-
Så får du nöjdare gäster med mindre arbetsinsats
Visste du att Lean är en ideologi som bygger på att skapa största möjliga värde för kunden med minsta möjliga arbetsinsats? En resurssnål produktion, utförande av service samt tjänster där slöseri minimeras, helst elimineras. Att jobba smartare, inte mer.
Stödjande ledarskap som engagerar medarbetare
Den bygger på respekt för människan och utvecklar ett stödjande ledarskap, engagerar medarbetare och vårdar resurser. Tillika lika enkel som stark.
Så, hur får du nöjdare gäster med mindre arbetsinsats? Genom att identifiera vem din gäst är, vilka behov din gäst har och fokusera din insats på det som ökar värdet för gästen, minimera allt annat arbete.
Fokusera på gästens behov
Hur löser du det i praktiken? Börja med att fokusera på gästens behov snarare än vad du har att erbjuda, känn in din gäst, få gästen att berätta varför den valde just din anläggning och vilka planer de har för sin vistelse. Utifrån svaret du får kan du avgöra vad, av allt du har, som bäst svarar mot gästens behov. Genom att erbjuda vad gästen behöver snarare än vad gästen ber om överträffar du gästens förväntningar och får en nöjdare gäst.
Se över dina processer
Minska arbetsinsatsen? Se över dina processer med fokus på kundvärde, vad är det du gör som skapar värde för gästen och vad gör du av något annat skäl? Minimera, helst eliminera, allt som inte skapar värde för din gäst. Exempel på ej värdeskapande tid är tid du använder för att duka fram/fylla upp/duka av frukostbuffén – den kan inte elimineras men väl minimeras, är flödet rätt? Är platsen för buffén optimal? Är innehållet det rätta utifrån gästens behov? Jobbar alla medarbetare utifrån samma rutiner? osv.
Mät, mät och mät
Glöm inte bort att mäta! För att avgöra om dina gäster är nöjdare och du och din personal använder er av en mindre arbetsinsats behöver du veta såväl din ursprungsposition som uppföljningsposition.
Och väldigt viktigt, Lean är inte ett projekt – det är en filosofi för förändrad organisationskultur som leder till långsiktig och hållbar lönsamhet. Du och dina medarbetare ska leva Lean, inte bara tillämpa Lean.
Lycka till!
PS! Vill du veta mer, ta del av min kurs, Så får du nöjdare kunder med mindre arbetsinsats.
Detta är ett sponsrat inlägg
- Text: Maria Lindqvist
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-