-
Så höjer vi upplevelsen för våra gäster
På Daftöland i Strömstad arbetar man ständigt för att höja upplevelsen för gästerna. Och det ger resultat.
Under 2017 ökade bolagets omsättning med 25% och detta tror man främst beror på att man lanserade två nya attraktioner – Storm och Kuling. Nu fortsätter man att satsa på fler attraktioner.
Lena Kempe, Vd Daftö Resort”- 2017 var ett fantastiskt år för parken och det är bara början på vad som komma skall”, säger Lena Kempe, Vd på Daftö Resort.
Lagom till sommarsäsongen 2018 kommer man att ha premiär för ytterligare en ny attraktion.
Peter Steen, parkchef Daftö Resort”- Det är tack vare satsningarna på Storm och Kuling som vi har ökat och det ger oss alla anledningar till att fortsätta satsa”, säger Daftölands parkchef Peter Steen.
”- Vi kan tyvärr inte avslöja vad det är för attraktion riktigt än, men det vi kan säga är att det är något som efterfrågats av våra yngre gäster, och att det blir ett bra inslag i parken”, säger Peter Steen.
Vill fortsätta att höja upplevelsen
Även om Daftö Resort gjorde sitt bästa år någonsin så fortsätter man att satsa.
”- Men vi är inte nöjda. Vi kan alltid bli bättre och vårt mål är att fortsätta växa som nöjespark. Nu ser vi fram emot en ny parksäsong och att få erbjuda våra besökare en ny spännande attraktion”, säger Peter Steen.
Personalen viktig för upplevelsen
En utmaning med att driva en nöjespark är att locka servicesinnade personer att anställa.
Under en sommarsäsong har Daftö Resort cirka 176 personer anställda. 25% av dessa kommer från andra orter i Sverige och behöver boende. För att lösa boendefrågan bygger man nu fler personalboenden. Dessa nya boenden är klara i slutet av maj och innebär en investering på cirka 4 miljoner kronor.
Nu pågår rekryteringen av sommarpersonal och man försöker hitta personer som bor i närområdet. Men det räcker inte – man letar personal på bland annat skidorterna.
”- Det ska bli väldigt roligt att kunna erbjuda fler medarbetare ett boende när vi hittat guldkornen som vill komma till oss, och som vi vill ha hit. Det har varit tråkigt när allt annat har klickat bra men att det faller på att vi inte kan erbjuda boende till alla som önskar. Nu kan vi säga ja till 16 personer till”, säger Mia Kempe, personalchef på Daftö Resort.
Den nya personalbyggnaden, heter Gräddhyllan och kommer att få 16 enkelrum samt allrum och toaletter. Inför sommaren finns totalt 60 bäddar tillgängliga och de som arbetat på Daftö Resort tidigare år kommer få förtur att välja ett rum i den nya byggnaden.
Om Daftö Resort
Daftö Resort är en femstjärnig semesteranläggning vid Bohuskusten utanför Strömstad. Semesteranläggningen har öppet året runt. Man erbjuder boende och aktiviteter, äventyrspooler och en egen nöjespark – Daftöland. Daftö Resort drivs som ett familjeföretag.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Daftö Resort
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-