-
Skaparna av Visit Sweden-kampanj nominerades av Regeringen till exportpris
Visit Swedens destinationskampanj med skräcktema ”Spellbound by Sweden” från 2022, har tagit skaparna av kampanjen: kommunikationsbyrån Prime Weber Shandwick, till en nominering av Regeringens exportpris för kulturella och kreativa branscher.
“Att en av våra kommunikationspartners uppmärksammas av Regeringen genom nominering till exportpriset för kulturella och kreativa branscher är oerhört roligt och visar att turism är en viktig exportnäring liksom andra näringar och vi skickar våra allra varmaste gratulationer till Prime Weber Shandwick.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Kriterier för exportpriset för kulturella och kreativa branscher tilldelas aktörer som utgjort synnerligen goda exempel inom sin delsektor. Samt bidragit till stärkt internationalisering, export och som i sin verksamhet bidragit till att synliggöra Sverige utomlands.
Kampanjen med ett skräcktema
Grunden till Visit Swedens Spellbound-kampanj lades redan 2019 – sedan kom pandemin. Visit Sweden sparade kampanjidén som uppdaterades och förnyades utifrån ett nytt världsläge, marknadsläge och Visit Swedens nya varumärkeslöfte för resmålet Sverige.
Visit Sweden lanserade kampanjen med skräcktema genom bearbetning av press och köpt media på sina fokusmarknader. Under Halloween lyftes kampanjen extra i USA.
Visit Swedens arbete resulterade i en bruttoräckvidd om ca 1,3 miljarder personer. Genom cirka 924 publicerade artiklar i internationell press, inlägg och reaktioner i Visit Swedens och andras sociala mediekanaler, filmer och artiklar. Enbart pressvärdet för kampanjen på Visit Swedens fokusmarknader beräknas till cirka 250 gånger investeringen för staten. Det vill säga enbart för de publicerade artiklarna tack vare Visit Swedens arbete.
Marknadsför resmålet Sverige i 13 länder
Utöver det direkta värdet av Visit Swedens arbete tillkommer så klart turismens bidrag till svenska exportvärdet. Till samhällsutveckling, positiv Sverigebild samt attraktionskraft till platser och regioner som möjliggör företagande och arbetstillfällen i hela landet – långt bortom turismföretagen. Det som ibland kallas besöksnäringseffekten.
Visit Sweden marknadsför resmålet Sverige i 13 länder på 9 språk genom sitt pressarbete, sina 15 sociala mediekanaler och via 10 sajter. Bolaget genomförde under 2023 över 250 press- och visningsresor till Sverige. De låg bakom 8100 artiklar i internationell press och arrangerade 3400 affärsmöten. Marknadsföringen av Sverige, nådde sammanlagt 2,7 miljarder personer, på alla kontinenter.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-