torsdag 10 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • turismcykling
    2018-01-18 12:00

    Så kan turismcykling utvecklas i Sverige

    Tillväxtverket har presenterat slutrapporten för rekreations- och turismcykling i Sverige. Rapporten visar att intresset för cykelturism ökar och att det finns en potential för ökade intäkter och sysselsättning.

    Utredningen har Tillväxtverket gjort i uppdrag för regeringen och är en del av den nationella cykelstrategin. Syftet var att ta fram en samlad bild över hur rekreations- och turismcyklingen fungerar idag och hur den kan utvecklas. Det andra syftet var att skapa bättre förutsättningar för en långsiktigt hållbar turism och som även bidrar till att miljömålen för Sverige kan nås.

    Turismcykling ökar

    Rapporten visar att det finns många cykelleder i Sverige. Mest cyklar man i södra Sverige men stora möjligheter för turismcykling finns också i Norrland då intresset för mountainbike har ökat. Totalt finns det 82 turisminriktade cykelleder i Sverige och 13 nya cykelleder planeras och utreds just nu.

    En tillväxtmotor

    Framöver så ser man att cykelturismen kan leda till ökade intäkter och sysselsättning över hela landet med bieffekter i form av förbättrad folkhälsa och en mer hållbar inhemsk turism. Cykelturismen bidrar till att skapa en långsiktig hållbar turism som bland annat bidrar till att Sveriges miljömål uppnås.

    Så kan cykelturismen utvecklas

    Det finns en stark framtidstro på turismcykling i Sverige. Men bland politikerna är kunskapen om cykelturism låg. Det är därför lätt att man missar potentialen i kommande investeringar.

    Aktörerna upplever att det många gånger är brist på offentliga resurser och att om man skall göra en investering så måste företagaren ta risken själv. Idag är också turistvolymerna inte så pass stora att utbudet av cykeluthyrare, verkstäder, cykelvänliga boenden med mera får det underlag de behöver för att gå runt ekonomiskt.

    Även transportmöjligheterna är få i dagsläget då få kollektivtrafikslag låter passageraren ta med cykeln under resan.

    Rapporten visar också att det behövs en långsiktig plan för etablering och investering av cykelleder i Sverige. Tillväxtverket föreslår att de får i uppdrag att ta fram riktlinjer för utvecklingen av ett nationellt fokus inom cykelturismen. Vidare föreslår man att Trafikverket får i uppdraget att utreda och ta fram en mer förenklad och kostnadseffektiv process vid etablering av cykelvägar och leder.

    Bland annat är ett identifierat hinder mot cykelturism att dagens lagstiftning inte ger möjligheter att expropriera mark för att etablera cykelvägar på samma sätt som bilvägar. En enstaka markägare kan idag stoppa planerade cykelleder.

    Intresset för mountainbikecykling ökar både i terräng, på småvägar och när det gäller liftburen downhill. De stora fjälldestinationerna satsar på att marknadsföra cykling under barmarkssäsong. Detta skapar möjligheter för företagen att behålla nyckelkompetens året runt och att övrig service på orten kan hålla öppet året runt. För kommunen innebär det att fler blir bofasta och betalar skatt.

    Många leder har idag inte kvalitetsdefinitioner och en samordning. Detta har resulterat i att skyltning ofta saknas eller ser olika ut. Trafikverket arbetar sedan ett par år tillbaka på att ta fram en märkning för cykelleder.

    Men frågan om vem och hur återstår

    Nu när utredningen har presenterats så står det klart vad som behöver göras men vem skall göra det och hur skall man göra det?

    I rapporten föreslås att  Tillväxtverket får en samordningsroll nationellt. Sedan föreslår man att arbetet görs i samarbete med destinationer, offentliga aktörer, intresseorganisationer och privat näringsliv. Det är viktigt att företagen vågar göra investeringar. Trafikverket föreslås få i uppdrag att utreda förutsättningarna för en mer kostnadseffektiv och förenklad process för att etablera cykelvägar och cykelleder.

    Så skapar man en framgångsrik cykelled

    För att skapa en framgångsrik cykelled, enligt utredningen, så måste man ha en tydlig målbild, en långsiktighet, en stabil finansiering, driva ett strukturerat arbete. Och detta samtidigt som man behöver  ha en helhetssyn där man är fokuserad på både traditionell cykelturism och mountainbike.

    Det är också viktigt att erbjuda ett attraktivt utbud av tjänster, en koppling till kollektivtrafik och en tydlig skyltning. Cyklisten vill ofta bo bekvämt på ett hotell.

    Så har man arbetat med utredningen

    I utredningsarbetet har man samlat in kunskap och erfarenheter på nationell nivå. Man har även gjort en kartläggning av turistiska leder för traditionell cykelturism. Utredningen avgränsades till leder om minst 65 kilometer. Man har även gjort en övergripande analys av mountainbikecykling.

    Man har genomfört telefonintervjuer och möten med Nationella referensgruppen för cykelturistleder, företrädare för svensk turism- och besöksnäring, intresseorganisationer och infrastrukturplanerare.

    En webbenkät har skickats ut till cirka 300 personer, Regionala nätverket för turism, LOK-gruppen, nätverket SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations) och cirka 200 turistbyråer.

     

    Läs fler nyheter från Tillväxtverket här.

     

    Källa: Tillväxtverket

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Tillväxtverket
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-05 01:50

      Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

      Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet