-
Strawberry presenterar två nya restaurangkoncept i Norden
Med fullt fokus på gästernas favoriträtter och nordiska råvaror lanserar nu Strawberry nya restaurangkoncept till den nordiska marknaden.
Inspirationen kommer från gästerna och deras önskemål
För att ytterligare sänka trösklarna in till hotellen för besökande och invånare så lanserar Strawberry nu två nya restaurangkoncept i Norden. Ambitionen är tydlig: Bättre och godare mat och dryck till hungriga i Norden.
”Mat och dryck är oerhört viktigt när resenärer väljer hotell och när människor på orten bestämmer sig för att ta ett hotell till sina hjärtan. För att fortsätta leverera inom detta så lanserar vi nu två tydliga restaurangkoncept där inspirationen kommer från gästerna och deras önskemål men med en touch av mattrender vi ser är växande i världen. Här kommer det hållbara och närodlade in.” Säger Fredrik Blomberg, SVP Food & Beverage Strawberry.
Ska vara gästernas vardagsrum och en mötesplats
The Social bar & bistro blir Strawberrys bredaste restaurangkoncept som lanseras på flest destinationer. The Social är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden. Där serveras en crossovermeny baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.
”The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, och lika snabbt ha tallriken framför sig för att hugga in. Här hittar du klassiker som Toast Skagen, Caesarsallad och en riktigt bra burgare.” Säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.
Ett brasserie med klassiska rätter på nordiska råvaror
Brasserie NÒR är det andra restaurangkonceptet som nu lanseras i full skala. NÒR har under året etablerats på Quality Hotel Match i Jönköping, Clarion Hotel Umeå och Quality Hotel Grand i Borås och tagits emot väldigt väl av både hotellgäster och invånare. Till hösten kan tre nya städer se fram emot ett NÒR.
”NÒR är ett brasserie med förkärlek till klassiska rätter skapade på nordiska råvaror men där vi utmanar och uppdaterar med en modern touch. Här kan du förvänta dig igenkänning med en twist! Det här är fullskaliga restauranger i ombonade miljöer där du som gäst kan titta in i det öppna köket och se rätterna tillagas. Du kan spana in det som kan bli ditt nya favoritvin från restaurangens vinvägg.” Säger Maria Reisö.
Satsar på väl utvalda Europeiska viner
Brasserie NÒR satsar på väl utvalda Europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. På NÒR vill man hylla några av världens främsta cocktails.
”De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. Även om det verkliga ursprunget till varje drink ofta är mytomspunnet och oklart, har många hotell gjort anspråk på en cocktail med en berättelse därtill. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar – men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror.” Säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.
Strawberry ska vara en självklar spelare på restaurangkartan
The Social började öppna upp under sommaren och fortsätter in i hösten. Brasserie NÒR etableras under hösten 2023.
Kommande månader kommer Strawberry fortsätta presentera fler nyheter inom mat och dryck. Satsningar som är resultatet av ett aktivt mat- och dryckesteam med fullt fokus på att uppfatta trender och gästernas önskemål. Målsättningen är tydlig: Strawberry ska vara en självklar spelare på restaurangkartan.
Först ut av The Social-restaurangerna i Sverige är:
Göteborg (Quality Hotel The Weaver, Quality Hotel Winn och Quality Hotel 11)
Helsingborg (Clarion Grand Hotel)
Kristianstad (Quality Hotel Grand)
Linköping (Quality Hotel Ekoxen)
Malmö (Quality Hotel View och Quality Hotel The Mill)
Skövde (Quality Hotel Prisma)
Stockholm (Clarion Hotel Sign, Quality Hotel Arlanda XPO, Clarion Hotel Arlanda Airport Terminal, Quality Hotel Friends och Quality Hotel Globe)
Södertälje (Quality Hotel Park)
Uppsala (Clarion Hotel Gillet)
Visby (Clarion Hotel Wisby)Brasserie NÒR etableras inledningsvis på följande platser i Sverige:
Borås (Quality Hotel Grand)
Jönköping (Quality Hotel Match)
Stockholm (Clarion Hotel Stockholm och Clarion Hotel Amaranten)
Sundsvall (Clarion Hotel Sundsvall)
Umeå (Clarion Hotel Umeå)
Östersund (Clarion Hotel Grand Östersund)Läs mer om Strawberry på Turismnytt här.
- Text: Strawberry
- Foto: Strawberry
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-