-
Tillväxtverket – undersökning för en mer innovativ besöksnäring
Sverige strävar mot att vara ett av världens mest hållbara och attraktiva resmål – byggt på innovation. Tillväxtverket har tillsammans med Visit Sweden och Sveriges regioner gjort en genomlysning av innovationskraften inom svensk turism och besöksnäring. Det har resulterat i ett antal rekommendationer för ökad innovationskraft i näringen.
Ett antal hinder som hämmar innovationsgraden
Företag med stark innovationsförmåga är avgörande för Sveriges välfärd och konkurrenskraft. Men även offentliga aktörer spelar en viktig roll inom turism och besöksnäring. Både som en aktör som främjar innovation i företagen, förvaltar och utvecklar resurser och som aktivt driver besöksmål.
Det finns ett antal hinder som hämmar innovationsgraden inom turism och besöksnäring. På företagsnivå kan faktorer som begränsade interna resurser, låg utbildningsnivå och svårighet att attrahera kompetens betraktas som hinder för innovation. Inom offentliga verksamheter kopplade till turism och besöksnäring är riskovilja, svaga incitament, brist på resurser och hierarkiska organisationsstrukturer exempel på sådana hinder.
Rekommendationer framåt
I den framtagna rapporten lyfts ett antal luckor och trösklar kopplat till politik och främjande av innovation inom turism och besöksnäring.
En sådan tröskel är att besöksnäringen tenderar att hamna mellan olika politikområden. En annan att näringen är svagt integrerad i det generiska innovationssystemet. Här gäller det att näringen kraftsamlar och aktivt arbetar med att tydliggöra sin roll i att bland annat utveckla attraktiva platser och som motor i samhällsutvecklingen. Med sin heterogenitet, geografiska spridning och anknytning till flera politikområden, kan besöksnäringen ses som en testbädd för såväl policyutveckling, ny teknik, nya arbetssätt och nya marknader. Pater Noster är ett exempel från Tillväxtverket på ett besöksmål som använt sig av nytänk för att locka gäster från hela världen till Sverige.
En annan rekommendation är att det behövs kunskaps- och kompetenshöjning inom såväl näringen, främjandessystemet och offentlig förvaltning. Kring bland annat innovationsprocesser och innovationsledning.
En bild av innovationskraften inom besöksnäringen
Rapporten ger en sammanfattande bild av innovationskraften inom svensk turism och besöksnäring samt belyser utmaningar och möjligheter för ökad innovationskraft.
Den utmynnar i ett antal rekommendationer om hur politik och främjande kan utformas för att stärka innovationskraften inom svensk besöksnäring. Genom att agera på dessa kan turism och besöksnäring samlas runt en tydligare gemensam agenda.
Läs hela rapporten här.
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.- Text: Tillväxtverket
- Foto: Pixabay/Klaus Reiser
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-