-
Sveriges Bussföretag varnar för konsekvenser av ett införande av miljözon 3 i Stockholm
Stockholm tänker stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och en del av City, med start 2024 och fullt införd 2026. Sveriges Bussföretag och andra representanter för branschen varnar för att detta kommer leda till allvarliga konsekvenser för turist- och beställningstrafiken.
”Förslaget om att införa miljözon 3 kommer att drabba all turism- och beställningstrafik. Politikerna behöver fundera igenom vilka förutsättningarna är för ett genomförande, vad i infrastrukturen som behöver ändras och att ha en dialog med oss som berörs av förslaget. Det har inte funnits någon som helst samverkan med oss.” Säger Pär Åkerberg, regional representant för Sveriges Bussföretag avdelning Stockholm.
Miljözon 3 begränsar vilka bussar som får köra i området
Stockholms stad har fått i uppdrag att stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och ett område i City, med start 2024 och fullt införd 2026. Det kommer att begränsa vilka bussar som får köra i området. Endast el- och gasbussar får enligt lag köra i den miljözonen.
Stockholms stad utreder för närvarande vilket geografiskt område som ska omfattas av regleringen och konsekvenserna av dess införande. Men det är viktigt att notera att bussbranschens representanter inte känner att dialog har haft något gehör. Upplevelsen som delas är att samarbete saknas och dessvärre också förståelse och kunskap för turist och beställningstrafiken.
”Självklart står vi för en miljöomställning och förespråkar att transportsektorn ska nå klimatmålen till 2030. Bussen är ett klimatvänligt alternativ i trafiken. Men det här förslaget är inte verklighetsförankrat med vad som går att genomföra idag och är inte heller rimligt att genomföra så omgående.” Säger Pär Åkerberg.
Om förslaget hade gett mer tid hade det varit välkommet
Bussbranschen leder utvecklingen med en fossilfri fordonsflotta men i detta sammanhang finns inte de facto den efterfrågade tekniken att tillgå som miljözon 3 kräver. Om tekniken funnits så hade ändå en tid behövts för ekonomisk anpassning och omställning för företagen för att hantera effekterna.
”Hade förslaget planerats för ett införande om fem år så hade det varit välkommet. Då skulle det ha funnits tid att jobba på en åtgärdsplan med att bland annat tillverkarna får tid att ta fram turistbussar med el och att infrastrukturen kunde byggas så att den passar för den nya situationen.” Säger Tomas Ramsell, regional representant för Sveriges Bussföretags avdelning Dalarna-Gävleborg- Uppsala-Västmanland län. ”Att beslutet ska tas till hösten är inte alls rimligt. Det här är förödande. Planering och införande måste vara relevant. Det är så allvarligt att bussföretag funderar på att sluta köra resor till Stockholm.”
Det är inte enbart turistbranschen som har reagerat på förslaget om ett införande. Flera andra branscher har hört av sig. Bland annat Handelskammaren, Företagsföreningar och nu senast Gamla Stans företagarförening.
Har enbart 3 företag som har fordon som uppfyller kraven
Med anledning av de digra konsekvenserna som förslaget kommer att ge, har Sveriges Bussföretag skickat in en skrivelse till trafikkontoret där de beskriver hur allvarlig situationen skulle bli för turist- och beställningstrafiken i Stockholmsområdet.
De har också låtit medlemmarna svara på en enkätundersökning. Den visar att Sveriges Bussföretags medlemmar utför nästan 200 000 resor årligen i centrala Stockholm. Enligt enkätens resultat är det enbart 3 företag som har fordon som uppfyller kraven för miljözon 3. Tillsammans utför de endast 545 av dessa (200 000) resor. Därmed skulle ett införande i praktiken innebära ett totalförbud för turistbussar runt Stockholms viktigaste turistmål.
Bör inte hindra turisternas möjlighet att ta del av Stockholm
Sveriges Bussföretag vill med skrivelsen säkerställa att trafikkontorets utredning tar hänsyn till alla aspekter av ett införande. Såsom att det tar hänsyn till turistbussarnas särskilda behov. Införandet skulle försvåra verksamheten ganska kraftigt för till exempel handeln, hotell, besöksnäringen, skolutflykter, med mera. Samtliga av dessa är beroende av att turist och beställningstrafiken kan trafikera Stockholm.
Stockholm uppger att besöksnäringen är en av både Sveriges och Stockholms basnäringar – då bör inte staden sätta hinder för turisternas möjlighet att ta del av allt som Stockholm har att erbjuda.
Ta del av skrivelsen från Sveriges Bussföretag här.
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Anna Grönlund
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-