söndag 18 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
    • Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
    • Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
    • Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Svedests kunskapsdag om hållbar utveckling
    2024-05-05 17:21

    Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling

    Svedest samlade representanter för tre Europeiska destinationer och andra intresserade till en innehållsrik kunskapsdag i början av april under rubriken “Sustainable Tourism Perspectives from Europe.”

    Utgångspunkten var det EU-projekt som de tre destinationerna medverkar i och detta var ett tillfälle för dessa att dela med sig av sina erfarenheter under projektet men också fylla på med kunskap och inspiration från några experter.

    Johan Olofsson från Svedest som leder projektet lyfte vikten av att avdramatisera hållbarhet som fråga. Det är lätt att det blir ett avstånd mellan policys och det arbete som olika intressegrupper gör i verkligheten. Det avståndet gör det svårt att byta erfarenheter med varandra, menar han.

    För att komma till rätta med detta behöver man uppgradera den kommunala personalens kompetens inom planering och hantering av hållbar turism och engagera alla delar av kommunen och andra intressenter, men också prata om hållbarhet på ett mer avslappnat sätt. De flesta kommuner gör redan mycket för hållbarhet men tänker inte på det.

    Under dagen fick vi också lyssna till Kristina Nilsson Lindström som poängterade vikten av att minska avståndet mellan strategi och praktik i det hon valde att kalla taktiskt arbete. Alltså att skrida till handling vägledd av strategin.

    Bakgrund och summering

    Johan ger en bakgrund och summerar dagen såhär:

    Att kunna hålla flera perspektiv kring hållbarhet är något vi är vana vid med miljömässigt, socialt och ekonomiskt men vi är sämre på att förstå att olika grupper också har olika perspektiv. Sådana tankar om regenerativ turism går också igen i platsutveckling och den stora vinsten med projektet är att det görs en massa bra arbete som det finns ett behov av att sätta ett gemensamt språk på. Med det gemensamma språket kan en kommun sedan involvera grupper på bättre sätt. Strategier och policys får bättre förutsättningar att vara bättre grundade i platsens verklighet. På det sättet blir hållbarhet något som får hög acceptans och som kommunen kan arbeta med tillsammans med andra. På konferensen tog projektmedlemmarna med representanter för sina grupper så att en Italiensk naturturismentreprenör till exempel kan byta tankar med en spansk borgmästare om mobilitetslösningar. Nya idéer föds ur de här viktiga delade perspektiven. Att höra alla dessa fina initiativ och hur mycket det betyder för alla att kunna ha stolta samtal kring hållbarhet har varit väldigt värdefullt.

    Tre olika destinationer med olika utmaningar

    Här kommer en kort resumé av vad de olika destinationerna och presenterade.

    De olika destinationerna tog sin utgångspunkt i var sitt av de Globala målen och Falköping fokuserade på nummer 15, ekosystem och biologisk mångfald, och ganska naturligt hur man kan utveckla turismen kring trandansen vid Hornborgasjön. Det är i grunden fyra veckor med tranor med mycket folk och mycket oljud. Naturreservatet administreras av Länsstyrelsen och här handlar hållbar turism om att samordna mötet mellan turister och insatser för bevarande. Mer om Falköpings arbete kommer i en fördjupande artikel på Turismnytt framöver.

    Scandiano har 26 000 invånare och även om platsen mår bra redan utan besökare så turismen är viktig, framför allt för det lokala samhället och stoltheten över kulturarvet. Här har man fokuserat på mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion där Cirkularitet står i centrum både i lokala evenemang och att involvera företag, föreningar och skolor i arbetet. En del av arbetet handlar om kommunikation riktat till gäster om önskat beteende på vandrings- och cykelleder samt i naturen, men även samarbete med lokaltrafiken och transporter mellan parkeringar utanför staden och attraktioner i staden. Utöver det engagerar de turister i hållbarhetsarbete genom till exempel återvinning och att hålla rent i naturen. Vandringar ordnas i samarbete med alpinklubben och man främjar lokala producenter av mat och dryck vid lokala arrangemang med stort fokus på att säkerställa regenerativa och cirkulära flöden.

    Utanför Alicante ligger Jijona, en liten stad med 7000 invånare som är världsberömt för sin Turrón, en nougat på mandel som finns i många spansktalande hem på jul. Turism är ett sätt att balansera det mycket säsongsbetonade arbetet med att framställa Turrón som sker under hösten. Jijona fokuserar på mål 1, ingen fattigdom. Det är lätt att tro att det inte finns fattigdom i Europa men även om det finns både lite absolut fattigdom, så finns det både relativ och social. Som en del i arbetet med mål 1 arbetar Jijona med den årlig julmarknaden som är ny och stor attraktion. Julmarknaden har gjort stor skillnad eftersom kommunen arbetar med att uppmuntra lokalbefolkningen att skapa verksamheter vilket bidrar till förbättrade inkomster och har fått utflyttare att återvända. Julmarknaden tillåter bara försäljning av lokala produkter. Den pågår i fyra dagar och har växt från 30 000 besökare till 120 000.

    Platsutveckling – hur turism kan kopplas till samhällets hållbara omställning

    På plats hela dagen fanns två experter inom området. Deras inspirationsföreläsningar sammanfattas nedan.

    Kristina Nilsson Lindström, biträdande professor vid Stavangers Universitet, säger att när vi pratar om platsutveckling finns det en risk att det blir ett buzzword. För att vara specifik pratar vi om Turismplatsutveckling. Den stora utmaningen är att gå från ”De globala målen” till ”verkstad”. ”Målen” betyder något men de gör inte mycket skillnad. Det är en utmaning att få det att hända.

    Varför är då traditionell destinationsutveckling inte tillräcklig? frågade Kristina. Jo, det är fråga om ensidig utveckling som fokuserar på turismutbud och efterfrågan där den lokala platsen blir en turismresurs och långsiktig planering är mindre viktig. Den misslyckas med att adressera De globala målen. Istället måste vi fråga oss hur kan vi använda turism för att nå dem?

    Svaret kom snabbt från representanten från Jijona: ”Vi vill inte bara ”sälja” vår stad, vi vill att den ska vara en bra plats att leva på”.

    Kristina tryckte återigen på att det är stor skillnad mellan platsutveckling och destinationsutveckling. En platsspecifik utmaning tar hänsyn till alla intressenters behov. Vi måste gå bortom att se turismen som centrum eller målet i sig och istället se den som ett verktyg för att nå ett större mål. Turismen är inte nödvändigtvis lösningen men ett (potentiellt) verktyg. Som exempel nämnde hon en av Göteborgs utmaningar – Hur kan turismen hjälpa oss att lösa problemet med Göteborg som en segregerad stad?

    Kristina gav oss några sammanfattande kommentarer:

    • Platsutveckling är ett perspektiv som fördjupar förståelsen för hur turism och destinationsutveckling tydligare kan kopplas till samhällets hållbara omställning.
    • Med tiden blir insikterna om vad platsutveckling kan bidra med mer mogna och de innovativa inslagen blir tydligare.
    • Sambandet mellan destinationsutveckling och placemaking behöver klargöras i såväl strategiskt som operativt arbete.
    • Bred samverkan skapas genom att bygga förtroende och ett gemensamt mål i mindre nätverk som sedan kopplas ihop med kommunens bredare arbete och det specifika besöksnäringsfrämjande arbetet.
    • Att det offentliga tar ansvaret för att bedriva en hållbar utveckling på lång sikt och på rätt premisser är helt avgörande.

    Nya perspektiv och att se helheten kan hjälpa oss att hitta nya lösningar

    Joakim Forsemalm, biträdande professor vid Chalmers tekniska högskola, gav en föreläsning om hur olika perspektiv på hållbar destinationsutveckling är viktiga och att det kan finnas fler perspektiv än ett som är sant. Det finns en rad faktorer som stressar både oss som människor, den planet vi bor på och därför också de system som vi byggt upp. När vi är stressade får vi tunnelseende och att ta tiden att utmana det egna perspektivet har vi sällan plats för. Joakim pratade om ett ”Wicked problem”, en utmaning som är svår eller till och med omöjlig att lösa eftersom det innehåller bristfälligt definierade, motsägelsefulla och ständigt förändrande behov som alla är svåra att greppa. Det kännetecknas av social komplexitet med många inbördes beroende faktorer som gör att när en del av utmaningen löses uppenbarar sig nästa utan slut i sikte.

    En del av utmaningen, hävdar Joakim, är att vi länge drivit en medveten process som separerar till exempel människa från natur och höger från vänster hjärnhalva. På samma sätt har destinationer separerat besökare från andra människor på platsen. Det enda sättet att närma sig lösningar är att börja integrera våra separata delar till helheter och därigenom hitta nya lösningar vi inte visste var möjliga. Många av de gap som Joakim ser i projektet handlar om bristande förmåga att få ihop dessa två perspektiv.

    Joakim slår ett slag för att arbeta evidensbaserat, dvs att få ihop fyra viktiga perspektiv:

    • Professionella bevis – det vi vet att vi är bra på.
    • Organisatoriska bevis – vår organisations förmåga att lösa problem.
    • Intressenters bevis – vad våra intressenter bidrar med för perspektiv.
    • Forskningens bevis – vilka initiala insikter finns redan i erfarenheter från andra.

    De Inre utvecklingsmålen, the Inner Development Goals, är ett ideellt initiativ som utvecklas kontinuerligt med syftet att accelerera de globala målen, men stort fokus på forskning som ska inspirera, ge kraft och förändra. De ger också en möjlighet att byta perspektiv, något som Joakim hjälper deltagarna på kunskapsdagen med i en avslutande workshop.

    Läs mer om Svedest på Turismnytt

    • Text: Jakob Norrby och Johan Olofsson
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Säfsen Resort är en högklassig skidanläggning med bekvämt boende som sommartid erbjuder mängder med aktiviteter.
    2025-05-17 17:25

    Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten

    Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.

  • Under Ishockey-VM ordnar Stockholms stad en gratis familjefest i Kungsträdgården.
    2025-05-17 14:03

    Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM

    I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.

  • Den tidigare vinnaren Calixto Molina Navarrete från Mexiko återvänder i sommar till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025.
    2025-05-16 21:35

    Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli

    Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.

  • Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar och tar in Sabina Ddumba och Jung för exklusiva konserter.
    2025-05-16 21:10

    Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar

    I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.

  • Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
    2025-05-15 19:06

    Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring

    Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.

  • Det var en stark påskhelg för Göteborg. Bilden visar Seminarieparken med blommande körsbärsträd.
    2025-05-15 18:01

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025

    Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.

  • Intresset för att resa med Snälltåget nattåg till Jämtland och fjällen i sommar är stort.
    2025-05-15 15:52

    Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar

    Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.

  • Skistar går in i historisk allians med andra skidanläggningar
    2025-05-14 23:55

    Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance

    Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.

  • Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete och lanserar en elbusslinje mellan Stockholm Cityterminalen och Arlanda flygplats.
    2025-05-13 18:19

    Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda

    Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.

  • Pam's pool deck -besöksnäring
    2025-05-12 05:38

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-09 15:59

      Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

      Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...

    • 2025-05-12 05:38

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...

    • 2025-05-09 17:01

      Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

      Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...

    • 2025-05-10 10:42

      Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

      I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet