-
Stockholm laddar för en evenemangsrik högsäsong
Det är mycket som händer i Stockholm under högsäsongen framöver. Stockholm bedömdes, under årets första kvartal, som Europas mest snabbväxande destination när det kommer till icke-europeiska ankomster. Snittet har ökat med 32,5 % enligt ett blogginlägg från Caroline Strand, tf VD för Visit Stockholm.
Framöver har Stockholm god chans att attrahera ännu fler besökare. Flera spännande evenemang och projekt händer under våren och sommaren.
Kunskap och nöjen
Baltic Sea Science Center öppnar i dagarna på Skansen, vilket Turismnytt tidigare berättat om. Där kommer besökare att få en unik inblick i Östersjöns djurliv och hur vi 90 miljoner människor som bor runt omkring Östersjön påverkar havet.
Gröna Lund öppnar också i mitten av månaden och lockar i år med den tillfälliga upplevelsen Snake. En attraktion som garanterat kommer att ge pirr i hela kroppen för de som är våghalsiga. För de som inte är intresserade av en nära-döden-upplevelse, så finns det ett lugnare 30-talsområde med bland annat autentisk 5-kamp.
Är musik och kultur mer intressant? Då bör man inte missa Kulturnatten som firar 10-årsjubileum den 27 april. I slutet av juni öppnar musikfestivalen Lollapalooza på Gärdet under 3 dagar. Festivalen kommer bland annat att ha ett brett utbud av artister och ett 50-tal restauranger. Det blir en spännande säsong i Stockholm.
- Text: Caroline Strand & Isa Mörk
- Foto: Visit Stockholm
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
-
Gästbloggare
-