-
Tillväxtverket – undersökning för en mer innovativ besöksnäring
Sverige strävar mot att vara ett av världens mest hållbara och attraktiva resmål – byggt på innovation. Tillväxtverket har tillsammans med Visit Sweden och Sveriges regioner gjort en genomlysning av innovationskraften inom svensk turism och besöksnäring. Det har resulterat i ett antal rekommendationer för ökad innovationskraft i näringen.
Ett antal hinder som hämmar innovationsgraden
Företag med stark innovationsförmåga är avgörande för Sveriges välfärd och konkurrenskraft. Men även offentliga aktörer spelar en viktig roll inom turism och besöksnäring. Både som en aktör som främjar innovation i företagen, förvaltar och utvecklar resurser och som aktivt driver besöksmål.
Det finns ett antal hinder som hämmar innovationsgraden inom turism och besöksnäring. På företagsnivå kan faktorer som begränsade interna resurser, låg utbildningsnivå och svårighet att attrahera kompetens betraktas som hinder för innovation. Inom offentliga verksamheter kopplade till turism och besöksnäring är riskovilja, svaga incitament, brist på resurser och hierarkiska organisationsstrukturer exempel på sådana hinder.
Rekommendationer framåt
I den framtagna rapporten lyfts ett antal luckor och trösklar kopplat till politik och främjande av innovation inom turism och besöksnäring.
En sådan tröskel är att besöksnäringen tenderar att hamna mellan olika politikområden. En annan att näringen är svagt integrerad i det generiska innovationssystemet. Här gäller det att näringen kraftsamlar och aktivt arbetar med att tydliggöra sin roll i att bland annat utveckla attraktiva platser och som motor i samhällsutvecklingen. Med sin heterogenitet, geografiska spridning och anknytning till flera politikområden, kan besöksnäringen ses som en testbädd för såväl policyutveckling, ny teknik, nya arbetssätt och nya marknader. Pater Noster är ett exempel från Tillväxtverket på ett besöksmål som använt sig av nytänk för att locka gäster från hela världen till Sverige.
En annan rekommendation är att det behövs kunskaps- och kompetenshöjning inom såväl näringen, främjandessystemet och offentlig förvaltning. Kring bland annat innovationsprocesser och innovationsledning.
En bild av innovationskraften inom besöksnäringen
Rapporten ger en sammanfattande bild av innovationskraften inom svensk turism och besöksnäring samt belyser utmaningar och möjligheter för ökad innovationskraft.
Den utmynnar i ett antal rekommendationer om hur politik och främjande kan utformas för att stärka innovationskraften inom svensk besöksnäring. Genom att agera på dessa kan turism och besöksnäring samlas runt en tydligare gemensam agenda.
Läs hela rapporten här.
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.- Text: Tillväxtverket
- Foto: Pixabay/Klaus Reiser
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsans...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, ...
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Svedest samlade representanter för tre Europeiska destinationer och andra intresserade till en innehållsrik kunsk...
-
-
Gästbloggare
-