-
SkiStar ser ett ökat intresse för vintersäsongens jobb
Fjällturismbolaget SkiStar gläds åt det positiva gensvaret på rekryteringen inför den kommande vintersäsongen. Med över 8 000 ansökningar till säsongsjobb, en ökning med över 1 000 fler ansökningar från föregående år, visar klart och tydligt det stora intresset för att arbeta hos fjällturismbolaget.
”Vi är en av Skandinaviens största arbetsgivare bland unga 18-24 år och det är vi oerhört stolta över. För många unga är det här ett viktigt insteg i arbetslivet. Det ökade intresset är också ett kvitto på att vårt varumärke attraherar många unga.” Säger Camilla Sundqvist, HR Direktör på SkiStar.
Ungefär 60 % är återkommande säsongsmedarbetare
Intresset för tjänster inom hotell- och restaurangområdet är stort, där SkiStar har fått in närmare 2 000 ansökningar. Särskilt positivt är att kockyrket lockar till sig kompetenta kandidater efter flera svåra år. Detta bekräftar att bolagets ansträngningar för att erbjuda en kreativ och attraktiv arbetsmiljö inom restaurangområdet uppskattas av sökande.
”Vi har träffat nära 2 000 potentiella kandidater i digitala intervjuer. Resultatet av detta kommer att landa i att vi anställer över 1 000 nya kollegor inför säsongen. Vi har ungefär 60 % återkommande säsongsmedarbetare, vilket är ett erkännande av att vi är en uppskattad arbetsplats.” Säger Camilla Sundqvist.
Vad gör SkiStar till en attraktiv arbetsplats? Förutom att vara en lärorik arbetsplats, erbjuder bolaget även en social arbetsmiljö där möjligheter till att leva aktivt finns. Bolaget strävar efter att skapa en gemenskap där alla utvecklas och trivs.
En fortsatt stark efterfrågan till vintern
Trots konjunkturläget och utmanande ekonomiska tider för många hushåll fortsätter den starka efterfrågan på fjällsemester i vinter. Mätt i antalet bokade objektsnätter meddelade SkiStar den 3 oktober att vinterns bokningsläge är +7 procent, jämfört med samma tidpunkt föregående år.
Läs mer om SkiStar på Turismnytt här.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
-
Gästbloggare
-