-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Tillväxtverkets rapport ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning” visar att besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera och behålla personal.
Men hur kan vi skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt?
Blir arbetslivets förlängda arm i klassrummet
Arbetsmarknadskunskap är ett franchise-koncept som används för att ge barn och ungdomar information och underlag till beslut om studier och yrkesval. Samt att inspirera ungdomar till bristyrken. I nuläget är 80 kommuner ansluta och nära 60 000 elever deltog i insatser under 2021. Arbetsmarknadskunskap drivs av och för arbetsgivare. Det övergripande syftet är att skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt.
Maria Åberg, regionchef på Jämtland/Härjedalen på Handelskammaren i Mittsverige, berättar:
”Vi har 6 medarbetare som arbetar som projektkoordinatorer i hela Mittsverige och möter barn och ungdomar dagligen. Med utgångspunkt i den löpande dialogen med arbetsgivare från olika branscher blir de arbetslivets förlängda arm i klassrummet. Alla har en unik förmåga att kommunicera på ett intressant sätt som verkligen fångar målgruppen. Eftersom de utgår ifrån ett samtal på barnen och ungdomarnas nivå.”
Effektfullt för att stötta eleverna att göra yrkesval
Maria Åberg förklarar att med utgångspunkt i en genomarbetad pedagogisk modell kan projektkoordinatorerna verkligen påverka och inspirera alla elever de möter.”Vi tar löpande med oss representanter från en arbetsgivare in i klassrummen. Som kan stötta upp i samtal och bekräfta det som sägs klassrummet. Sammantaget blir det mycket effektfullt för att stötta eleverna att göra genomtänkta studie och yrkesval som ligger i linje med regionens och kommunernas kompetensbehov.”
Får möjlighet att påverka bilden av branschen
Maria Åberg berättar att de även arbetar med Branschfokus. Vilket innebär att de tar med sig målgruppen ut till en arbetsgivare. Eleverna får se hur en arbetsplats ser ut, vilka som jobbar där och vad som händer på fikarasterna.
”De får en möjlighet att skapa en egen bild av hur olika branscher ser ut och vilka yrken som finns representerade hos olika arbetsgivare. Arbetsgivaren får i sin tur chansen att lära känna sin framtida arbetskraft och lyssna in vad de värderar hos en framtida arbetsgivare. Besöksnäringen är en bransch som vi ofta återkommer till vid dessa aktiviteter, eftersom den är viktig för vår region. Genom Branschfokus så får arbetsgivaren möjlighet att påverka elevers bild av branschen som attraktiv att jobba inom. Det är också ett viktigt bidrag till att stärka kompetensförsörjningen inom branschen.”
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-