-
SCR är värd när 30 tyska resejournalister upptäcker Sverige i husbil
SCR är värd för ett unikt pressevent för marknadsföring av Sverige som campingdestination i Tyskland. I sommar kommer ett 30-tal tyska resejournalister hit för en gemensam pressresa i Västsverige. Presseventet arrangeras på uppdrag av tyska Caravanning Industry Association (CIVD) och Messe Düsseldorf och genomförs tillsammans med Turistrådet Västsverige.
Presskåren reser i arton husbilar med start i Göteborg och kör en rutt genom Bohuslän och Dalsland. Under resan kommer de att få ta del av en bredd av upplevelser som presenterar Västsverige på bästa sätt. Övernattning sker på Lisebergsbyn i Göteborg, Johannesviks Camping i Bohuslän och Laxsjöns Camping & Friluftsgård i Dalsland.
Tyskland är en stor marknad för oss
”Tyskland är en stor marknad för oss och det krävs stora och långsiktiga insatser för att kunna påverka reseflöden och få fler turister att resa till Sverige. Den här pressresan kommer att ge effekt på marknaden under lång tid framöver. Det är den största pressresan i sitt slag i Europa och det är fantastiskt kul att de valt att lägga den i Sverige”. Säger Martin Juhos, marknadschef SCR.
Den tyska marknaden är central för svensk turism. Tyskland är idag Sveriges näst största utlandsmarknad och de tyska turisterna väljer campingboende i allt högre utsträckning. Att branschens största pressevent kommer till Sverige visar också att intresset för att besöka Sverige är stort i Tyskland.
Camping har växt som reseanledning
”Camping har växt som reseanledning de senaste åren och ligger helt rätt i tiden, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Att få visa upp kontrasterna mellan storstaden Göteborg, det kustnära Bohuslän och skogarna i Dalsland för några av Tysklands främsta resejournalister stärker Västsverige som campingdestination och genererar säkerligen fler tyska gästnätter i förlängningen”. Säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.
Med 1,5 miljon registrerade husbilar och husvagnar är Tyskland Europas största marknad för campingturism. Det säljs cirka 100 000 campingfordon i Tyskland varje år att jämföras med cirka 7 000 i Sverige. Totalt uppger tyska ADAC att antalet tyska turister som väljer campingboende på semestern väntas uppgå till 15 miljoner under 2024.
Med presseventet förstärker SCR marknadsföringen av Sverige som campingdestination i Tyskland ytterligare. Nyligen utökade SCR också marknadssamarbetet med motor- och turistorganisationen ADAC Camping. Med 21 miljoner medlemmar har de en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden.
Läs mer om SCR på Turismnytt här
- Text: SCR
- Foto: SCR
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Kalmar Slott – skrämmande spökvandringar i höstmörkret
På hösten händer det kusliga saker inne på Kalmar Slott. När höstmörkret sänker sig över staden och belysningen i...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Arctic Getaways – hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle
När en grupp företag går samman kan det lyfta en hel by, och på sikt en hel region. Arctic Getaways...
-
-
Gästbloggare
-