-
Södra Bohuslän Turism – utbildning för besöksnäringen i affärsmannaskap
Efter pandemin behövs det kunskap i områden såsom digitalisering, marknadsföring, försäljning, värdskap, ledarskap och omvärldskunskap. I höst startar BESÖK, ett skräddarsytt utbildningsprogram för ledare och medarbetare i besöksnäringsföretag med Södra Bohuslän Turism.
”BESÖK är framtagen för att ge näringslivet kunskaper att klara utmaningarna i besöksnäringen.” Säger Ann Haraldsson VD på Södra Bohuslän Turism. Hon menar att programmet är uppbyggt för att ge förutsättningar att utveckla både deltagarna och företaget.
Kostnadsfritt att delta i utbildningen
Utbildningen diplomerar i affärsmannaskap för besöksnäringen genom Södra Bohuslän Turism AB. Det lokala destinationsbolaget för Orust, Tjörn, Stenungsund, Kungälv och Marstrand.
Utbildningen ska ge en praktisk kompetens för just deltagarnas olika företag. Den leds av Andrea Hartmann Jovell, expert inom besöksnäringen samt en gästande föreläsare. Programmet har ett värde av 62.000:-/deltagare, utan kostnad för kursdeltagaren.
”Nu hoppas vi på många sökanden. Det är alltså kostnadsfritt att delta då det redan är sökt och beviljat projektmedel, medfinansierat av Europeiska Unionen.” Avslutar Ann Haraldsson.
Europeiska unionen och ESF-rådet
Destinationsbolaget genomför projekt BESÖK för att utöka besöksnäringsföretagens och anställdas omställningsförmåga i enlighet med förändringar i omvärlden genom kompetensutveckling och nya samarbeten. Med utgångspunkt i det lokala näringslivets behov och förutsättningar.
Projektet Medfinansieras av Europeiska Unionen. Svenska ESF-rådet förvaltar Europeiska socialfonden+. Fonden skapar möjligheter att utveckla regioner, individer, organisationer och företag i hela Sverige.
Läs mer om Södra Bohuslän på Turismnytt här.
- Text: Södra Bohuslän Turism
- Foto: Södra Bohuslän Turism
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-