-
Tillväxtverket – undersökning för en mer innovativ besöksnäring
Sverige strävar mot att vara ett av världens mest hållbara och attraktiva resmål – byggt på innovation. Tillväxtverket har tillsammans med Visit Sweden och Sveriges regioner gjort en genomlysning av innovationskraften inom svensk turism och besöksnäring. Det har resulterat i ett antal rekommendationer för ökad innovationskraft i näringen.
Ett antal hinder som hämmar innovationsgraden
Företag med stark innovationsförmåga är avgörande för Sveriges välfärd och konkurrenskraft. Men även offentliga aktörer spelar en viktig roll inom turism och besöksnäring. Både som en aktör som främjar innovation i företagen, förvaltar och utvecklar resurser och som aktivt driver besöksmål.
Det finns ett antal hinder som hämmar innovationsgraden inom turism och besöksnäring. På företagsnivå kan faktorer som begränsade interna resurser, låg utbildningsnivå och svårighet att attrahera kompetens betraktas som hinder för innovation. Inom offentliga verksamheter kopplade till turism och besöksnäring är riskovilja, svaga incitament, brist på resurser och hierarkiska organisationsstrukturer exempel på sådana hinder.
Rekommendationer framåt
I den framtagna rapporten lyfts ett antal luckor och trösklar kopplat till politik och främjande av innovation inom turism och besöksnäring.
En sådan tröskel är att besöksnäringen tenderar att hamna mellan olika politikområden. En annan att näringen är svagt integrerad i det generiska innovationssystemet. Här gäller det att näringen kraftsamlar och aktivt arbetar med att tydliggöra sin roll i att bland annat utveckla attraktiva platser och som motor i samhällsutvecklingen. Med sin heterogenitet, geografiska spridning och anknytning till flera politikområden, kan besöksnäringen ses som en testbädd för såväl policyutveckling, ny teknik, nya arbetssätt och nya marknader. Pater Noster är ett exempel från Tillväxtverket på ett besöksmål som använt sig av nytänk för att locka gäster från hela världen till Sverige.
En annan rekommendation är att det behövs kunskaps- och kompetenshöjning inom såväl näringen, främjandessystemet och offentlig förvaltning. Kring bland annat innovationsprocesser och innovationsledning.
En bild av innovationskraften inom besöksnäringen
Rapporten ger en sammanfattande bild av innovationskraften inom svensk turism och besöksnäring samt belyser utmaningar och möjligheter för ökad innovationskraft.
Den utmynnar i ett antal rekommendationer om hur politik och främjande kan utformas för att stärka innovationskraften inom svensk besöksnäring. Genom att agera på dessa kan turism och besöksnäring samlas runt en tydligare gemensam agenda.
Läs hela rapporten här.
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.- Text: Tillväxtverket
- Foto: Pixabay/Klaus Reiser
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-