-
Sveriges Bussföretag varnar för konsekvenser av ett införande av miljözon 3 i Stockholm
Stockholm tänker stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och en del av City, med start 2024 och fullt införd 2026. Sveriges Bussföretag och andra representanter för branschen varnar för att detta kommer leda till allvarliga konsekvenser för turist- och beställningstrafiken.
”Förslaget om att införa miljözon 3 kommer att drabba all turism- och beställningstrafik. Politikerna behöver fundera igenom vilka förutsättningarna är för ett genomförande, vad i infrastrukturen som behöver ändras och att ha en dialog med oss som berörs av förslaget. Det har inte funnits någon som helst samverkan med oss.” Säger Pär Åkerberg, regional representant för Sveriges Bussföretag avdelning Stockholm.
Miljözon 3 begränsar vilka bussar som får köra i området
Stockholms stad har fått i uppdrag att stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och ett område i City, med start 2024 och fullt införd 2026. Det kommer att begränsa vilka bussar som får köra i området. Endast el- och gasbussar får enligt lag köra i den miljözonen.
Stockholms stad utreder för närvarande vilket geografiskt område som ska omfattas av regleringen och konsekvenserna av dess införande. Men det är viktigt att notera att bussbranschens representanter inte känner att dialog har haft något gehör. Upplevelsen som delas är att samarbete saknas och dessvärre också förståelse och kunskap för turist och beställningstrafiken.
”Självklart står vi för en miljöomställning och förespråkar att transportsektorn ska nå klimatmålen till 2030. Bussen är ett klimatvänligt alternativ i trafiken. Men det här förslaget är inte verklighetsförankrat med vad som går att genomföra idag och är inte heller rimligt att genomföra så omgående.” Säger Pär Åkerberg.
Om förslaget hade gett mer tid hade det varit välkommet
Bussbranschen leder utvecklingen med en fossilfri fordonsflotta men i detta sammanhang finns inte de facto den efterfrågade tekniken att tillgå som miljözon 3 kräver. Om tekniken funnits så hade ändå en tid behövts för ekonomisk anpassning och omställning för företagen för att hantera effekterna.
”Hade förslaget planerats för ett införande om fem år så hade det varit välkommet. Då skulle det ha funnits tid att jobba på en åtgärdsplan med att bland annat tillverkarna får tid att ta fram turistbussar med el och att infrastrukturen kunde byggas så att den passar för den nya situationen.” Säger Tomas Ramsell, regional representant för Sveriges Bussföretags avdelning Dalarna-Gävleborg- Uppsala-Västmanland län. ”Att beslutet ska tas till hösten är inte alls rimligt. Det här är förödande. Planering och införande måste vara relevant. Det är så allvarligt att bussföretag funderar på att sluta köra resor till Stockholm.”
Det är inte enbart turistbranschen som har reagerat på förslaget om ett införande. Flera andra branscher har hört av sig. Bland annat Handelskammaren, Företagsföreningar och nu senast Gamla Stans företagarförening.
Har enbart 3 företag som har fordon som uppfyller kraven
Med anledning av de digra konsekvenserna som förslaget kommer att ge, har Sveriges Bussföretag skickat in en skrivelse till trafikkontoret där de beskriver hur allvarlig situationen skulle bli för turist- och beställningstrafiken i Stockholmsområdet.
De har också låtit medlemmarna svara på en enkätundersökning. Den visar att Sveriges Bussföretags medlemmar utför nästan 200 000 resor årligen i centrala Stockholm. Enligt enkätens resultat är det enbart 3 företag som har fordon som uppfyller kraven för miljözon 3. Tillsammans utför de endast 545 av dessa (200 000) resor. Därmed skulle ett införande i praktiken innebära ett totalförbud för turistbussar runt Stockholms viktigaste turistmål.
Bör inte hindra turisternas möjlighet att ta del av Stockholm
Sveriges Bussföretag vill med skrivelsen säkerställa att trafikkontorets utredning tar hänsyn till alla aspekter av ett införande. Såsom att det tar hänsyn till turistbussarnas särskilda behov. Införandet skulle försvåra verksamheten ganska kraftigt för till exempel handeln, hotell, besöksnäringen, skolutflykter, med mera. Samtliga av dessa är beroende av att turist och beställningstrafiken kan trafikera Stockholm.
Stockholm uppger att besöksnäringen är en av både Sveriges och Stockholms basnäringar – då bör inte staden sätta hinder för turisternas möjlighet att ta del av allt som Stockholm har att erbjuda.
Ta del av skrivelsen från Sveriges Bussföretag här.
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Anna Grönlund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-