måndag 7 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • turismår
    2016-01-22 11:01

    Så var besöksnäringsåret 2015

    Hur gick det för besöksnäringen under 2015? Vi har intervjuat några aktörer…

     

    Destination Gotland

    Destination Gotland är nöjda med 2015. De slog sitt rekord i antal passagerare. Rederiet tog emot 1,6 miljoner passagerare.

     

    Kneippbyn Resort

    2015 har varit ett händelserikt år på Kneippbyn Resort. Bobbo Werkelin tog den 1 januari 2015 över som VD och driver nu företaget tillsammans med sin familj.

    Lönsamheten har varit god under sommaren. Totalt hade Kneippbyn färre besökare och lägre omsättning om man jämför med sommaren 2014 men man har effektiviserat inköps- och personalkostnaderna.

    Det har arbetats mycket under 2015 med att upprätta en 3-årig affärs- och utvecklingsplan som skall fortsätta utveckla anläggningen för att till sommaren 2019 konkurrera om att vara en av Sveriges främsta sommarresorts. Totalt kommer Kneippbyn Resort att satsa ca 60 miljoner kr i anläggningen de kommande tre åren och öka antalet bäddar med 250.

    Man kommer att renovera de flesta befintliga campingstugorna, lägenheterna och hotellet.

    Målsättningen med campingen är att den skall bli Sveriges främsta i sommarresort segmentet. Serviceinrättningarna kommer att uppgraderas, ett flertal aktiviteter planeras, både för stora och små, som t ex nya lekplatser, utegym och en badbassäng. I nöjesparkerna är målsättningen att kunna presentera en ny attraktion varje år de kommande tre åren.

    Största utmaningen under 2015 var att sätta organisationen som skall driva företaget framåt. En annan utmaning var hur gästerna skulle reagera på de höjda entrépriserna, som en följd av de höjda arbetsgivaravgifterna för ungdomar.

     

    Hotell Tylösand

    Hotellet hade en trög start 2015 men slog rekord under sommaren och hade en stark höst med bra lönsamhet.

    Bland gästerna är det de privata som har ökat.

    Under året har man gjort en omorganisation och infört en ny tjänst –  Food & Beverage Manager.

    Utmaningen under 2015 har varit att inte tappa marknadsandelar när det gäller konferenser.

     

    Göteborgs stad

    Göteborg slog besöksrekord under 2015 och hade 4,4 miljoner gästnätter (4 miljoner år 2014). För ökningen stod de utländska turisterna och deltagare vid möten och evenemang.

    Under 2015 har staden skapat ett tätare samarbete med Turistrådet Västsverige och Visit Sweden. Man har arbetat med att koppla ihop reseanledningarna mat, skärgård, musik, stad, region och skärgård.

    Bland genomförda stora evenemang finns bland annat Volvo Ocean Race, World of Coffee och odontologkongressen.

    Den negativa händelsen under 2015 var att man inte blev utvald till värd för VM i Friidrott 2021 – värdskapet gick till Ryssland.

     

    Liseberg

    Omsättningen under 2015 blev en miljard kronor och Liseberg tog emot tre miljoner besökare.

    Man beräknar att Liseberg genererar 900.000 gästnätter och ger en turistekonomisk effekt på 2,8 miljarder kronor per år för Göteborg.

     

    Restaurangerna i Göteborg

    2015 var ett toppenår för restaurangbranschen i Göteborg. Bland annat så gick många utmärkelser till Göteborgsbaserade verksamheter:

    • Dosa Ivanov vann första pris under World Cocktail Championship
    • Thomas Sjögren, Swedish Taste, blev Årets Kock
    • Da Matteo utsågs till Årets Café av White Guide
    • restaurang Koka blev Årets Stjärnskott av White Guide
    • restaurang Hoze blev Årets Merrior av White Guide
    • Upper House Dining fick priset som Årets Kaffeupplevelse
    • Ulf Johansson, 28+, blev utsedd till Årets Krögare
    • På Thörnströms Kök kan man få Årets Ölupplevelse
    • Johan Malm, Gabriel, tog silver i VM i Ostronöppning

     

    Cykelloppet Göteborgsgirot

    Ekonomiskt gick Göteborgsgirot med nollresultat för 2015.

    Man genomförde loppen:

    • Stadsgirot 70 km
    • Halvgirot 35 km
    • MTB-Girot 25 & 37 km
    • Barngirot (i samarbete med Liseberg)

    Utmaningarna har varit att med en liten budget sprida kännedom om Göteborgsgirot samt att de flesta deltagarna väntar med att anmäla sig till månaden, eller veckorna, innan loppet ska gå av stapeln. Detta gör det svårt för arrangörerna att planera och uppskatta antalet deltagare i förhand.

     

    Visit Roslagen:

    Det har hänt mycket hos Visit Roslagen under 2015. Man har:

    • öppnat en helårsöppen turistbyrå i södra Roslagen (Österåkers kommun)
    • arrangerat Destinationsdagen med fokus på närproducerad mat
    • deltagit i olika mässor som t.ex Möten & Events, Vildmarksmässan, 60plus m.fl.
    • arrangerat en ”matresa” med besök hos småskaliga producenter i mellersta Roslagen
    • varit med vid invigningen av Telegrafen i Grisslehamn – ett resultat från det tidigare ”Skärgårdsprojektet”
    • genomfört den årliga Roslagsambassadörsutbildningen och korat nya stolta Roslagsambassadörer
    • arrangerat en ”Stensafari” med besök på Vätö gamla stenhuggeri
    • omsatt ca tre miljoner kronor på onlinebokningar
    • utbildat aktörer som velat bli Info-Points
    • givit ut ett helt nytt turistmagasin – Magasin Roslagen
    • givit ut den årliga tidningen Roslagsevenemang tillsammans med Norrtelje Tidning
    • medverkat i att få fram en helt ny YH-utbildning i Roslagen ”Konceptutvecklare i besöksnäringen”
    • genomfört ett lyckat journalistbesök från Tyskland
    • startat ett helt nytt vandringsevenemang ”Nya Roslagsmarschen”
    • påbörjat ett strategiskt arbete kring vandring i norra Roslagen tillsammans med Visit Uppland, Upplandsstiftelsen och Östhammars kommun
    • aktivt deltagit i samarbetet med att marknadsföra Stockholms skärgård ”Stockholm Archipelago” på webb, pressbesök m.m.
    • arbetat mer aktivt med sociala medier
    • lanserat två lokalproducerade pralinaskar som marknadsför olika besöksmål

     

    Utmaningarna under 2015 har varit att hinna med alla aktiviteter och att utveckla den egna verksamheten.

     

    Junibacken, Stockholm

    Lönsamheten har varit god under 2015.

    Man har arbetat med en stor Muminutställning som nu visas fram till februari 2016.

    Under 2015 har man genomfört en stor teknisk renovering av styrsystemet till Sagotåget, man har byggt om miljöer på Sagotorget samt installerat en ny separat entrégång till Sagotåget.

    Utmaningen är att få besöksantalet att öka och få besökare att komma hit även på vardagar.

     

    Swedavia

    Lönsamheten har varit god under 2015 – ett resultat av arbete med att effektivisera verksamheten. Både Arlanda (23 miljoner resenärer), Landvetter (6 miljoner) och Bromma (2,4 miljoner resenärer) slog alla sina resenärsrekord.

    Detta hände hos Swedavia under 2015:

    • flera nya interkontinentala direktlinjer etablerades, bland annat SAS nya linje till Hongkong. Det innebär att tillgängligheten till och från Sverige ökar ytterligare. Arlanda är nu den snabbast växande flygplatsen i Skandinavien.
    • Arlanda fick sitt nya miljötillstånd vilket innebär att utvecklingen av flygplatsen kan börja.
    • bildade ett gemensamt bolag tillsammans med pensionsförvaltaren Alecta för att vidareutveckla de svenska flygplatserna.
    • introducerat biogasdrivna snöröjare
    • börjat köpa in förnybart bränsle till flyget som motsvarar bolagets samtliga egna tjänsteresor.
    • på det samhälleliga planet de arbetat med att tillgängligheten till Sverige ska öka.

    Bland utmaningarna är att minska de fossila koldioxidutsläppen vid flygplatserna. Man vill nå nollutsläpp år 2020.

     

    Rederiet Birka Cruises

    Lönsamheten per passagerare gick upp samtidigt som en svagare krona mot euron samt ökade driftkostnader gjorde det svårt att öka lönsamheten totalt mot föregående år.

    Birka Cruises blev framröstade som ”Sveriges bästa rederi” vid Grand Travel Award 2015″.

    Under 2015 har de arbetat med:

    • fortsatt sitt samarbete med formgivaren Alexander Lervik  med att buffématsalen görs om på samma tema som hytterna har
    • inlett samarbete med Lauritz.com där utvalda långkryssningar går under klubban
    • en stor undersökning gjordes efter att 1.000 resenärer fick pröva på en kryssning
    • inlett samarbete med  Madelen Månsson, alias DJ Gloria: dansklubb ombord för 50-plussare
    • en ny barnmeny har tagits fram med hjälp av testfamiljer
    • man har skapat en mötesplats med bl.a. konferensmöjligheter i terminalen
    • man har skapat ett nytt nöjeskoncept
    • inlett ett samarbete med Rosa Kokboken till förmån för Cancerfonden
    • genomfört Östersjöns första kryssning med rom-tema
    • presenterat en ny investering på fartyget, bl.a. med helt ny design av den 875 kvm stora Terrassen by Birka som står klar i slutet av januari 2016.
    • nytt samarbete med rundresearrangören TEMA och skapar en ny resform från Sverige: cykelkryssning.

    Den största utmaningen inom vår bransch är att öka volymen av passagerare i en utökad konkurrens.

     

    STF, Svenska Turistföreningen

    De hade ett fantastiskt fint år på sina fjällanläggningar och ett bra år på hotellen och vandrarhemmen.

    Under 2015 anslöt sig tio nya franchiseanläggningar till STF.

    Under 2015 har de:

    • upprepat succén Get Real, denna gång med barnfamiljer som testat sommarfjällen
    • rullat ut ett nytt franchisekoncept
    • lanserat en ny websida www.svenskaturistforeningen.
    • ökat medlemsengagemanget bland annat genom Stötta Kungsleden, ökat antal FB-vänner, många nya stugvärdar
    • haft många integrationsprojekt vid fjällstationerna och genom TILLSAMMANS läge
    • drivit opinionsbildning inom bland annat tåg, buss, vandringsleder
    • svarat på remissen ”om Service i glesbygd”
    • tillsammans med SLAO och transportföretagen arrangerat ett seminarium i riksdagen och i Almedalen om transporternas betydelse för besöksnäringen
    • skrivit debattartiklar, bland annat protesterade de mot att Trafikverket planerade in banarbete under påsken, vilket slår hårt mot turismen
    • i kampanjen ”Stötta Kungsleden” per 31 december 2015 samlat in mer än 2 miljoner kronor
    • ökat stödet från företagsfaddrar till Stötta Kungsleden; Naturkompaniet, Norstedts Outdoorkarta, Ahkka, Fjällräven, Goodpoint, Morakniv med flera
    • renoverat STF Kebnekaise, STF Abisko, STF Grövelsjön och flera av sina fjällstugor
    • slutit avtal med SJ för att kunna erbjuda hållbart resande till sina medlemmar
    • byggt ny bastu i STF Kaitumjaure och STF Unna Allakts

     

    Rederiet Viking Line
    Det var ett bra och stabilt år med sommaren som höjdpunkt främst tack vare lägre bränslepriser. Satte resenärsrekord med 2,3 miljoner resenärer under juni-augusti 2015.  Koncernen går ut med sitt bokslut den 23 februari 2016.

    Under 2015 har man satsat på ett högklassigt nöjesutbud, ett ljuvligt spa med produkter från Kerstin Florian och god mat och dryck i restauranger. Helsingforsfartyget Mariella uppgraderades under våren och fick nya restauranger, en uppdaterad nattklubb och omgjorda hytter.

    De största utmaningarna är den tuffa konkurrensen på Östersjön där det gäller att hela tiden utveckla och uppdatera sina erbjudanden för att locka så många som möjligt att resa med just Viking Line.

     

    Gekås

    Det har varit ett väldigt händelserikt år! Företaget fick en ny koncern-VD när Jan Wallberg tog över stafettpinnen från Boris Lennerhov som varit Gekås VD i 15 år.

    Gekås har slagit rekord under året i både antal besökare och i försäljningsrekord (besöksrekord 28 900 den 21 juli och försäljningsrekord på 37,3 miljoner kronor).

    Under 2015 hade även nya tv-serien Ullared – Jakten på storsäljaren premiär. Det är produktion av Kanal 5 där uppfinnare tävlar om chansen att sälja sin produkt i varuhuset.

    Gekås kammade hem titeln som ”Årets köpupplevelse” på Retail Awards.

    Lönsamheten under 2015 har varit god.

    Den största utmaningen under året har varit att leverera en bra shoppingupplevelse fast vi har många besökare. En trång sektor är att våra parkeringsplatser inte alltid räcker till men det har vi löst genom att erbjuda extraparkeringar en kilometer från varuhuset och köra besökarna med en shoppingbuss. Ett annat problem har varit att vägnätet inte räcker till längre och långa köer har uppstått


    Källor: respektive företag/verksamhet
    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Brandonrush
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-06-28 23:48

      Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

      Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet