-
Stor investering i Järvsö med nytt skidområde i vinter
Det görs en stor etablering i Järvsö just nu. Ett nytt skidområde innehållandes 6-stols expresslift och 3 ytterligare nedfarter. Investeringen är den största i skidanläggningens 85-åriga historia och det nya området kommer stå klart under kommande vintersäsong.
”Det känns jätteroligt och såklart lite spännande att få berätta om den här nyheten! Planeringen och arbetet för det här projektet har pågått i flera år och det är en strategisk, långsiktig och stor investering där vi bygger för framtiden och en fortsatt hög kvalitet i skidåkningen hos oss.” Säger Peter Augustsson, VD på Järvsöbacken.
Den största investeringen i skidanläggningens historia
Projektet handlar om en utbyggnad av den nuvarande anläggningen med tre nya nedfarter, som ligger i direkt anslutning till de övriga, tillsammans med en 6-stols expresslift. Allt på den norra sidan av berget. Den nya liften går från bergets fot och landar på en tredje topp efter cirka tre minuter, där de nya nedfarterna utgår ifrån.
Investeringen är på cirka 100 miljoner kronor och gör det hela till den största investeringen i skidanläggningens 85-åriga historia.
”Vi har alltid fokuserat på att lyssna på våra gäster och utvecklat för dem, det här är inget undantag. Den här satsningen görs för att förbättra skidprodukten för våra befintliga gäster och för alla kommande som ännu inte upptäckt det roliga i skidåkningen.” Förklarar Peter Augustsson.
När det nya skidområdet står klart erbjuder Järvsöbacken 23 nedfarter, nio liftar, fem rullband, två stora barnområden och en snöpark.
”Det känns väldigt kul och bra att hela familjen kommer kunna ta sig upp tillsammans i sittlift både på den norra och den södra sidan av berget.” Avslutar Peter Augustsson.
Snösäkert skidområde och hållbar utveckling i Järvsö
Järvsöbacken har sedan många år satsat stort på hållbarhet genom att effektivisera och modernisera sitt snösystem. För att säkerställa tidig säsongsstart och samtidigt en lång skidsäsong. Med familjevänliga backar, snart dubbla 6-stols expressliftar, snösäkerheten och det stora boende- och restaurangutbudet har också besöksantalet ökat.
Destination Järvsö värdesätter det stora arbetet som görs av Järvsöbacken. Ett nytt skidområde kommer gynna besöksnäringen i regionen.
”Familjeägda Järvsöbacken är och har varit väldigt viktig för hela Järvsö sedan Järvsöbacken anlades 1937. Den här stora satsningen som nu görs är en investering inte bara för själva skidanläggningen utan för hela bygdens framtid. De är en stor och viktig arbetsgivare som erbjuder hitresta gäster och bybor en riktigt bra skidupplevelse och hög livskvalitet.” Säger Amanda Sandahl, destinationschef på Destination Järvsö. ”Utvecklingen från Järvsöbacken och andra drivna entreprenörer tillsammans med det faktum att vi har en genuin och levande by med historia, kultur, aktiviteter året om, geografisk närhet till storstadsområden och en tågstation mitt i byn gör oss till ett populärt resmål. De flesta som besöker oss är aktiva barnfamiljer. Främst från Mälardalen men också från Göteborg och Malmö där vi ser allt fler gäster ifrån.”
Läs mer om Järvsö på Turismnytt här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
-
Gästbloggare
-