-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 18-22 juli 2022
Den här veckan är väl Sveriges ”mesta” semestervecka och det märks i nyhetsflödet, i alla fall om svensk besöksnäring. Betydligt glesare än vanligt med stor tyngdpunkt på flyg och tyvärr tvingas vi konstatera att covid-hotet inte ser ut att vara över.
Destination
Krall Event – Årets turismföretag i Destination Läckö-Kinnekulle – https://www.turismnytt.se/krall-event-arets-turismforetag-i-destination-lacko-kinnekulle/
Visit Hallands naturvärdar tar hand om naturen och besökare i sommar – https://www.turismnytt.se/visit-hallands-naturvardar-tar-hand-om-naturen-och-besokare-i-sommar/
Boende
Nu lanseras en ny certifiering av Sveriges campingplatser – https://www.turismnytt.se/nu-lanseras-en-ny-certifiering-av-sveriges-campingplatser/
Diös förvärvar anrik hotellfastighet i centrala Sundsvall – https://news.cision.com/se/dios-fastigheter/r/dios-forvarvar-anrik-fastighet-i-centrala-sundsvall,c3603113
Scandic: Fortsatt stort tryck på hotellen – https://www.tn.se/naringsliv/fortsatt-stort-tryck-pa-hotellen/
Flyg
Strejken är över – SAS når överenskommelse med pilotföreningarna – https://www.turismnytt.se/strejken-slut-sas-nar-overenskommelse-med-pilotforeningarna/
Flyganalytiker: Jag tror på SAS – https://www.tn.se/arbetsmarknad/flyganalytiker-jag-tror-pa-sas/
Swedavias halvårsrapport för januari-juni 2022: Kraftig uppgång i resandet – omfattande åtgärder för att hantera operativa utmaningar – https://www.swedavia.se/om-swedavia/swedavias-nyhetsrum/#/pressreleases/swedavias-halvaarsrapport-foer-januari-juni-2022-kraftig-uppgaang-i-resandet-omfattande-aatgaerder-foer-att-hantera-operativa-utmaningar-3195275
SAS satsar på Sälenfjällen och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport – https://www.mynewsdesk.com/se/scandinavianmountains/pressreleases/sas-satsar-paa-saelenfjaellen-och-lanserar-tvaa-internationella-flyglinjer-till-scandinavian-mountains-airport-3195500
Holländska BBI erbjuder utökad kapacitet och fler flygningar till Scandinavian Mountains Airport i vinter – https://www.mynewsdesk.com/se/scandinavianmountains/pressreleases/hollaendska-bbi-erbjuder-utoekad-kapacitet-och-fler-flygningar-till-scandinavian-mountains-airport-i-vinter-3195134
Amapola Flyg startar trafik på linjen Örnsköldsvik-Arlanda – https://www.turismnytt.se/amapola-flyg-startar-trafik-pa-linjen-ornskoldsvik-arlanda/
Tåg
SJ är åter lönsamt och investerar stort – https://www.turismnytt.se/tagbolaget-sj-ar-ater-lonsamt-och-investerar-stort/
Möten och event
Krall Event – Årets turismföretag i Destination Läckö-Kinnekulle – https://www.turismnytt.se/krall-event-arets-turismforetag-i-destination-lacko-kinnekulle/
Evenemang
Succé för Alive Festival – första upplagan nästan slutsåld – https://www.turismnytt.se/succe-for-alive-festival-forsta-upplagan-nastan-slutsald/
Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
Nu är det officiellt: Ulricehamn Ski Center ute till försäljning – https://via.tt.se/pressmeddelande/nu-ar-det-officiellt-ulricehamn-ski-center-ute-till-forsaljning?publisherId=3235514&releaseId=3327012
Branäs har mer än fördubblat antalet sommarbokningar – https://www.turismnytt.se/branas-har-mer-an-fordubblat-antalet-sommarbokningar/
Ramundberget lanserar gratis matlagningskurs för ungdomar – https://www.mynewsdesk.com/se/ramundberget/pressreleases/ramundberget-lanserar-gratis-matlagningskurs-foer-ungdomar-3195335
Mat och dryck
Här finns världens bästa restaurang – https://www.tn.se/article/har-finns-varldens-basta-restaurang/
Personal- och Kompetensförsörjning
Enkät från Visita (eller Besöksliv, lite otydligt): Så vill riksdagspartierna få in fler unga på arbetsmarknaden – https://www.besoksliv.se/nyheter/enkat-sa-vill-riksdagspartierna-fa-in-fler-unga-pa-arbetsmarknaden/
Krönika som faktiskt i allra högsta grad har bäring på besöksnäring och branschens rekryteringsutmaningar – ”Varför blev jag inte slaktare?” – https://www.tn.se/article/varfor-blev-jag-inte-slaktare/
Konstateranden, beslut och rapporter
Rörigt, rörligt och oväntade mönster – Lite spaningar från våra läsare – https://www.turismnytt.se/rorigt-rorligt-och-ovantade-monster-lite-spaningar-fran-vara-lasare/
Svenskarna oroar sig för sin privatekonomi – men nästan hälften tänker ändå inte öka sitt sparande – https://via.tt.se/pressmeddelande/svenskarna-oroar-sig-for-sin-privatekonomi-men-nastan-halften-tanker-anda-inte-oka-sitt-sparande?publisherId=1191534&releaseId=3327167
Stöd, insatser, utmärkelser och initiativ
Krall Event – Årets turismföretag i Destination Läckö-Kinnekulle – https://www.turismnytt.se/krall-event-arets-turismforetag-i-destination-lacko-kinnekulle/
Pandemirelaterade nyheter (en rubrik vi hade hoppats slippa se)
Kraftig ökning av covidpatienter i Stockholm – ”Ansträngt läge” – https://www.tn.se/inrikes/kraftig-okning-av-covidpatienter-i-stockholm-anstrangt-lage/
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Ramundberget
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-