-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna på 6,8 procent i oktober på länsnivå. Särskilt stark var utvecklingen i Stockholms stad som noterade en ökning på 8,1 procent – den kraftigaste månatliga ökningen sedan pandemin.
Med dessa siffror är Stockholm på väg att slå toppnoteringen för 2019, och framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut med stigande bokningsläge för både november och december.
”Det är mycket glädjande att se hur gästnätterna i Stockholm fortsätter att utvecklas starkt. Särskilt oktober månads ökning på över 8 procent i staden är ett kvitto på att Stockholm behåller sin attraktionskraft som destination. Samtidigt ser vi utmaningar framöver med fortsatt höga kostnader för många av våra aktörer, men den ökade framtidstron inom handeln och tjänstesektorn ger hopp om fortsatt positiv utveckling.” Säger Caroline Strand, vice VD för Stockholm Business Region.
Länets utveckling överträffar riksgenomsnittet
Stockholm behåller sin betydande position på den svenska besöksmarknaden med en oförändrad marknadsandel på 21 procent. Länets utveckling överträffar riksgenomsnittet, som visade en ökning på 6,6 procent i oktober. I ett nationellt perspektiv placerar sig Stockholm bland de tolv län som visar positiv tillväxt hittills under året.
I ett internationellt perspektiv har Stockholm fortfarande en svag utveckling av antalet gästnätter. I jämförelse med andra städer. För perioden jan-sep har Amsterdam, Berlin, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo alla en högre tillväxt än Stockholm. Oslo går väldigt bra inte minst för att många kryssningsfartyg väljer Oslo i stället för att åka in i Östersjön på grund av kriget i Ukraina. Köpenhamn och Helsingfors har direktflyglinjer som ökar antalet internationella resenärer. Stockholm har dessutom en annan sammansättning av besökare med en betydligt lägre andel utländska besökare.
Positiva framtidsutsikter
Bokningsläget för Stockholms hotell ser lovande ut:
◆ Beläggningsgraden i september låg på 74 procent, i nivå med föregående år.
◆ Bokningsläget för november visar på 55 procent, jämfört med 51 procent samma tid förra året.
◆ December uppvisar också en positiv trend med 29 procent bokningsgrad jämfört med 23 procent föregående år.Stark tillväxt inom kultur och nöje
Stadens kulturella attraktioner visar särskilt positiv utveckling:
◆ Museerna noterade en ökning med 11 procent i oktober.
◆ Övriga attraktioner ökade med 25 procent.
◆ Färje- och kryssningspassagerare ökade med 7 procent.
◆ Flygpassagerartrafiken visade en måttlig ökning om 3 procent.Trots utmaningar i form av höga räntor och ekonomisk osäkerhet visar Stockholms attraktion stark motståndskraft. Konjunkturinstitutets data indikerar även ökad framtidstro bland Stockholmsföretagen, särskilt inom handel och tjänstesektorn.
Här kan ni läsa mer om Stockholm på Turismnytt.
- Text: Stockholm Business Region
- Foto: Ola Ericson, Stockholmsfoto.
-
Utredare ska se över Bromma flygplats och statens roll som ägare av flygplatser
Regeringen ger uppdrag att se över statens roll som ägare av flygplatser. I det ingår det även att utreda funktionen för Bromma flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 -25
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
”S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof” öppnar på Sjöhistoriska
Utställningen "S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof" på Sjöhistoriska museet i Stockholm belyser en mörk händelse i vår historia.
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
-
Gästbloggare
-