-
Scandic tar position i ekonomisegmentet med nya Scandic Go
Ekonomisegmentet är det snabbast växande segmentet på hotellmarknaden i Europa. För att möta efterfrågan från en ny generation av hotellgäster öppnar Scandic det första hotellkonceptet Scandic Go efter sommaren.
Ambitionen är att bolaget på sikt ska bli marknadsledare i ekonomisegmentet i Norden och öka expansionstakten utanför Norden. Först ut är Stockholm där Scandic Go öppnar i början av september.
Ekonomisegmentet är något underutvecklat i Norden
Ekonomisegmentet har vuxit de senaste åren och förväntas öka ytterligare. Det är drivet av ett förändrat resebeteende och nya ekonomiska förutsättningar för många resenärer.
I Norden är segmentet underutvecklat jämfört med den europeiska marknaden och står för mindre än fem procent av den totala hotellmarknaden jämfört med 15 procent i Europa. Genom Scandic Go etablerar bolaget nu en position i ett snabbväxande segment med en klar ambition om att bli marknadsledande.
”Det snabbväxande ekonomisegmentet erbjuder oss en fantastisk och unik möjlighet att ytterligare stärka vår portfölj för att tillgodose den snabbt växande efterfrågan från en ny generation av hotellgäster. Med Scandic Go kommer vi ta en ledande roll i att utveckla segmentet i Norden och jag ser även stora expansionsmöjligheter utanför våra nordiska marknader.” Säger Jens Mathiesen, VD och koncernchef på Scandic Hotels.
Konceptet blir ett komplement för att nå en ny målgrupp
Scandic Go står för smarta lösningar i attraktiva citylägen till ett bra pris. Designen är ung och välkomnande med fokus på hållbarhet. Varumärket erbjuder det mest väsentliga för ett smart boende. Fullservicerestauranger, gym och mötesfaciliteter har tagits bort till fördel för ett begränsat men noga utvalt erbjudande av mat, dryck, frukost och rumsupplevelser till ett bra pris.
”Med våra 270 hotell har vi idag ett brett erbjudande till mellan- och övre mellansegmentet inom besöksnäringen. Scandic Go blir därför ett perfekt komplement för att nå en ny, mer prismedveten målgrupp. Jag är övertygad om att detta initiativ och nya varumärke stärker vår tillväxtpotential ytterligare och jag ser goda möjligheter att öppna hotellkonceptet i ett 50-tal städer på våra marknader.” Avslutar Jens Mathiesen.
Vill bli marknadsledande inom ekonomisegmentet i Norden
Genom den nya konfigurationen av Scandic Go, öppnar Scandic upp för hotell med kompakta rum och mindre publika ytor jämfört med bolagets fullservicehotell. Förutom konverteringar är planen primärt att växa varumärket genom nybyggnationer och övertagande av hotell.
Med Scandic Go bedöms Scandics tillväxttakt på sikt kunna öka med 1 000 – 1 500 ytterligare kontrakterade rum per år. Målet är att bli marknadsledande inom ekonomisegmentet i Norden samt att öka expansionstakten utanför Norden.
Varumärket presenterades för första gången under 2020, utrullningen pausades dock under pandemin. Nu är arbetet i full gång inför lansering efter sommaren. Det första hotellet i centrala Stockholm är ett befintligt Scandichotell på Upplandsgatan. Det kommer att genomgå en renovering för att sedan öppna som första Scandic Go i september.
Läs mer om Scandic på Turismnytt här.
- Text: Scandic Hotels
- Foto: Scandic Hotels
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-