-
Swedish Welcomes medlemmar: ”Hållbar besöksnäring en nationell angelägenhet”
Trots att regeringen säger att turismen är en av Sveriges basnäring så väljer man att inte satsa på besöksnäringen.
Ett exempel är Swedish Welcome som genomför kvalitets- och hållbarhetscertifiering av turismverksamheter. Certifieringens syften är att hjälpa den medvetne konsumenten att välja boende och andra upplevelser och att hjälpa verksamheterna att utvecklas genom bättre upplevelser och hållbar utveckling
Detta sker genom att rådgivare åker ut till turismverksamheter och bedömer gästupplevelsen och ger förbättringsförslag till företagaren. Då kan företagaren utveckla sin verksamhet och få en certifiering som visar gästerna hur de presterar inom tio olika områden. Bedömningen görs på en skala från ”Åtgärd krävs” till ”Enastående” och utifrån upp till etthundra aspekter. Denna metod är en av världens främsta för utveckling av turismverksamheter som finns i dagsläget.
Står utan nationell finansiering
Men nu står Swedish Welcome utan nationell finansiering vilket resulterar i att man tvingas säga upp all personal till årsskiftet 2015/2016.
”- Regeringen har via Tillväxtverket valt att i dagsläget avsäga sig fortsatt finansiering trots ett allt tydligare uppdrag att måna om utvecklingen av hållbar turism. Det här sker i ett läge där vi tydligt kan visa faktiska mätbara resultat på medlemsföretagens utveckling. Swedish Welcome handlar om konkret förändring”, säger Jonas Oldmark, VD för Swedish Welcome.
Han fortsätter: ”- Jag har aldrig mött så många människor som brinner så mycket för samma sak och arbetar mot samma mål som i Swedish Welcome, både bland anställda och medlemmar”.
Resultaten talar sitt eget språk
Resultaten av Swedish Welcome-certifieringen presenterades nyligen i en rapport där man konstaterar att de är fantastiska. Till exempel har gästvänligheten hos vissa företag ökat så mycket som 80%. Inom samtliga bedömda områden är siffran 0,5%-9,5%. Den största ökningen ser man inom gästinformation och tillgänglighet.
Detta har resulterat i många nya arbetstillfällen och tillväxt inom besöksnäringen.
Starkt engagemang från näringen
Bland företagarna är besvikelsen stor över beskedet, både bland medlemmar och de som har tänkt att gå igenom certifieringsprocessen. Varför skall man lägga ned något som fungerar
Politikerna och Tillväxtverkets personal är positiva till Swedish Welcomes arbete men ingen tar initiativ till att driva på ett beslut om att finansiera certifieringen projektet så att den kan leva vidare.
Tillväxtverket som medverkade vid bildandet av Swedish Welcome, har stått för merparten av den offentliga medfinansieringen ända sedan projektstarten 2010 men kommer inte att fortsätta finansieringen av Swedish Welcome-certifieringen och har valt att inte utvärdera satsningen i sin helhet. De hänvisar istället till att det är en fråga för regeringen att ta ställning till.
Intresset från Norge stort
Den 29 oktober 2015 presenterades Swedish Welcome-certifieringen för 260 deltagare på Norsk Upplevelsekonferens i Svolvaer vid Lofoten. Samtal kring att använda Swedish Welcome-certifieringen i Norge har förts under en längre tid i de båda länderna. Nu tittar man på hur man ska genomföra en Swedish Welcome-pilot i Norge under vintern, framförallt på upplevelser.
Ingen kommentar från regeringen
Vare sig Per Bolund eller näringslivsministern Mikael Damberg vill i dagsläget kommentera varför de inte driver på frågan om finansiering till Swedish Welcome. Nu väntar en hel bransch på att regeringen skall sätta sig ned och diskutera frågan. Frågan är om de kommer att göra det.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedish Welcome
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-