-
Scandic tar position i ekonomisegmentet med nya Scandic Go
Ekonomisegmentet är det snabbast växande segmentet på hotellmarknaden i Europa. För att möta efterfrågan från en ny generation av hotellgäster öppnar Scandic det första hotellkonceptet Scandic Go efter sommaren.
Ambitionen är att bolaget på sikt ska bli marknadsledare i ekonomisegmentet i Norden och öka expansionstakten utanför Norden. Först ut är Stockholm där Scandic Go öppnar i början av september.
Ekonomisegmentet är något underutvecklat i Norden
Ekonomisegmentet har vuxit de senaste åren och förväntas öka ytterligare. Det är drivet av ett förändrat resebeteende och nya ekonomiska förutsättningar för många resenärer.
I Norden är segmentet underutvecklat jämfört med den europeiska marknaden och står för mindre än fem procent av den totala hotellmarknaden jämfört med 15 procent i Europa. Genom Scandic Go etablerar bolaget nu en position i ett snabbväxande segment med en klar ambition om att bli marknadsledande.
”Det snabbväxande ekonomisegmentet erbjuder oss en fantastisk och unik möjlighet att ytterligare stärka vår portfölj för att tillgodose den snabbt växande efterfrågan från en ny generation av hotellgäster. Med Scandic Go kommer vi ta en ledande roll i att utveckla segmentet i Norden och jag ser även stora expansionsmöjligheter utanför våra nordiska marknader.” Säger Jens Mathiesen, VD och koncernchef på Scandic Hotels.
Konceptet blir ett komplement för att nå en ny målgrupp
Scandic Go står för smarta lösningar i attraktiva citylägen till ett bra pris. Designen är ung och välkomnande med fokus på hållbarhet. Varumärket erbjuder det mest väsentliga för ett smart boende. Fullservicerestauranger, gym och mötesfaciliteter har tagits bort till fördel för ett begränsat men noga utvalt erbjudande av mat, dryck, frukost och rumsupplevelser till ett bra pris.
”Med våra 270 hotell har vi idag ett brett erbjudande till mellan- och övre mellansegmentet inom besöksnäringen. Scandic Go blir därför ett perfekt komplement för att nå en ny, mer prismedveten målgrupp. Jag är övertygad om att detta initiativ och nya varumärke stärker vår tillväxtpotential ytterligare och jag ser goda möjligheter att öppna hotellkonceptet i ett 50-tal städer på våra marknader.” Avslutar Jens Mathiesen.
Vill bli marknadsledande inom ekonomisegmentet i Norden
Genom den nya konfigurationen av Scandic Go, öppnar Scandic upp för hotell med kompakta rum och mindre publika ytor jämfört med bolagets fullservicehotell. Förutom konverteringar är planen primärt att växa varumärket genom nybyggnationer och övertagande av hotell.
Med Scandic Go bedöms Scandics tillväxttakt på sikt kunna öka med 1 000 – 1 500 ytterligare kontrakterade rum per år. Målet är att bli marknadsledande inom ekonomisegmentet i Norden samt att öka expansionstakten utanför Norden.
Varumärket presenterades för första gången under 2020, utrullningen pausades dock under pandemin. Nu är arbetet i full gång inför lansering efter sommaren. Det första hotellet i centrala Stockholm är ett befintligt Scandichotell på Upplandsgatan. Det kommer att genomgå en renovering för att sedan öppna som första Scandic Go i september.
Läs mer om Scandic på Turismnytt här.
- Text: Scandic Hotels
- Foto: Scandic Hotels
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-