-
Skaparna av Visit Sweden-kampanj nominerades av Regeringen till exportpris
Visit Swedens destinationskampanj med skräcktema ”Spellbound by Sweden” från 2022, har tagit skaparna av kampanjen: kommunikationsbyrån Prime Weber Shandwick, till en nominering av Regeringens exportpris för kulturella och kreativa branscher.
“Att en av våra kommunikationspartners uppmärksammas av Regeringen genom nominering till exportpriset för kulturella och kreativa branscher är oerhört roligt och visar att turism är en viktig exportnäring liksom andra näringar och vi skickar våra allra varmaste gratulationer till Prime Weber Shandwick.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Kriterier för exportpriset för kulturella och kreativa branscher tilldelas aktörer som utgjort synnerligen goda exempel inom sin delsektor. Samt bidragit till stärkt internationalisering, export och som i sin verksamhet bidragit till att synliggöra Sverige utomlands.
Kampanjen med ett skräcktema
Grunden till Visit Swedens Spellbound-kampanj lades redan 2019 – sedan kom pandemin. Visit Sweden sparade kampanjidén som uppdaterades och förnyades utifrån ett nytt världsläge, marknadsläge och Visit Swedens nya varumärkeslöfte för resmålet Sverige.
Visit Sweden lanserade kampanjen med skräcktema genom bearbetning av press och köpt media på sina fokusmarknader. Under Halloween lyftes kampanjen extra i USA.
Visit Swedens arbete resulterade i en bruttoräckvidd om ca 1,3 miljarder personer. Genom cirka 924 publicerade artiklar i internationell press, inlägg och reaktioner i Visit Swedens och andras sociala mediekanaler, filmer och artiklar. Enbart pressvärdet för kampanjen på Visit Swedens fokusmarknader beräknas till cirka 250 gånger investeringen för staten. Det vill säga enbart för de publicerade artiklarna tack vare Visit Swedens arbete.
Marknadsför resmålet Sverige i 13 länder
Utöver det direkta värdet av Visit Swedens arbete tillkommer så klart turismens bidrag till svenska exportvärdet. Till samhällsutveckling, positiv Sverigebild samt attraktionskraft till platser och regioner som möjliggör företagande och arbetstillfällen i hela landet – långt bortom turismföretagen. Det som ibland kallas besöksnäringseffekten.
Visit Sweden marknadsför resmålet Sverige i 13 länder på 9 språk genom sitt pressarbete, sina 15 sociala mediekanaler och via 10 sajter. Bolaget genomförde under 2023 över 250 press- och visningsresor till Sverige. De låg bakom 8100 artiklar i internationell press och arrangerade 3400 affärsmöten. Marknadsföringen av Sverige, nådde sammanlagt 2,7 miljarder personer, på alla kontinenter.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-