-
Så kan turismcykling utvecklas i Sverige
Tillväxtverket har presenterat slutrapporten för rekreations- och turismcykling i Sverige. Rapporten visar att intresset för cykelturism ökar och att det finns en potential för ökade intäkter och sysselsättning.
Utredningen har Tillväxtverket gjort i uppdrag för regeringen och är en del av den nationella cykelstrategin. Syftet var att ta fram en samlad bild över hur rekreations- och turismcyklingen fungerar idag och hur den kan utvecklas. Det andra syftet var att skapa bättre förutsättningar för en långsiktigt hållbar turism och som även bidrar till att miljömålen för Sverige kan nås.
Turismcykling ökar
Rapporten visar att det finns många cykelleder i Sverige. Mest cyklar man i södra Sverige men stora möjligheter för turismcykling finns också i Norrland då intresset för mountainbike har ökat. Totalt finns det 82 turisminriktade cykelleder i Sverige och 13 nya cykelleder planeras och utreds just nu.
En tillväxtmotor
Framöver så ser man att cykelturismen kan leda till ökade intäkter och sysselsättning över hela landet med bieffekter i form av förbättrad folkhälsa och en mer hållbar inhemsk turism. Cykelturismen bidrar till att skapa en långsiktig hållbar turism som bland annat bidrar till att Sveriges miljömål uppnås.
Så kan cykelturismen utvecklas
Det finns en stark framtidstro på turismcykling i Sverige. Men bland politikerna är kunskapen om cykelturism låg. Det är därför lätt att man missar potentialen i kommande investeringar.
Aktörerna upplever att det många gånger är brist på offentliga resurser och att om man skall göra en investering så måste företagaren ta risken själv. Idag är också turistvolymerna inte så pass stora att utbudet av cykeluthyrare, verkstäder, cykelvänliga boenden med mera får det underlag de behöver för att gå runt ekonomiskt.
Även transportmöjligheterna är få i dagsläget då få kollektivtrafikslag låter passageraren ta med cykeln under resan.
Rapporten visar också att det behövs en långsiktig plan för etablering och investering av cykelleder i Sverige. Tillväxtverket föreslår att de får i uppdrag att ta fram riktlinjer för utvecklingen av ett nationellt fokus inom cykelturismen. Vidare föreslår man att Trafikverket får i uppdraget att utreda och ta fram en mer förenklad och kostnadseffektiv process vid etablering av cykelvägar och leder.
Bland annat är ett identifierat hinder mot cykelturism att dagens lagstiftning inte ger möjligheter att expropriera mark för att etablera cykelvägar på samma sätt som bilvägar. En enstaka markägare kan idag stoppa planerade cykelleder.
Intresset för mountainbikecykling ökar både i terräng, på småvägar och när det gäller liftburen downhill. De stora fjälldestinationerna satsar på att marknadsföra cykling under barmarkssäsong. Detta skapar möjligheter för företagen att behålla nyckelkompetens året runt och att övrig service på orten kan hålla öppet året runt. För kommunen innebär det att fler blir bofasta och betalar skatt.
Många leder har idag inte kvalitetsdefinitioner och en samordning. Detta har resulterat i att skyltning ofta saknas eller ser olika ut. Trafikverket arbetar sedan ett par år tillbaka på att ta fram en märkning för cykelleder.
Men frågan om vem och hur återstår
Nu när utredningen har presenterats så står det klart vad som behöver göras men vem skall göra det och hur skall man göra det?
I rapporten föreslås att Tillväxtverket får en samordningsroll nationellt. Sedan föreslår man att arbetet görs i samarbete med destinationer, offentliga aktörer, intresseorganisationer och privat näringsliv. Det är viktigt att företagen vågar göra investeringar. Trafikverket föreslås få i uppdrag att utreda förutsättningarna för en mer kostnadseffektiv och förenklad process för att etablera cykelvägar och cykelleder.
Så skapar man en framgångsrik cykelled
För att skapa en framgångsrik cykelled, enligt utredningen, så måste man ha en tydlig målbild, en långsiktighet, en stabil finansiering, driva ett strukturerat arbete. Och detta samtidigt som man behöver ha en helhetssyn där man är fokuserad på både traditionell cykelturism och mountainbike.
Det är också viktigt att erbjuda ett attraktivt utbud av tjänster, en koppling till kollektivtrafik och en tydlig skyltning. Cyklisten vill ofta bo bekvämt på ett hotell.
Så har man arbetat med utredningen
I utredningsarbetet har man samlat in kunskap och erfarenheter på nationell nivå. Man har även gjort en kartläggning av turistiska leder för traditionell cykelturism. Utredningen avgränsades till leder om minst 65 kilometer. Man har även gjort en övergripande analys av mountainbikecykling.
Man har genomfört telefonintervjuer och möten med Nationella referensgruppen för cykelturistleder, företrädare för svensk turism- och besöksnäring, intresseorganisationer och infrastrukturplanerare.
En webbenkät har skickats ut till cirka 300 personer, Regionala nätverket för turism, LOK-gruppen, nätverket SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations) och cirka 200 turistbyråer.
Läs fler nyheter från Tillväxtverket här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tillväxtverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-