-
Tågföretagen kommenterar att Trafikverket inlett ”särskild händelse”
Tre tuffa månader har passerat sedan det stora skiftet till Trafikverkets nya planeringssystem MPK. Det bästa sättet att sammanfatta nästan 100 dagar är att tågföretagen är i ett pågående stört läge, där de i operativ drift slutligt löser en hel del stora knutar som normalt hanterats i den tidiga planeringsfasen.
De som kör eller arrangerar trafik på svensk järnväg – och därmed är beroende av tåglägen från Trafikverket – vittnar om en trend som inte går åt rätt håll. Flera av tågföretagen går på knäna till följd av den tunga administrativa börda som de numera har att hantera. Och i ett läge där all kraft går åt till att hålla sig flytande är merförsäljning knappast att tänka på. Detta i ett läge när efterfrågan på tågtransporter visat en positiv trend de senaste åren.
Inför påsken är biljettsläppen så pass sena att resenärer tvingas leta andra lösningar.
Införandet av MPK har tre stora problemområden
Införandet av MPK uppvisar en lång rad små och stora problem. De initiala utmaningarna har tågföretagen beskrivit utförligt. De exemplifierar med tre stora problemområden:
1. Revisionsplaneringen – Trafikverket planerar in banarbeten under pågående tågplan och utlovar i normalläget 18 veckors framförhållning. Det innebär att tågföretagen har en utlovad och rimlig frist för att planera personal och fordon samt sälja biljetter och transporter. Till följd av systemutmaningar är framförhållningen i stället några få veckor. Tågföretagen får alltför sen information om tåg som berörs av banarbeten där tidsanpassningar krävs. Trafikverket ställer också in banarbeten i sent läge där anpassningar redan är utförda vilket redan genererat merarbete som därmed gått till spillo. Olika system ger olika information, vilket försvårar planeringen avsevärt. Olika besked ges om ansökningar från tågföretagen ska lämnas in digitalt eller manuellt.
2. Planer och processer för återgång till normalläge – branschen efterlyser, men får inte ta del av, planer och processer för hur Trafikverket ska ta sig an sitt uppdrag kopplat till kapacitetstilldelningsprocessen givet de sämre förutsättningarna. Exempelvis skulle Trafikverket kunna se över möjligheten att ställa in icke nödvändiga banarbeten för att komma i kapp. Prestandaproblemen leder till en enorm backlog – en form av skuld som måste betas av – och frågan är helt enkelt när Trafikverket på goda grunder kan utlova normalläge.
3. Banarbetsplanering – på tågföretagens sida har de idag endast någon veckas framförhållning i planeringen. Frågan måste i det läget ställas om Trafikverket verkligen har tillräcklig tid på sin sida för planering av banarbeten.
Klassas som en ”särskild händelse”
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana fattade i veckan beslutet att utmaningarna med tågplanerna 2023 och 2024 och MPK:s bristande funktionalitet ska klassas som en ”särskild händelse”.
Det innebär en kraftsamling och att extraordinära åtgärder kommer att vidtas. En tillfällig stabsorganisation tillsätts för att få styrsel på ett verksamhetskritiskt projekt med allvarliga brister. Budgetmedel styrs till projektet, personal flyttas om och rekrytering av resurser pågår, både internt och externt.
Trafikverket anger att beslutet berör samtliga delar av Trafikverket och gäller från den 15 mars och sex månader framåt. Nu vidtas äntligen sådana kraftfulla åtgärder som Tågföretagens medlemmar efterlyst under nära ett års tid och organisationen välkomnar beslutet.
Riksrevisionen granskar nationell plan för transportinfrastruktur
Statens investerar årligen mångmiljardbelopp i ny infrastruktur. Efter indikationer på att den nationella planen för transportinfrastruktur är samhällsekonomiskt olönsam och har svag måluppfyllelse, granskar Riksrevisionen nu arbetet med nationell plan för transportinfrastrukturen. Det finns indikationer på att många av de åtgärder som väljs ut till nationell plan inte är samhällsekonomiskt lönsamma.
Granskningen gäller de nationella planer som fastställts 2014, 2018 och 2022 – med störst fokus på 2022. Rapporten är planerad att publiceras i december 2023.
- Text: Tågföretagen
- Foto: Tågföretagen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-