-
Sveriges Bussföretag varnar för konsekvenser av ett införande av miljözon 3 i Stockholm
Stockholm tänker stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och en del av City, med start 2024 och fullt införd 2026. Sveriges Bussföretag och andra representanter för branschen varnar för att detta kommer leda till allvarliga konsekvenser för turist- och beställningstrafiken.
”Förslaget om att införa miljözon 3 kommer att drabba all turism- och beställningstrafik. Politikerna behöver fundera igenom vilka förutsättningarna är för ett genomförande, vad i infrastrukturen som behöver ändras och att ha en dialog med oss som berörs av förslaget. Det har inte funnits någon som helst samverkan med oss.” Säger Pär Åkerberg, regional representant för Sveriges Bussföretag avdelning Stockholm.
Miljözon 3 begränsar vilka bussar som får köra i området
Stockholms stad har fått i uppdrag att stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och ett område i City, med start 2024 och fullt införd 2026. Det kommer att begränsa vilka bussar som får köra i området. Endast el- och gasbussar får enligt lag köra i den miljözonen.
Stockholms stad utreder för närvarande vilket geografiskt område som ska omfattas av regleringen och konsekvenserna av dess införande. Men det är viktigt att notera att bussbranschens representanter inte känner att dialog har haft något gehör. Upplevelsen som delas är att samarbete saknas och dessvärre också förståelse och kunskap för turist och beställningstrafiken.
”Självklart står vi för en miljöomställning och förespråkar att transportsektorn ska nå klimatmålen till 2030. Bussen är ett klimatvänligt alternativ i trafiken. Men det här förslaget är inte verklighetsförankrat med vad som går att genomföra idag och är inte heller rimligt att genomföra så omgående.” Säger Pär Åkerberg.
Om förslaget hade gett mer tid hade det varit välkommet
Bussbranschen leder utvecklingen med en fossilfri fordonsflotta men i detta sammanhang finns inte de facto den efterfrågade tekniken att tillgå som miljözon 3 kräver. Om tekniken funnits så hade ändå en tid behövts för ekonomisk anpassning och omställning för företagen för att hantera effekterna.
”Hade förslaget planerats för ett införande om fem år så hade det varit välkommet. Då skulle det ha funnits tid att jobba på en åtgärdsplan med att bland annat tillverkarna får tid att ta fram turistbussar med el och att infrastrukturen kunde byggas så att den passar för den nya situationen.” Säger Tomas Ramsell, regional representant för Sveriges Bussföretags avdelning Dalarna-Gävleborg- Uppsala-Västmanland län. ”Att beslutet ska tas till hösten är inte alls rimligt. Det här är förödande. Planering och införande måste vara relevant. Det är så allvarligt att bussföretag funderar på att sluta köra resor till Stockholm.”
Det är inte enbart turistbranschen som har reagerat på förslaget om ett införande. Flera andra branscher har hört av sig. Bland annat Handelskammaren, Företagsföreningar och nu senast Gamla Stans företagarförening.
Har enbart 3 företag som har fordon som uppfyller kraven
Med anledning av de digra konsekvenserna som förslaget kommer att ge, har Sveriges Bussföretag skickat in en skrivelse till trafikkontoret där de beskriver hur allvarlig situationen skulle bli för turist- och beställningstrafiken i Stockholmsområdet.
De har också låtit medlemmarna svara på en enkätundersökning. Den visar att Sveriges Bussföretags medlemmar utför nästan 200 000 resor årligen i centrala Stockholm. Enligt enkätens resultat är det enbart 3 företag som har fordon som uppfyller kraven för miljözon 3. Tillsammans utför de endast 545 av dessa (200 000) resor. Därmed skulle ett införande i praktiken innebära ett totalförbud för turistbussar runt Stockholms viktigaste turistmål.
Bör inte hindra turisternas möjlighet att ta del av Stockholm
Sveriges Bussföretag vill med skrivelsen säkerställa att trafikkontorets utredning tar hänsyn till alla aspekter av ett införande. Såsom att det tar hänsyn till turistbussarnas särskilda behov. Införandet skulle försvåra verksamheten ganska kraftigt för till exempel handeln, hotell, besöksnäringen, skolutflykter, med mera. Samtliga av dessa är beroende av att turist och beställningstrafiken kan trafikera Stockholm.
Stockholm uppger att besöksnäringen är en av både Sveriges och Stockholms basnäringar – då bör inte staden sätta hinder för turisternas möjlighet att ta del av allt som Stockholm har att erbjuda.
Ta del av skrivelsen från Sveriges Bussföretag här.
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Anna Grönlund
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-