onsdag 15 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
    • Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
    • Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
    • Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Vinnarna Årets Hållbarhetskliv 2022
    2022-11-20 02:27

    Turistrådsdagen 2022 med utdelning av priset för Årets Hållbarhetskliv

    Förra veckan var det dags för Turistrådsdagen som arrangeras av Turistrådet Västsverige och summerar besöksnäringsåret i destinationen.

    Bra år för besöksnäringen i regionen

    Arrangemanget samlade närmare 400 deltagare på plats på Filmstadens biograf Bergakungen i Göteborg och ett stort antal digitalt. Redan i inledningen konstaterade Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige, att destinationen har haft ett bra år hittills med en bra ökning av de utländska gästerna nu när pandemigreppet i stort sett har släppt. De svenska gästerna dominerar dock med ungefär 70% vilket beror på att många svenskar har ”upptäckt Sverige” under pandemin.

    Faktorer som bidragit till att fler kommer till Sverige (och till viss del att svenskar stannar i Sverige) är valutakursen och, kanske mest påtagligt denna sommar, den extrema hettan i södra Europa som får många att söka mer nordligare resmål med mer rimliga temperaturer.

    Hållbarhetsklivet

    Det förde med viss självklarhet in Fredrik Lindén på Turistrådets stora satsning Hållbarhetsklivet som på bara ett par år blivit en väsentlig del av organisationens verksamhet och inriktning när det gäller marknadsföring och utveckling. Syftet med Hållbarhetsklivet är att skapa ekonomiskt bärkraftiga företag och turism som inte leder till onödig miljöpåverkan och är uppskattad av både boende och besökare.  Redan nu har 500 företag anslutit sig till Hållbarhetsklivet. Initiativet har också börjat uppmärksammas utanför regionen.

    Senare under eftermiddagen utdelades också utmärkelsen Årets Hållbarhetskliv 2022, ut. Mer om det längre fram.

    Turismspaningar i högt tempo

    Först av dagens talare var en av de mest anlitade talarna internationellt när det gäller turism, Doug Lansky (som faktiskt bor i Sverige). Med högt tempo, talande bilder och tankeväckande spaningar bjöd han på inspiration, insikter och rena uppmaningar som förhoppningsvis gjorde åhörarna till klokare och bättre turismaktörer.

    Doug lyfte bland annat fram att många av våra kunder/gäster/besökare uttrycker att de vill vara hållbara och efterfrågar produkter som gym och pool, men inte alls lika stor andel lever som de lär när det kommer till hållbart beteende och få bokar de gym och pooler som finns. Han är också bra på att få oss att se hur absurt vi lever och agerar. Som att de flesta av oss nog är tveksamma till att köpa lakan, kuddar och handdukar second hand men gärna betalar både en och flera tusenlappar för att få sova i lakan använda av hundratals, kanske tusentals andra!

    Han stack också ut hakan och frågade sig hur en nöjespark som Liseberg kunde vara hållbar? Han hade också ställt frågan till Liseberg som faktiskt hade givit relativt lugnande svar (som lät rimliga, måste medges) på den frågan.

    Överturism och lönsamhet

    Hur ska vi då undvika överturism och kunna bedriva lönsamma verksamheter? Här är Doug Lansky’s svar att ambitionen inte får vara att med nödvändighet öka antalet besökare utan ha färre besökare men få mer betalt av dem som kommer! Då kan ett sätt vara att få gästerna att boka större del av resan i planeringsstadiet då är det lättare att också få dem att lägga till produkter och tjänster på plats. Uppgradering är ett annat sätt liksom paketering. Vi måste också se till att mer av pengarna stannar här i landet (vilket de till stor del inte gör idag med aktörer som AirBnB, Bookings.com och utländska hotellkedjor och flygbolag).

    Hur man tar hand om gästen är också viktigt men även hur man ser till att en missnöjd kund lämnar mer nöjd än när de kom.

    Hur når man 15-åringarna?

    Nästa talare var Clara Henry, känd från tv men framför allt en tidig influencer med många, inte minst unga, följare. Hon gav oss en lektion i digital kommunikation hur man når 15-åringarna.

    Det här är några av de tips hon gav:

    1. 15-årinarna vill lära känna dig – Var personlig och låt följarna följa med i vardagen – Relationship is king
    2. Femtonåringarna litar på mig – Många företag vill tjäna pengar på förtroendet men det gäller att förvalta förtroendet
    3. Femtonåringar hatar reklam (men inte om man gör det rätt). Det ska vara samarbeten på ”mitt sätt”, varumärken som matchar både hur man är och i sammanhanget och långsiktiga samarbeten.
    4. Femtonåringar hatar hashtags (men de är ok i vissa sammanhang, då de är relevanta)
    5. Femtonåringar förändrar världen

    Unga är engagerade i miljö och klimat, jämställdhet mellan könen, vård och omsorg

    Vill man attrahera unga idag måste man visa att man bryr sig och vill göra skillnad

    Claras Att-göra-lista:

    1. Börja titta på det som trendar!
    2. Låt femtonåringarna lära er!
    3. Våga ta ställning!

    Turistrådets insatser och arbete

    Nu var det dags för Turistrådet Västsverige att berätta om sitt arbete.

    Det första vi fick veta var att Västsverige.com nu finns på sex språk, det senaste tillskottet är holländska. De utländska gästerna kommer främst från Norge och Danmark, men även Tyskland och Holland. Man har samarbete med researrangörer i främst England och Tyskland som är marknader där dessa fortfarande är viktiga bokningskanaler.

    Västsverige.com är inte en sida där man gör sina bokningar utan den länkar vidare till de olika företagen och aktörerna. Under året har det redan gjorts över en miljon vidarelänkningar – ”leads”.

    Man har också gjort flera pressresor som totalt har genererat ett värde på 200 miljoner kronor och detta är publicitet med hög trovärdighet. Det som väcker störst intresse i media utomlands är nya vandringsleder och cykelleder samt hållbarhet.

    Uppskattade digitala utbildningar

    Under pandemin lärde man sig att utbildning online fungerar väldigt bra när man startade en utbildningsserie som var väldigt väl anpassad efter besöksnäringsaktörernas behov. Den blev mycket uppskattad varför man har fortsatt med digitala utbildningar.

    Fredrik och hans medarbetare på scenen lyfte också fram evenemangen som viktiga för regionens besöksnäring varför man sponsrar ett stort antal evenemang. De mindre evenemangen jobbar man med för att de är viktiga för helheten och hjälper man till med olika saker, inte bara ekonomiskt.

    Utöver detta ger Turistrådet ekonomiskt stöd till företag – både i utvecklingsinsatser och med investeringar. Även stöd till fotografering och i andra former.

    Efter pandemin har svårigheten att rekrytera personal varit den största utmaningen för många besöksnäringsföretag. Därför har Turistrådet Västsverige deltagit i och initierat projekt i samarbete med bland annat Arbetsförmedlingen och man stöttar även matchningssajten Gigleer.

    Analyser av politiken direkt från TV

    Sist ut bland talarna var Marcus Oscarsson som, liksom på tv, bjöd på intressanta analyser av politiken både på det nationella och internationella planet. Som alltid underhållande och initierat men kanske inte med så mycket koppling till besöksnäringen som man kanske hade hoppats.

    Wrågården och Platåbergens Geopark vinnare i Årets Hållbarhetskliv 2022

    Eftermiddagen avslutades med Hållbarhetsklivet, som vi berättade om ovan, och utdelning av utmärkelsen Årets Hållbarhetskliv 2022 och det blev dubbel Skaraborgsseger. I kategorin för besöksnäringsverksamheter vann Wrågården i Falköping, och bland de kommunala initiativen drog Grästorps kommun och Platåbergens Geopark det längsta strået.

    Årets Hållbarhetskliv går till ett kommunalt initiativ och en besöksnäringsverksamhet som på ett förtjänstfullt sätt har anammat tankarna bakom Hållbarhetsklivets fyra grundprinciper (Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt, Bra för både boende och besökare, Fler besökare när och där det inte är fullt och Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter). Varje år nomineras fyra kandidater från fyra olika kommunalförbundsområden (Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg) i varje kategori. Därefter utser en huvudjury vinnare i kategorierna ”Besöksnäringsverksamhet” och ”Kommunalt initiativ”.

    — Både Wrågården och Platåbergens Geopark är otroligt värdiga vinnare och högkvalitativa representanter för det gedigna hållbarhetsarbete som görs inom den västsvenska besöksnäringen. Stort grattis till två värdiga vinnarverksamheter, säger Fredrik Linden, vd Turistrådet Västsverige i ett pressmeddelande.

    I kategorin för besöksnäringsverksamheter vann Wrågården

    Wrågården är ursprungligen ett traditionellt familjejordbruk som under Henrik Alexanderssons ledning utökat verksamheten till att omfatta en rad olika aktiviteter: Restaurang, älgpark, älghotell, bisonuppfödning, fotbollsgolf, padel, öl- och whiskeyprovning, konferens, gårdsbutik, café och mycket mer.

    — Det är jättestort att få ta emot det här priset. Hållbarhet är verkligen något vi vill förknippas med, och som vi har jobbat med i många år. Vi har haft en lång uppbyggnadsprocess i vår verksamhet och har börjat med att göra saker från grunden – det känns skönt att det lönar sig, säger Henrik Alexandersson, som driver Wrågården i femte generationen.

    Platåbergens Geopark bästa kommunala initiativ

    Platåbergens Geopark är Sveriges första Unesco globala geopark, vilket innebär att platåbergslandskapet har geologiska platser och landskap som är av internationell betydelse – och som ses som världsunika av FN-organet Unesco. Geoparkens yta sträcker sig över ett flertal kommuner och hela 15 olika platåberg, och är ett samarbete mellan Trollhättan, Vänersborg, Grästorp, Lidköping, Götene, Mariestad, Skara, Skövde och Falköping. Grästorps kommun är driftsorganisation.

    —  Det känns otroligt kul att vi uppmärksammas på detta sätt, och att Årets Hållbarhetskliv-juryn ser värdet i det arbete vi har lagt ner under flera år. Jag väljer att se priset som ett bevis på att samarbete över kommun- och kommunalförbundsgränser och lönar sig. Man blir starkare när man arbetar tillsammans, säger Anna Bergengren, koordinator Platåbergens Unesco Globala Geopark.

    På bilden från vänster: Fredrik Lindén (vd Turistrådet Västsverige), Sofia Jessen (Grästorps kommun), Sofia Hultman (Platåbergens Geopark), Henrik Alexandersson (Wrågården), Maria Lund (Wrågården) och Marie Linde (vice vd Turistrådet Västsverige)

    • Text: Jakob Norrby och Turistrådet Västsverige
    • Foto: Mikael Almse TRV
    Tweet
  • Sommartorpet i Falkenberg besöksnäringen
    2025-10-13 05:07

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25

    Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Robert Pettersson och Lina Skandevall på Västerbottens besöksnäringsdagar 2025
    2025-10-13 04:09

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1

    Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare

  • Busstorget 2026
    2025-10-13 03:31

    Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april

    Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026

  • Marcus Ståhl föreläser om hur man når internationella gäster
    2025-10-12 17:27

    Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång

    Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster

  • Svedjan Ost är ett exempel på hur nytänkande lantbruk och värdskap kan förenas i besöksnäringen. En av nomineringarna till Stora Turismpriset.
    2025-10-12 16:08

    Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell

    Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.

  • Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till en spännande kampanjidé.
    2025-10-11 18:49

    Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé

    Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj

  • Halloween kryper närmare och Gröna Lund erbjuder ett kusligt och höstligt event under månaden.
    2025-10-11 17:53

    Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow

    Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.

  • Bokmässan var ett av de flera evenemang som lockade många besökare till Göteborg under september.
    2025-10-10 20:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.

  • Konceptet Art Halland som lanserats av Region Halland ska inspirera fler att uppleva konstscenen i landskapet.
    2025-10-07 17:51

    Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

    Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.

  • Utställningen James Cameron – Challenging the Deep som kommer till Vasamuseet 2026 handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och teknikinnovatören.
    2025-10-07 17:12

    James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

    Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Ny mätning: Hur tänker svenskarna kring sitt resande?

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-06 01:57

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...

    • 2025-10-07 16:28

      Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma

      Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...

    • 2025-10-07 17:12

      James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

      Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...

    • 2025-10-07 17:51

      Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

      Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet