-
Swedish Golf Tour får en ny driftoperatör
Swedish Golf Tours tävlingsorganisation förändras. Svenska Golfförbundet tar över Swedish Golf Tour. Syftet är att samla all tävlingsverksamhet på nationell nivå i en tävlingsorganisation. Det innebär att Svenska Golfförbundets (SGF) tävlingsavdelning kommer att driva touren och cupen för juniorer, seniortouren, handigolftouren och nu även den inhemska proffstouren för damer och herrar.”- Det är en styrka att vi nu samlar allt i en organisation och koncentrerar oss på att skapa speltillfällen för de unga spelare som vill utvecklas och senare ta steget ut på de större professionella tourerna. Swedish Golf Tour är ju tänkt att vara ett steg på vägen för de som vill framåt och uppåt som golfspelare”, säger Håkan Stålbro, ansvarig för Swedish Golf Tour. Det här är första gången som Swedish Golf Tour drivs av personal på SGF. SGF:s projektledare Sofia Pettersson och Frida Bräster kommer att driva och utveckla dam- respektive herrtouren på flera års sikt.
”- En av våra viktigaste uppgifter är att utveckla en så bra produkt att vi säkrar upp en fortsättning med de golfklubbar som tidigare mycket förtjänstfullt arrangerat tävlingar, samt att attrahera klubbar som inte varit med de senaste åren eller är helt nya och öppna för att arrangera tourtävlingar”, säger Håkan Stålbro.
Organisera, genomföra och bygga varumärke
Golf är en sport som har gått upp och ned i popularitet. Detta har resulterat i att det har blivit svårare att få partners och sponsorer.
Mikael Sorling, vd för PGA of Sweden, också varit Vd för Swedish Golf Tour, känner till utmaningarna:
”- Det är en otroligt tuff marknad med stor konkurrens kring sponsorpengar. SGF och PGA, som gemensamt äger Swedish Golf Tour, har tillsammans arbetat fram denna nya lösning. Vi har analyserat hur vi på bästa sätt skapar resurser att organisera tävlingsspelet, genomföra tävlingar och bygga ett varumärke som skiner och kan attrahera partners”.
Utöver projektledningen tar SGF även över införsäljningen av Swedish Golf Tour gentemot partners och sponsorer. Det arbetet leds av SGF:s marknadsavdelning.
Idag lockar golfen i Sverige många. Golfklubbarna får fler medlemmar och fler svenskar lyckas i de internationella tävlingarna. Även publiken tycks öka. Men det tycks ändå svårt att hitta sponsorer.Fakta Svenska Golfförbundet
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 461 klubbar och 486 631 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson.Källa: Svenska Golfförbundet - Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Golfförbundet
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-