-
SCR är värd när 30 tyska resejournalister upptäcker Sverige i husbil
SCR är värd för ett unikt pressevent för marknadsföring av Sverige som campingdestination i Tyskland. I sommar kommer ett 30-tal tyska resejournalister hit för en gemensam pressresa i Västsverige. Presseventet arrangeras på uppdrag av tyska Caravanning Industry Association (CIVD) och Messe Düsseldorf och genomförs tillsammans med Turistrådet Västsverige.
Presskåren reser i arton husbilar med start i Göteborg och kör en rutt genom Bohuslän och Dalsland. Under resan kommer de att få ta del av en bredd av upplevelser som presenterar Västsverige på bästa sätt. Övernattning sker på Lisebergsbyn i Göteborg, Johannesviks Camping i Bohuslän och Laxsjöns Camping & Friluftsgård i Dalsland.
Tyskland är en stor marknad för oss
”Tyskland är en stor marknad för oss och det krävs stora och långsiktiga insatser för att kunna påverka reseflöden och få fler turister att resa till Sverige. Den här pressresan kommer att ge effekt på marknaden under lång tid framöver. Det är den största pressresan i sitt slag i Europa och det är fantastiskt kul att de valt att lägga den i Sverige”. Säger Martin Juhos, marknadschef SCR.
Den tyska marknaden är central för svensk turism. Tyskland är idag Sveriges näst största utlandsmarknad och de tyska turisterna väljer campingboende i allt högre utsträckning. Att branschens största pressevent kommer till Sverige visar också att intresset för att besöka Sverige är stort i Tyskland.
Camping har växt som reseanledning
”Camping har växt som reseanledning de senaste åren och ligger helt rätt i tiden, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Att få visa upp kontrasterna mellan storstaden Göteborg, det kustnära Bohuslän och skogarna i Dalsland för några av Tysklands främsta resejournalister stärker Västsverige som campingdestination och genererar säkerligen fler tyska gästnätter i förlängningen”. Säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.
Med 1,5 miljon registrerade husbilar och husvagnar är Tyskland Europas största marknad för campingturism. Det säljs cirka 100 000 campingfordon i Tyskland varje år att jämföras med cirka 7 000 i Sverige. Totalt uppger tyska ADAC att antalet tyska turister som väljer campingboende på semestern väntas uppgå till 15 miljoner under 2024.
Med presseventet förstärker SCR marknadsföringen av Sverige som campingdestination i Tyskland ytterligare. Nyligen utökade SCR också marknadssamarbetet med motor- och turistorganisationen ADAC Camping. Med 21 miljoner medlemmar har de en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden.
Läs mer om SCR på Turismnytt här
- Text: SCR
- Foto: SCR
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-