-
Destination Sigtuna – Hållbar mat i fokus under årets Gröna November
Trots rådande pandemi är det fullt fokus på hållbarhet i Sigtuna där Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och konferensanläggningar finns – Hållbar Destination. Gröna November är en månadslång kampanj där medlemmarna inom nätverket visar upp delar av sitt miljö- och hållbarhetsarbete.
I år ligger fokus på klimatsmart mat och syftet med kampanjen är att sprida kunskap och inspirera fler att tänka hållbart. Guiden Smaka på Sigtuna, Svinngoda-receptfilmer och Hållbara torsdagskvällar är några av de aktiviteter som lanseras under Gröna November
”Sigtuna är en välbesökt matdestination och matsvinn är en viktig fråga inom Hållbar Destination. Trots att våra medlemmar är mycket hårt drabbade av pandemin fortsätter de att med fullt fokus driva hållbarhetsfrågor för att minska det gemensamma klimatavtrycket. Alla hotell- och mötesanläggningar inom nätverket har sin unika matfilosofi men med den gemensamma nämnaren att ständigt sträva efter att skapa fantastisk mat utifrån ett hållbart perspektiv.” Säger Anna Lakmaker, VD på Destination Sigtuna.
Smaka på Sigtuna
I guiden Smaka på Sigtuna kan man läsa om hur restaurangerna inom Hållbar Destination arbetar för att säkerställa att matlagningen sker på ett hållbart sätt. Förutom en närmare presentation av restaurangerna innehåller även Smaka på Sigtuna flera fina erbjudanden för såväl privata som konfererande gäster.
Ladda ner Smaka på Sigtuna här.
SvinnGott – Recept lagade med gott samvete
En viktig del inom Hållbar Destination är att inspirera fler att tänka i mer klimatsmarta banor. I receptsamlingen SvinnGott finns nätverkets bästa tips på hur man kan skapa nya fantastiska rätter genom att ta tillvara på överblivna råvaror och matrester. Du hittar receptsamlingen SvinnGott i pdf-form här.
Nytt för i år är att man nu även kan titta på när nätverkets duktiga kockar tillagar sina Svinngoda recept.
Hållbara torsdagskvällar på Sigtunahöjden
Sigtunahöjden, medlem i Hållbar Destination, bjuder under november in till tre torsdagskvällar för att berätta om sitt hållbarhetsarbete. Fokus kommer att ligga på hållbarhet, kreativitet och avkoppling.
Alla torsdagskvällar innehåller aktivitet & inspiration, soppa & hembakat bröd, fina erbjudanden i Gröna hörnan-butiken och en hållbar goodiebag.
Torsdagsteman:
♦ 12/11 Må bra, kropp och själ, allt hänger ihop! – I samarbete med Sigtunahöjdens Spa.
♦ 19/11 Let’s stick together – mode, garn & läder.
♦ 26/11 Återbruk, nytt och nött och gott med Bahrmans Bod, Augusta och Mamsellen från Stora gatan i Sigtuna.Samtliga event är givetvis Corona-anpassade och har en maxgräns på 50 personer. Anmäl er här.
Fokus framåt
Under perioden 2019 – 2021 driver Hållbar Destination frågor utifrån fyra fokusområden: Minskad plastanvändning, minskat matsvinn, hållbara transporter och förnyelsebar energi.
Under 2021 kommer nätverket jobba med aktiviteter inom hållbara transporter. Man kommer bl.a. titta på att börja använda el-cyklar som personaltransportmedel och förnya och uppdatera nätverkets laddstolpar. Man kommer också undersöka hur nätverket kan bidra till att säkerställa mer hållbara transporter i leverantörsledet genom att exempelvis skapa fler möjligheter för samkörning.
- Text: Destination Sigtuna
- Foto: Destination Sigtuna
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-