-
SAS flygplansflotta får ett uppdaterat utseende
För första gången på 21 år uppdaterar SAS den visuella identiteten och presenterar ett nytt utseende för sina flygplan. Den nya designen är en modern version av klassisk skandinavisk design. För att befästa bilden av flygbolagets resa mot framtiden är de första flygplanen som får det nya utseendet av typen Airbus 320neo och Airbus 350, marknadens modernaste och mest bränsleeffektiva flygplan.
Ett uttryck för framtiden
SAS presenterar nu ett nytt, uppdaterat utseende på flygplanen som en del i flygbolagets omfattande förnyelse av flygplansflottan. Redan 2015 introducerades en ny utformning av interiören och med den nya exteriöra designen har företaget uppnått ambitionen att förena in- och utsidan i ett enhetligt visuellt uttryck.
”Det nya utseendet på flygplanen är ett uttryck för framtidens SAS. Det är också en fortsättning på en lång och stolt historia av att utveckla skandinavisk design och kultur. Resenärer med skandinavisk anknytning kommer att känna igen sig i uttrycket och globala resenärer kommer att få se och uppleva det specifikt nordiska,” säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS.
Färgen ökar hållbarheten
SAS nya exteriöra design kommer att rullas ut i takt med flygplanens ordinarie underhållsprogram. Den befintliga flottan kommer att uppdateras i samband med ordinarie ommålning, något som sker vart femte till sjätte år. Alla flygplan kommer att ha fått den nya designen till 2024.Flygbolaget har valt ett avancerat ytmaterial från AkzoNobel, som gör att det krävs färre färglager. Detta minskar flygplansvikten, vilket betyder både minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp. Dessutom innehåller färgen mindre giftiga ämnen, samtidigt som den ökar hållbarheten.
”Det som är avgörande för SAS goda relation till resenärerna är våra medarbetare, som varje dag ser till att passagerarna får en förstklassig reseupplevelse och service. Medarbetarna är varumärkets ansikte utåt och deras engagemang är en förutsättning för en konkurrenskraftig framtid och ett mer hållbart flyg,” säger Rickard Gustafson.
- Text: SAS
- Foto: SAS
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-