lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Lena Kivistö, Lotta Giesenfeld Boman, Lena Andersson och Veronica Fahlström på Sigtunahöjden.
    2024-06-08 15:20

    Sigtunahöjden – Del 2 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Läs del två i serien ”Goda hållbara exempel” som fokuserar på att lyfta fram aktörer inom svensk besöksnäring, duktiga inom hållbarhetsområdet och viktiga förebilder med potential att inspirera andra till hållbar affärs- och produktutveckling. Ta del av olika verksamheters hållbarhetsresor, användbara ”learnings” och möt de fantastiska människorna bakom.

    I det lilla finns det stora

    Sigtunahöjden – En pionjär inom hållbar besöksnäring
    I hjärtat av Sigtuna hittar vi Sigtunahöjden, en mötesanläggning som verkligen tar hållbarhet på allvar. Under ledning av ägaren och VD Lotta Giesenfeld Boman, med över 30 års erfarenhet inom besöksnäringen, har Sigtunahöjden nått nya höjder. Genom en tydlig vision ”Tillsammans för en hållbar framtid” och värdeord som hållbar, tillsammans, lärande och ”WOW”, strävar Sigtunahöjden efter att vara bland de bästa mötesanläggningarna i världen.

    “Det som slog mig när man började prata om hållbarhet var att jag är uppvuxen med en hållbar livsstil via min mormor. Då fattade jag inte vad det innebar att sylta, safta och baka surdegsbröd. Nu funderar jag mycket på vilket arv jag vill lämna över till nästa generation.”

    En del av kretsloppet

    På Sigtunahöjden är hållbarhet mer än bara ett modeord. Här handlar det om konkreta åtgärder som gör skillnad, alltifrån stora energibesparande åtgärder till mindre initiativ som att satsa på egna bikupor och sälja sin egen honung. Enkla initiativ som att sy arbetskläder av färgglada återvunna gardintyger visar på Sigtunahöjdens kreativa och jordnära approach till hållbarhet.

    ”Det ska vara skojigt och lätt, det ska kännas bra i magen att göra gott”, säger Lotta.

    Nudging och små förändringar ger stor effekt

    Gästerna uppmuntras att bidra till hållbarheten genom små beteendeförändringar. I möteslokalerna finns påminnelser om att släcka lampan när man lämnar rummet. På fikabuffén serveras små bakverk eller mindre bitar för att undvika matsvinn. Alla hjälpmedel, från whiteboard-pennor till bläckpennor och block, är miljömärkta.

    Sedan lång tid tillbaka är Sigtunahöjden Svanen-märkta och de ställer höga miljökrav på alla sina leverantörer. 2019 blev de utsedda till Årets Hållbara Företag av Näringslivsgalan Sigtuna.

    Sigtunahöjden – Del 2 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Säsongsinspirerade menyer och medveten mat och dryck

    Maten från Restaurang Skog på Sigtunahöjden är ett kapitel för sig. Med fokus på vilt, miljömärkta och närproducerade råvaror, gärna från gårdar i Roslagen och Uppland, ekologiska råvaror och säsongsanpassade menyer, erbjuder de en gastronomisk upplevelse som är både hållbar och njutbar.

    De köper in hela djur från närliggande gårdar där inget går till spillo. Även vilt plockat från den omgivande naturen såsom syren, gran, hägg och ängssyra är exempel på vad som kan finnas med i rätterna som serveras. Det hyperlokala återspeglas även på dryckesmenyn i drinkar som utöver vilda växter innehåller till exempel honungssockerlag och rabarber skördat runt hörnet.

    Prisbelönt kock med fokus på hållbarhet och gastronomi

    April 2024 vann Sigtunahöjdens kock Ruth Weldegiorgis VM för konferenskockar, Copper Skillet 2024. Ännu ett bevis på Sigtunahöjdens höga ambitioner inom både hållbarhet och gastronomi. Ruth fick nämligen högsta poäng i moment som matsvinn, hantering av råvaror, texturer, utseende och smak.

    Vinnarrätten bestod av bland annat svärdfisk, baljväxtfärs och vitvinsbaserad grönsaksragu.

    Sigtunahöjden arbetar aktivt för att hålla nere matsvinnet

    På Sigtunahöjden erbjuder man säsongsinspirerade frukost- och lunchbufféer.

    “Vi har tagit bort apelsinjuicen på frukostbuffén till förmån för rödbetsjuice eller äppeljuice och istället för exotiska frukter har vi svenska bär och ingen är ledsen för det”, säger Lotta.

    Matsvinnet hålls nere genom mindre uppläggningsfat (köpta på loppis) och att salladsbuffén står i centrum samt med mindre tallrikar. Maten som blir över används för att skapa nya rätter till morgondagens lunch eller blir till matlådor för personal.

    “Vi vet alltid hur många som äter så att vi kan planera för mängd på ett fördelaktigt sätt och allt som blir över går till Sigtuna kommuns biobränsle. Sist vi mätte vårt matsvinn var det lika mycket per person som en liten chilifrukt.”

    Sigtunahöjden – Del 2 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Värdskap och storytelling är A och O

    Inför varje middagssittning passar någon från personalen på att berätta om maten och drycken, vad som är i säsong, vad som kommer från egen trädgård och att brödfaten är gjorda av till exempel ombockade plåtar.

    “Hållbarhet är en hygienfaktor, ett sätt att vara och det följer med oss som jobbar på Sigtunahöjden hem. Om vi vill ha en förändring mot det bättre måste vi skapa en beteendeförändring där gästerna tar med sig tanken hem. Det gör vi genom att påminna om att blomman på bordet är från vår egen trädgård, klänningen sydd av gamla gardiner, det föder idén om att använda det man har redan hos både gäster och personal.”

    8 Tips från Sigtunahöjden

    Ta del av Lotta Giesenfeld Bomans bästa tips för andra som vill utvecklas inom hållbarhetsområdet:

    1. Hållbarhetsarbetet måste in i ägardirektivet – Annars är det svårt att få gehör i alla led.

    2. Engagera och utbilda personalen – Det är viktigt att hela teamet förstår och är med på hållbarhetsresan.

    3. I det lilla finns det stora – Mindre tallrikar och att ta tillvara det som redan finns. Till exempel att klä om möbler och skapa blomlådor av gamla skyltar kan göra stor skillnad.

    4. Arbeta med lokala producenter – Det stöder den lokala ekonomin och minskar transportutsläppen.

    5. Fokusera på gästens upplevelse – Hållbarhet ska kännas bra och vara en del av den positiva upplevelsen.

    6. Mät och följ upp – För att se framsteg och justera insatser behövs tydliga mätbara mål.

    7. Allt kan inte göras över en natt – Ta några steg i taget, byt ut och investera vartefter.

    8. Det kan vara bra att misslyckas – Man måste vara snäll mot sig själv, annars blir det för tufft.

    Hållbarhetskommunikation i digitala och fysiska kanaler

    För dig som vill inspireras inom hållbarhetskommunikation rekommenderar jag varmt både besök i den digitala världen; webben, Instagram och LinkedIn och det fysiska mötet med personal. Hållbarhetsbudskapen löper som en röd tråd genom alla kanaler och Sigtunahöjden delar generöst med sig av tips om alltifrån hur andra företag kan använda de globala målen samt vad man kan behöva tänka på som mötesbokare för att ordna en hållbar och energifylld konferens.

    “Vi satsade tidigt på kommunikation, det vi gör måste kommuniceras, med förhoppning om att vi kan inspirera och skynda på utvecklingen.”

    Sigtunahöjden – Del 2 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Framtiden för Sigtunahöjden

    Sigtunahöjden fortsätter att utvecklas och strävar ständigt efter nya sätt att bli ännu mer hållbara, genom alltifrån energibesparingar till att utöka sina samarbeten med lokala producenter och fortsätta utbilda sina gäster och personal i hållbarhetens tecken.

    Tillsammans med Svenska möten och Atea tittar man just nu på hur AI kan hjälpa till med effektivisering relaterat till att kunna kommunicera och sprida sin kunskap om hållbarhet på flera språk.

    Slutligen
    För fler inspirerande exempel och tips, besök Sigtunahöjden och upplev deras hållbarhetsarbete på nära håll. Som Lotta säger, ”Vi vill att våra gäster tar med sig smarta tips hem. Hållbarhet är ett sätt att vara, en livsstil vi vill sprida.”

    Här kan du läsa mer om Bianca och hennes tidigare inlägg på Turismnytt.

    • Text: Bianca Brandon-Cox
    • Foto: Bianca Brandon-Cox
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet