-
Så får du nöjdare gäster med mindre arbetsinsats
Visste du att Lean är en ideologi som bygger på att skapa största möjliga värde för kunden med minsta möjliga arbetsinsats? En resurssnål produktion, utförande av service samt tjänster där slöseri minimeras, helst elimineras. Att jobba smartare, inte mer.
Stödjande ledarskap som engagerar medarbetare
Den bygger på respekt för människan och utvecklar ett stödjande ledarskap, engagerar medarbetare och vårdar resurser. Tillika lika enkel som stark.
Så, hur får du nöjdare gäster med mindre arbetsinsats? Genom att identifiera vem din gäst är, vilka behov din gäst har och fokusera din insats på det som ökar värdet för gästen, minimera allt annat arbete.
Fokusera på gästens behov
Hur löser du det i praktiken? Börja med att fokusera på gästens behov snarare än vad du har att erbjuda, känn in din gäst, få gästen att berätta varför den valde just din anläggning och vilka planer de har för sin vistelse. Utifrån svaret du får kan du avgöra vad, av allt du har, som bäst svarar mot gästens behov. Genom att erbjuda vad gästen behöver snarare än vad gästen ber om överträffar du gästens förväntningar och får en nöjdare gäst.
Se över dina processer
Minska arbetsinsatsen? Se över dina processer med fokus på kundvärde, vad är det du gör som skapar värde för gästen och vad gör du av något annat skäl? Minimera, helst eliminera, allt som inte skapar värde för din gäst. Exempel på ej värdeskapande tid är tid du använder för att duka fram/fylla upp/duka av frukostbuffén – den kan inte elimineras men väl minimeras, är flödet rätt? Är platsen för buffén optimal? Är innehållet det rätta utifrån gästens behov? Jobbar alla medarbetare utifrån samma rutiner? osv.
Mät, mät och mät
Glöm inte bort att mäta! För att avgöra om dina gäster är nöjdare och du och din personal använder er av en mindre arbetsinsats behöver du veta såväl din ursprungsposition som uppföljningsposition.
Och väldigt viktigt, Lean är inte ett projekt – det är en filosofi för förändrad organisationskultur som leder till långsiktig och hållbar lönsamhet. Du och dina medarbetare ska leva Lean, inte bara tillämpa Lean.
Lycka till!
PS! Vill du veta mer, ta del av min kurs, Så får du nöjdare kunder med mindre arbetsinsats.
Detta är ett sponsrat inlägg
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-