-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Tillväxtverkets rapport ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning” visar att besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera och behålla personal.
Men hur kan vi skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt?
Blir arbetslivets förlängda arm i klassrummet
Arbetsmarknadskunskap är ett franchise-koncept som används för att ge barn och ungdomar information och underlag till beslut om studier och yrkesval. Samt att inspirera ungdomar till bristyrken. I nuläget är 80 kommuner ansluta och nära 60 000 elever deltog i insatser under 2021. Arbetsmarknadskunskap drivs av och för arbetsgivare. Det övergripande syftet är att skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt.
Maria Åberg, regionchef på Jämtland/Härjedalen på Handelskammaren i Mittsverige, berättar:
”Vi har 6 medarbetare som arbetar som projektkoordinatorer i hela Mittsverige och möter barn och ungdomar dagligen. Med utgångspunkt i den löpande dialogen med arbetsgivare från olika branscher blir de arbetslivets förlängda arm i klassrummet. Alla har en unik förmåga att kommunicera på ett intressant sätt som verkligen fångar målgruppen. Eftersom de utgår ifrån ett samtal på barnen och ungdomarnas nivå.”
Effektfullt för att stötta eleverna att göra yrkesval
Maria Åberg förklarar att med utgångspunkt i en genomarbetad pedagogisk modell kan projektkoordinatorerna verkligen påverka och inspirera alla elever de möter.”Vi tar löpande med oss representanter från en arbetsgivare in i klassrummen. Som kan stötta upp i samtal och bekräfta det som sägs klassrummet. Sammantaget blir det mycket effektfullt för att stötta eleverna att göra genomtänkta studie och yrkesval som ligger i linje med regionens och kommunernas kompetensbehov.”
Får möjlighet att påverka bilden av branschen
Maria Åberg berättar att de även arbetar med Branschfokus. Vilket innebär att de tar med sig målgruppen ut till en arbetsgivare. Eleverna får se hur en arbetsplats ser ut, vilka som jobbar där och vad som händer på fikarasterna.
”De får en möjlighet att skapa en egen bild av hur olika branscher ser ut och vilka yrken som finns representerade hos olika arbetsgivare. Arbetsgivaren får i sin tur chansen att lära känna sin framtida arbetskraft och lyssna in vad de värderar hos en framtida arbetsgivare. Besöksnäringen är en bransch som vi ofta återkommer till vid dessa aktiviteter, eftersom den är viktig för vår region. Genom Branschfokus så får arbetsgivaren möjlighet att påverka elevers bild av branschen som attraktiv att jobba inom. Det är också ett viktigt bidrag till att stärka kompetensförsörjningen inom branschen.”
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-