-
Tågföretagen kommenterar att Trafikverket inlett ”särskild händelse”
Tre tuffa månader har passerat sedan det stora skiftet till Trafikverkets nya planeringssystem MPK. Det bästa sättet att sammanfatta nästan 100 dagar är att tågföretagen är i ett pågående stört läge, där de i operativ drift slutligt löser en hel del stora knutar som normalt hanterats i den tidiga planeringsfasen.
De som kör eller arrangerar trafik på svensk järnväg – och därmed är beroende av tåglägen från Trafikverket – vittnar om en trend som inte går åt rätt håll. Flera av tågföretagen går på knäna till följd av den tunga administrativa börda som de numera har att hantera. Och i ett läge där all kraft går åt till att hålla sig flytande är merförsäljning knappast att tänka på. Detta i ett läge när efterfrågan på tågtransporter visat en positiv trend de senaste åren.
Inför påsken är biljettsläppen så pass sena att resenärer tvingas leta andra lösningar.
Införandet av MPK har tre stora problemområden
Införandet av MPK uppvisar en lång rad små och stora problem. De initiala utmaningarna har tågföretagen beskrivit utförligt. De exemplifierar med tre stora problemområden:
1. Revisionsplaneringen – Trafikverket planerar in banarbeten under pågående tågplan och utlovar i normalläget 18 veckors framförhållning. Det innebär att tågföretagen har en utlovad och rimlig frist för att planera personal och fordon samt sälja biljetter och transporter. Till följd av systemutmaningar är framförhållningen i stället några få veckor. Tågföretagen får alltför sen information om tåg som berörs av banarbeten där tidsanpassningar krävs. Trafikverket ställer också in banarbeten i sent läge där anpassningar redan är utförda vilket redan genererat merarbete som därmed gått till spillo. Olika system ger olika information, vilket försvårar planeringen avsevärt. Olika besked ges om ansökningar från tågföretagen ska lämnas in digitalt eller manuellt.
2. Planer och processer för återgång till normalläge – branschen efterlyser, men får inte ta del av, planer och processer för hur Trafikverket ska ta sig an sitt uppdrag kopplat till kapacitetstilldelningsprocessen givet de sämre förutsättningarna. Exempelvis skulle Trafikverket kunna se över möjligheten att ställa in icke nödvändiga banarbeten för att komma i kapp. Prestandaproblemen leder till en enorm backlog – en form av skuld som måste betas av – och frågan är helt enkelt när Trafikverket på goda grunder kan utlova normalläge.
3. Banarbetsplanering – på tågföretagens sida har de idag endast någon veckas framförhållning i planeringen. Frågan måste i det läget ställas om Trafikverket verkligen har tillräcklig tid på sin sida för planering av banarbeten.
Klassas som en ”särskild händelse”
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana fattade i veckan beslutet att utmaningarna med tågplanerna 2023 och 2024 och MPK:s bristande funktionalitet ska klassas som en ”särskild händelse”.
Det innebär en kraftsamling och att extraordinära åtgärder kommer att vidtas. En tillfällig stabsorganisation tillsätts för att få styrsel på ett verksamhetskritiskt projekt med allvarliga brister. Budgetmedel styrs till projektet, personal flyttas om och rekrytering av resurser pågår, både internt och externt.
Trafikverket anger att beslutet berör samtliga delar av Trafikverket och gäller från den 15 mars och sex månader framåt. Nu vidtas äntligen sådana kraftfulla åtgärder som Tågföretagens medlemmar efterlyst under nära ett års tid och organisationen välkomnar beslutet.
Riksrevisionen granskar nationell plan för transportinfrastruktur
Statens investerar årligen mångmiljardbelopp i ny infrastruktur. Efter indikationer på att den nationella planen för transportinfrastruktur är samhällsekonomiskt olönsam och har svag måluppfyllelse, granskar Riksrevisionen nu arbetet med nationell plan för transportinfrastrukturen. Det finns indikationer på att många av de åtgärder som väljs ut till nationell plan inte är samhällsekonomiskt lönsamma.
Granskningen gäller de nationella planer som fastställts 2014, 2018 och 2022 – med störst fokus på 2022. Rapporten är planerad att publiceras i december 2023.
- Text: Tågföretagen
- Foto: Tågföretagen
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-