-
Svenska Regionala Flygplatser – flygplatserna behöver ökat stöd nu
Efter Peter Normans flygplatsutredning väntas satsningar på de regionala flygplatserna. För flygplatserna brådskar det enligt Peter Larsson, VD för Svenska Regionala flygplatser. Därför skriver han att det behövs satsningar redan nu i regeringens höstbudget.
Som helhet är förslaget ett väsentligt steg framåt
Efter vi i flera år uppmärksammat riksdag och regering om de regionala flygplatsernas ohållbara situation, kom till slut Peter Normans Flygplatsutredning (Ds 2023:3) i våras. Äntligen fick vi gehör för det vi argumenterat för under så lång tid.
Utredningen föreslår ett helt batteri med åtgärder. Bland annat höjs statusen på flygplatserna genom att fler flygplatser utses till beredskapsflygplatser. Samtidigt som dessa får ett högre statligt stöd. Utredaren vill dessutom förstatliga fler flygplatser.
Det finns andra delar bland förslagen som är direkt olämpliga, men som helhet är förslaget ett väsentligt steg framåt för att säkra finansieringen för landets regionala flygplatser.
Deklarera redan nu till höst om ökat stöd till flygplatserna
Regeringen och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har vid flera tillfällen välkomnat utredningen och signalerat att man avser gå vidare med förslagen. Men åtgärderna brådskar. Ett ypperligt tillfälle är att redan nu i höstbudgeten deklarera satsningar om ökat stöd till våra flygplatser.
Flera av förslagen i flygplatsutredningen är omfattande och kan behöva införas under ett antal år. Däremot kan regeringen omgående höja anslaget 1:6 under Utgiftsområde 22 i statsbudgeten, det som kallas: ”Ersättning avseende icke-statliga flygplatser”.
Flygplatserna i Sverige blöder och många läggs ner
Redan innan pandemin var det ekonomiska läget för flygplatserna ansträngt. Sedan pandemin har återgången av flygtrafiken gått betydligt långsammare hos de mindre regionala än hos de större statliga flygplatserna.
Flera regionala flygplatser har fortfarande inte fått tillbaka någon reguljär flygtrafik alls. Detta beror till stor del på att det är dyrare för flygbolagen att sätta in mindre flygplan på mindre destinationer än att flyga med större flygplan på större destinationer.
Men den verkliga anledningen till de regionala flygplatsernas ansträngda ekonomi, beror på den märkliga uppdelning som Sverige har för sina flygplatser. Staten genom bolaget Swedavia äger och driver de stora flygplatserna som har förutsättningar att gå med ekonomiska överskott. medan kommuner och regioner tvingas äga och driva de mindre flygplatserna. De som inte har förutsättningar att generera ekonomiska överskott. Denna närmast unika uppdelning av flygplatser finns inte i våra jämförbara grannländer som Norge eller Finland. Där säkerställer staten all flygplatsinfrastruktur.
Den utsatta ekonomiska situationen har föranlett nedläggningar av flygplatser. Kommunen i Skövde fattade beslut om att lägga ned sin flygplats. Likaså har ägarna för Säve flygplats i Göteborg beslutat att avveckla flygplatsverksamheten där. Flera andra flygplatsägare har de senaste åren övervägt nedläggning men väntat in utfallet av Flygplatsutredningen.
När säkerhetsläget försämras behövs flygplatser
Förutom den viktiga rollen att säkerställa tillgänglighet, skapar de regionala flygplatserna också ett omfattande och ovärderligt stöd till samhället bland annat genom ambulansflygningar, skogsbrandbekämpning, övervakning eller stöd till olika myndigheter. Det alltmer försämrade säkerhetsläget med krig i vårt närområde och nu också ökade terrorhot, ställer än högre krav.
Fler flygplatser har blivit utsedda till beredskapsflygplatser och Flygplatsutredningen vill utse några till. Vi anser att ALLA behöver bli utsedda till beredskapsflygplatser. I det rådande omvärldsläget är det inte lämpligt att selektera och ha olika status på olika flygplatser.
Den kanske viktigaste remissinstansen i frågan, Försvarsmakten, är kritisk till att Flygplatsutredningen inte tar höjd för behovet av flygplatser i lägen bortom fredstillstånd. Försvarsmakten likt flera andra myndigheter vill se att alla flygplatser blir beredskapsflygplatser. Men att de också ges förmågor att fungera bättre vid höjd beredskap eller vid en krigssituation.
Sverige behöver sina regionala flygplatser
Om alla regionala flygplatser utses till beredskapsflygplatser och får ett erforderligt ramtillskott skulle vi inte bara öka säkerheten och beredskapen runt om i landet. Vi skulle också långsiktigt säkra finansieringen för att kunna flyga till och nå alla delar och regioner i hela vårt avlånga land.
Om det sedan skulle behövas en övergång där driftstöd kopplas till nya krav, kan detta genomföras under en övergångsperiod. Regeringen har redan alla beräkningar och uppgifter om flygplatsernas situation och ekonomi. Sverige behöver sina flygplatser. För tillgängligheten och för säkerheten.
Här kan ni läsa vårt remissvar på Flygplatsutredningen.
Peter Larsson, VD för Svenska Regionala flygplatser.
- Text: Svenska Regionala Flygplatser
- Foto: Jönköping Airport
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Nöjesparken kan avslöja att det kommer en ny attraktion till Gröna Lund 2025. I april får besökare uppleva tyngdl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
-
Gästbloggare
-