-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Tillväxtverkets rapport ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning” visar att besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera och behålla personal.
Men hur kan vi skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt?
Blir arbetslivets förlängda arm i klassrummet
Arbetsmarknadskunskap är ett franchise-koncept som används för att ge barn och ungdomar information och underlag till beslut om studier och yrkesval. Samt att inspirera ungdomar till bristyrken. I nuläget är 80 kommuner ansluta och nära 60 000 elever deltog i insatser under 2021. Arbetsmarknadskunskap drivs av och för arbetsgivare. Det övergripande syftet är att skapa förutsättningar för en bättre kompetensförsörjning på längre sikt.
Maria Åberg, regionchef på Jämtland/Härjedalen på Handelskammaren i Mittsverige, berättar:
”Vi har 6 medarbetare som arbetar som projektkoordinatorer i hela Mittsverige och möter barn och ungdomar dagligen. Med utgångspunkt i den löpande dialogen med arbetsgivare från olika branscher blir de arbetslivets förlängda arm i klassrummet. Alla har en unik förmåga att kommunicera på ett intressant sätt som verkligen fångar målgruppen. Eftersom de utgår ifrån ett samtal på barnen och ungdomarnas nivå.”
Effektfullt för att stötta eleverna att göra yrkesval
Maria Åberg förklarar att med utgångspunkt i en genomarbetad pedagogisk modell kan projektkoordinatorerna verkligen påverka och inspirera alla elever de möter.”Vi tar löpande med oss representanter från en arbetsgivare in i klassrummen. Som kan stötta upp i samtal och bekräfta det som sägs klassrummet. Sammantaget blir det mycket effektfullt för att stötta eleverna att göra genomtänkta studie och yrkesval som ligger i linje med regionens och kommunernas kompetensbehov.”
Får möjlighet att påverka bilden av branschen
Maria Åberg berättar att de även arbetar med Branschfokus. Vilket innebär att de tar med sig målgruppen ut till en arbetsgivare. Eleverna får se hur en arbetsplats ser ut, vilka som jobbar där och vad som händer på fikarasterna.
”De får en möjlighet att skapa en egen bild av hur olika branscher ser ut och vilka yrken som finns representerade hos olika arbetsgivare. Arbetsgivaren får i sin tur chansen att lära känna sin framtida arbetskraft och lyssna in vad de värderar hos en framtida arbetsgivare. Besöksnäringen är en bransch som vi ofta återkommer till vid dessa aktiviteter, eftersom den är viktig för vår region. Genom Branschfokus så får arbetsgivaren möjlighet att påverka elevers bild av branschen som attraktiv att jobba inom. Det är också ett viktigt bidrag till att stärka kompetensförsörjningen inom branschen.”
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
-
Gästbloggare
-