-
Stora Turismpriset 2023 – Västra Götaland & Jämtland Härjedalen
De nominerade till Stora Turismpriset 2023 från västra Sverige är Dalslands Aktiviteter (Västra Götaland) och Åre Destination (Jämtland Härjedalen).
Priset delas ut i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan den 6 december på Münchenbryggeriet. Läs mer om utmärkelsen här.
Västra Götaland – Dalslands Aktiviteter
Turistrådet Västsverige nominerar Dalslands Aktiviteter som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset 2023. De är en motor för Dalslands besöksnäring.
Anläggningen ligger i Bengtsfors kommun, och är en av norra Europas största anläggningar när det gäller upplevelser och äventyr ute i skog och mark. Med den dalsländska naturen som bas kan besökare välja bland mer än 50 olika aktiviteter – allt från spännande äventyr till mysiga naturupplevelser. Utöver aktiviteter erbjuder de även boende i olika former och en restaurang. Anläggningen använder till störst del lokal personal, lokala leverantörer och lokala råvaror. Samarbete med olika företag i Dalsland är en självklarhet.
”Vi ser det som en vinst bara att bli nominerade och är väldigt stolta över att Turistrådet Västsverige har valt att föreslå oss som Västsveriges kandidat till Stora Turismpriset. Det är ett kvitto på att både vi och många andra dalsländska turismföretag gör bra insatser för att stärka och utveckla den dalsländska besöksnäringen. Inte minst när det kommer till hållbarhet.” Säger Pontus Gyllenberg, VD och ägare Dalslands Aktiviteter.
En sammanfattad motivering från Turistrådet Västsverige:
”Genom mångårig uthållig utveckling kombinerat med ständigt nytänkande har Dalslands Aktiviteter skapat en hållbar verksamhet som bidrar starkt till utvecklingen av besöksnäringen i hela Dalsland.”
Foto: Anne AdstenJämtland Härjedalen – Åre Destination
På Turismdagen i Östersund i fjol blev Åre Destination Årets Turismföretagare. Nu är de Jämtland Härjedalens kandidat till att vinna Stora Turismpriset 2023.
Åre Destinations uppdrag är att skapa förutsättningar för Åres företag att kunna verka året om. Tillsammans tar de en anrik turistby in i framtiden genom långsiktig och hållbar utveckling. Åre Destination finansieras helt privat av de närmare 250 medlemsföretagen i destinationen.
Åre var tidiga med att konkret skapa nya säsonger. De har varit pionjärer och fått efterföljare i andra fjälldestinationer. Ett exempel är sommarsäsongen som gått från att stora delar av Åre varit stängt till att flera verksamheter nu har lika hög beläggning i juli som den bästa vintermånaden.
Motiveringen till Åre Destinations vinst i tävlingen Årets Turismföretagare löd:
“Affärsmässighet, gemenskap och trygghet präglar årets vinnare. Ständigt nya utmaningar leder till moderna lösningar där organisationen aktivt motiverar andra aktörer att göra sitt bästa, ta ansvar och utvecklas. Genom smart management skapas kreativa lösningar för hela destinationens bästa med hänsyn till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. Företaget är en aktiv part i utvecklingen av besöksnäringen som helhet, både i regionen och nationellt, där de frikostigt delar med sig av innovativa lösningar. Med värdskapet i fokus är destinationen i dag i högsta grad en året-runt-destination i världsklass.”
- Text: Turistrådet Västsverige, Jämtland Härjedalen Turism & Tillväxtverket
- Foto: Jonas Ingman/vastsverige.com
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade...
-
-
Gästbloggare
-