-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film”. Trots att de inte vann, så är det stort för destinationen att bli nominerad.
Lyfter fram Trollhättan som en ledande filmstad
Trollhättan, Calgary, Sarajevo eller Wellington stod det mellan. Alla hade chansen att vinna utmärkelsen ”City of Film”. Den 22 maj avgjordes det på filmfestivalen i Cannes vilken stad som vann.
”Att kunna vinna pris som ”City of Film” är fantastiskt! Det lyfter verkligen fram Trollhättan som en anrik och ledande filmstad. Filmnäringen är en viktig pusselbit i vårt näringsliv då det bidrar till de kreativa näringarna på ett mycket positivt sätt.” Säger Peter Eriksson, kommunstyrelsens ordförande.
Utöver Trollhättans nominering som ”City of Film” har även Film i Väst fått tre nomineringar i Cannes:
◆ Studio of the Year.
◆ Film Commission Team Award.
◆ Community Impact Award.Representanter på plats i Cannes
Peter Eriksson (kommunstyrelsens ordförande), Maria Engström Weber (VD på Visit Trollhättan-Vänersborg) och Karin Stammarnäs (kulturchef Trollhättans Stad) var på plats i Cannes för att representera destinationen.
”Vi hoppas ju såklart att fler produktionsbolag internationellt ska bli intresserade och att de ska förstå att Trollhättan är intressant plats för filminspelningar. Här finns en bransch som kan och vill film. Det är lätt att spela in i Trollhättan och finns närhet till det mesta.” Säger Karin Stammarnäs, kulturchef Trollhättans Stad.
Nomineringen betyder mycket för destinationen
I slutet var det Sarajevo som tog hem priset som ”City of Film”. Men nomineringen betyder mycket för Trollhättan. Förhoppningen är att destinationens exponering som filmstad ska öka intresset för deras besöksnäring.
”Nomineringen sätter verkligen Trollhättan på kartan! Vår destination arbetar just nu med att synliggöra ”Filmturism” (som innebär att turister besöker en destination på grund av att den exponerats på TV eller film). Vi arbetar också med en applösning där man via en karta kan se filminspelningsplatser och på så sätt göra en egen sightseeing.” Säger Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan-Vänersborg.
”Vi är oerhört stolta att finnas med i detta sammanhang. Det har varit en givande resa med nätverkande och möten som är viktigt för oss i vårt fortsatta arbete med film och kultur i Trollhättan.” Avslutar Karin Stammarnäs.
Läs mer om Trollhättan på Turismnytt här.
- Text: Trollhättan kommun
- Foto: Trollhättan kommun
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
-
Gästbloggare
-