm: 49400 följare. Drivs av Stockholm Visitors Board. Hashtag: #visitstockholm
- @goteborg.com: 13100 följare. Hashtag:#thisisgbg
- @jkpg: Jönköping. 8833 följare. Hashtag:#jkpg
- @attraktiva oskarshamn: 3895 följare. Hashtag: #oskarshamn
- @gavlestad: Gävle. 3646 följare. Hashtag:#sharegavle
- @destinationhalmstad: 3387 följare. Hashtag: #destinationhalmstad
- @visithelsingborg: 3119 följare. Hashtag: #visithelsingborg
- @govaxjo: 2705 följare. Hashtag: #govaxjo
- @landskronastad: 2565 följare.
- @inorrkoping: 1906 följare. Hashtag: #inorrkoping
Sveriges tredje största stad Malmö har cirka 1000 följare och saknas på tio-i-topp men finns med på bland de 30 mest aktiva konton.
Hans Kullins råd till mål och strategier på Instagram
- Använd rotationskonton för omväxling och för att enklare fylla kontot med bilder löpande
- Använd en tydlig lokal hashtag. Det ger ökad uppmärksamhet för egna bilder och ger möjlighet att kuratera andras bilder.
- Geotagga bilder. Det synliggör de platser som marknadsförs och kan ge ytterligare lite uppmärksamhet för egna bilder då andra söker på platsen.
- Kvalitet är viktigt. Jönköpings konto innehåller bilder av hög kvalitet vilket ger en attraktiv bild av kommunen och lockar fler följare. Det finns många personer som är duktiga på att fotografera och använda fotoappar. Bjud in dem, inspireras av dem och du kommer hitta nya vinklar och fantastiska bilder från din kommun.
Så här ser användningen ut i sociala medier i Sverige:
- Facebook – 70 %
- Instagram – 40 %
- Twitter – 22 %
- Linkedin – 22 %
- Snapchat – 21 %
Källa: Hans Kullin, IIS
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Flickrcom
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträd...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
-
Gästbloggare
-