-
Så kan turism rädda djur
Att den amerikanske tandlkaren Walter Palmer visste vad han gjorde när han köpte upplevelsen ”att ha ihjäl lejonhanen” råder det ingen tvekan om. Han betalade bra och den företagare som tog emot pengarna behövde de. Vad konsekvenserna kunde Walter inte ens fantisera om..
Förutom att han nu inte kan återvända med sin familj (fru och två barn) till sin hemort och driva sin klinik där är bara en konsekvens.
En positiv konsekvens för alla är att människor återigen börjat diskutera och till exempel samla in pengar för att rädda djuren.
Varje dag försvinner det djurarter från vår planet till följd av människors levnadssätt men några har också försvunnit av andra orsaker.
I Sverige har vi flera djurarter som är hotade av utrotning:
- den europeiska ålen
- torsk
- tumlare
- blåfenad tonfisk
- sjöhäst
- rovdjurshat, varg (pga jakt)
- järv (pga jakt)
- fjällräven
- lo
- utter (pga miljögifter)
- vikare
- knubbsäl
- vissa fladdermöss
- igelkott
De djur som redan är utrotade i Sverige är:
- vildrenen (försvann ca 1880)
- svartråttan
Men vad kan då turismbranschen göra för att förhindra att djuren försvinner?
Här är tips för dig som vill engagera dig och dessutom göra gott:
- erbjud gärna organiserade resor där människor kan uppleva djur utan att göra skada
- engagera de lokala boende, t ex guiderna, och se till att de kan leva på turismen. Då kommer de att värna om sin inkomst – och djuren.
- var kreativ, försök utrota troféjägarna – ge de en annan upplevelse istället. Det är inte själva mördandet som är syftet för dessa personer – det är att visa sig macho och få den där bilden på väggen hemma
- ge tips om mobilappen WildScan till dina kunder. Här kan de läsa om vilka djur som är utrotningshotade
- ge en fristad till djur på er djurpark och bedriv ett avelsprogram
- erbjud mat som ni vet inte har förorsakat skada för djuren
I slutändan handlar allt om att kunna bedriva en hållbar turism – något som alla vinner på.
På Ekoturismföreningens hemsida kan man läsa detta:
”Ekoturismföreningen anser att svenska arrangörer av tigersafaris bör arbeta efter ekoturismens riktlinjer och gynna den lokala ekonomin, samverka med naturskyddet, miljöanpassa verksamheten, satsa på kvalitet, upptäckarglädje och goda kunskaper, och inte minst bidra till konkret naturskyddsnytta på de platser som besöks.”
Ovan är kloka ord som man kan ha i bakhuvudet när man skall producera resor..
Källor: WWF, Expressen, Ekoturismföreningen.
Foto: Ray Morris
- Text: Maria Lindqvist
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
-
Gästbloggare
-