-
Södra Bohuslän Turism – utbildning för besöksnäringen i affärsmannaskap
Efter pandemin behövs det kunskap i områden såsom digitalisering, marknadsföring, försäljning, värdskap, ledarskap och omvärldskunskap. I höst startar BESÖK, ett skräddarsytt utbildningsprogram för ledare och medarbetare i besöksnäringsföretag med Södra Bohuslän Turism.
”BESÖK är framtagen för att ge näringslivet kunskaper att klara utmaningarna i besöksnäringen.” Säger Ann Haraldsson VD på Södra Bohuslän Turism. Hon menar att programmet är uppbyggt för att ge förutsättningar att utveckla både deltagarna och företaget.
Kostnadsfritt att delta i utbildningen
Utbildningen diplomerar i affärsmannaskap för besöksnäringen genom Södra Bohuslän Turism AB. Det lokala destinationsbolaget för Orust, Tjörn, Stenungsund, Kungälv och Marstrand.
Utbildningen ska ge en praktisk kompetens för just deltagarnas olika företag. Den leds av Andrea Hartmann Jovell, expert inom besöksnäringen samt en gästande föreläsare. Programmet har ett värde av 62.000:-/deltagare, utan kostnad för kursdeltagaren.
”Nu hoppas vi på många sökanden. Det är alltså kostnadsfritt att delta då det redan är sökt och beviljat projektmedel, medfinansierat av Europeiska Unionen.” Avslutar Ann Haraldsson.
Europeiska unionen och ESF-rådet
Destinationsbolaget genomför projekt BESÖK för att utöka besöksnäringsföretagens och anställdas omställningsförmåga i enlighet med förändringar i omvärlden genom kompetensutveckling och nya samarbeten. Med utgångspunkt i det lokala näringslivets behov och förutsättningar.
Projektet Medfinansieras av Europeiska Unionen. Svenska ESF-rådet förvaltar Europeiska socialfonden+. Fonden skapar möjligheter att utveckla regioner, individer, organisationer och företag i hela Sverige.
Läs mer om Södra Bohuslän på Turismnytt här.
- Text: Södra Bohuslän Turism
- Foto: Södra Bohuslän Turism
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-