-
Swedish Golf Tour får en ny driftoperatör
Swedish Golf Tours tävlingsorganisation förändras. Svenska Golfförbundet tar över Swedish Golf Tour. Syftet är att samla all tävlingsverksamhet på nationell nivå i en tävlingsorganisation. Det innebär att Svenska Golfförbundets (SGF) tävlingsavdelning kommer att driva touren och cupen för juniorer, seniortouren, handigolftouren och nu även den inhemska proffstouren för damer och herrar.”- Det är en styrka att vi nu samlar allt i en organisation och koncentrerar oss på att skapa speltillfällen för de unga spelare som vill utvecklas och senare ta steget ut på de större professionella tourerna. Swedish Golf Tour är ju tänkt att vara ett steg på vägen för de som vill framåt och uppåt som golfspelare”, säger Håkan Stålbro, ansvarig för Swedish Golf Tour. Det här är första gången som Swedish Golf Tour drivs av personal på SGF. SGF:s projektledare Sofia Pettersson och Frida Bräster kommer att driva och utveckla dam- respektive herrtouren på flera års sikt.
”- En av våra viktigaste uppgifter är att utveckla en så bra produkt att vi säkrar upp en fortsättning med de golfklubbar som tidigare mycket förtjänstfullt arrangerat tävlingar, samt att attrahera klubbar som inte varit med de senaste åren eller är helt nya och öppna för att arrangera tourtävlingar”, säger Håkan Stålbro.
Organisera, genomföra och bygga varumärke
Golf är en sport som har gått upp och ned i popularitet. Detta har resulterat i att det har blivit svårare att få partners och sponsorer.
Mikael Sorling, vd för PGA of Sweden, också varit Vd för Swedish Golf Tour, känner till utmaningarna:
”- Det är en otroligt tuff marknad med stor konkurrens kring sponsorpengar. SGF och PGA, som gemensamt äger Swedish Golf Tour, har tillsammans arbetat fram denna nya lösning. Vi har analyserat hur vi på bästa sätt skapar resurser att organisera tävlingsspelet, genomföra tävlingar och bygga ett varumärke som skiner och kan attrahera partners”.
Utöver projektledningen tar SGF även över införsäljningen av Swedish Golf Tour gentemot partners och sponsorer. Det arbetet leds av SGF:s marknadsavdelning.
Idag lockar golfen i Sverige många. Golfklubbarna får fler medlemmar och fler svenskar lyckas i de internationella tävlingarna. Även publiken tycks öka. Men det tycks ändå svårt att hitta sponsorer.Fakta Svenska Golfförbundet
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 461 klubbar och 486 631 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson.Källa: Svenska Golfförbundet - Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Golfförbundet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-