-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Tillväxtverkets rapport ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning” visar att besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera och behålla personal.
Men hur kan vi skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt?
Blir arbetslivets förlängda arm i klassrummet
Arbetsmarknadskunskap är ett franchise-koncept som används för att ge barn och ungdomar information och underlag till beslut om studier och yrkesval. Samt att inspirera ungdomar till bristyrken. I nuläget är 80 kommuner ansluta och nära 60 000 elever deltog i insatser under 2021. Arbetsmarknadskunskap drivs av och för arbetsgivare. Det övergripande syftet är att skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt.
Maria Åberg, regionchef på Jämtland/Härjedalen på Handelskammaren i Mittsverige, berättar:
”Vi har 6 medarbetare som arbetar som projektkoordinatorer i hela Mittsverige och möter barn och ungdomar dagligen. Med utgångspunkt i den löpande dialogen med arbetsgivare från olika branscher blir de arbetslivets förlängda arm i klassrummet. Alla har en unik förmåga att kommunicera på ett intressant sätt som verkligen fångar målgruppen. Eftersom de utgår ifrån ett samtal på barnen och ungdomarnas nivå.”
Effektfullt för att stötta eleverna att göra yrkesval
Maria Åberg förklarar att med utgångspunkt i en genomarbetad pedagogisk modell kan projektkoordinatorerna verkligen påverka och inspirera alla elever de möter.”Vi tar löpande med oss representanter från en arbetsgivare in i klassrummen. Som kan stötta upp i samtal och bekräfta det som sägs klassrummet. Sammantaget blir det mycket effektfullt för att stötta eleverna att göra genomtänkta studie och yrkesval som ligger i linje med regionens och kommunernas kompetensbehov.”
Får möjlighet att påverka bilden av branschen
Maria Åberg berättar att de även arbetar med Branschfokus. Vilket innebär att de tar med sig målgruppen ut till en arbetsgivare. Eleverna får se hur en arbetsplats ser ut, vilka som jobbar där och vad som händer på fikarasterna.
”De får en möjlighet att skapa en egen bild av hur olika branscher ser ut och vilka yrken som finns representerade hos olika arbetsgivare. Arbetsgivaren får i sin tur chansen att lära känna sin framtida arbetskraft och lyssna in vad de värderar hos en framtida arbetsgivare. Besöksnäringen är en bransch som vi ofta återkommer till vid dessa aktiviteter, eftersom den är viktig för vår region. Genom Branschfokus så får arbetsgivaren möjlighet att påverka elevers bild av branschen som attraktiv att jobba inom. Det är också ett viktigt bidrag till att stärka kompetensförsörjningen inom branschen.”
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-