-
Turistrådsdagen 2022 med utdelning av priset för Årets Hållbarhetskliv
Förra veckan var det dags för Turistrådsdagen som arrangeras av Turistrådet Västsverige och summerar besöksnäringsåret i destinationen.
Bra år för besöksnäringen i regionen
Arrangemanget samlade närmare 400 deltagare på plats på Filmstadens biograf Bergakungen i Göteborg och ett stort antal digitalt. Redan i inledningen konstaterade Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige, att destinationen har haft ett bra år hittills med en bra ökning av de utländska gästerna nu när pandemigreppet i stort sett har släppt. De svenska gästerna dominerar dock med ungefär 70% vilket beror på att många svenskar har ”upptäckt Sverige” under pandemin.
Faktorer som bidragit till att fler kommer till Sverige (och till viss del att svenskar stannar i Sverige) är valutakursen och, kanske mest påtagligt denna sommar, den extrema hettan i södra Europa som får många att söka mer nordligare resmål med mer rimliga temperaturer.
Hållbarhetsklivet
Det förde med viss självklarhet in Fredrik Lindén på Turistrådets stora satsning Hållbarhetsklivet som på bara ett par år blivit en väsentlig del av organisationens verksamhet och inriktning när det gäller marknadsföring och utveckling. Syftet med Hållbarhetsklivet är att skapa ekonomiskt bärkraftiga företag och turism som inte leder till onödig miljöpåverkan och är uppskattad av både boende och besökare. Redan nu har 500 företag anslutit sig till Hållbarhetsklivet. Initiativet har också börjat uppmärksammas utanför regionen.
Senare under eftermiddagen utdelades också utmärkelsen Årets Hållbarhetskliv 2022, ut. Mer om det längre fram.
Turismspaningar i högt tempo
Först av dagens talare var en av de mest anlitade talarna internationellt när det gäller turism, Doug Lansky (som faktiskt bor i Sverige). Med högt tempo, talande bilder och tankeväckande spaningar bjöd han på inspiration, insikter och rena uppmaningar som förhoppningsvis gjorde åhörarna till klokare och bättre turismaktörer.
Doug lyfte bland annat fram att många av våra kunder/gäster/besökare uttrycker att de vill vara hållbara och efterfrågar produkter som gym och pool, men inte alls lika stor andel lever som de lär när det kommer till hållbart beteende och få bokar de gym och pooler som finns. Han är också bra på att få oss att se hur absurt vi lever och agerar. Som att de flesta av oss nog är tveksamma till att köpa lakan, kuddar och handdukar second hand men gärna betalar både en och flera tusenlappar för att få sova i lakan använda av hundratals, kanske tusentals andra!
Han stack också ut hakan och frågade sig hur en nöjespark som Liseberg kunde vara hållbar? Han hade också ställt frågan till Liseberg som faktiskt hade givit relativt lugnande svar (som lät rimliga, måste medges) på den frågan.
Överturism och lönsamhet
Hur ska vi då undvika överturism och kunna bedriva lönsamma verksamheter? Här är Doug Lansky’s svar att ambitionen inte får vara att med nödvändighet öka antalet besökare utan ha färre besökare men få mer betalt av dem som kommer! Då kan ett sätt vara att få gästerna att boka större del av resan i planeringsstadiet då är det lättare att också få dem att lägga till produkter och tjänster på plats. Uppgradering är ett annat sätt liksom paketering. Vi måste också se till att mer av pengarna stannar här i landet (vilket de till stor del inte gör idag med aktörer som AirBnB, Bookings.com och utländska hotellkedjor och flygbolag).
Hur man tar hand om gästen är också viktigt men även hur man ser till att en missnöjd kund lämnar mer nöjd än när de kom.
Hur når man 15-åringarna?
Nästa talare var Clara Henry, känd från tv men framför allt en tidig influencer med många, inte minst unga, följare. Hon gav oss en lektion i digital kommunikation hur man når 15-åringarna.
Det här är några av de tips hon gav:
- 15-årinarna vill lära känna dig – Var personlig och låt följarna följa med i vardagen – Relationship is king
- Femtonåringarna litar på mig – Många företag vill tjäna pengar på förtroendet men det gäller att förvalta förtroendet
- Femtonåringar hatar reklam (men inte om man gör det rätt). Det ska vara samarbeten på ”mitt sätt”, varumärken som matchar både hur man är och i sammanhanget och långsiktiga samarbeten.
- Femtonåringar hatar hashtags (men de är ok i vissa sammanhang, då de är relevanta)
- Femtonåringar förändrar världen
Unga är engagerade i miljö och klimat, jämställdhet mellan könen, vård och omsorg
Vill man attrahera unga idag måste man visa att man bryr sig och vill göra skillnad
Claras Att-göra-lista:
- Börja titta på det som trendar!
- Låt femtonåringarna lära er!
- Våga ta ställning!
Turistrådets insatser och arbete
Nu var det dags för Turistrådet Västsverige att berätta om sitt arbete.
Det första vi fick veta var att Västsverige.com nu finns på sex språk, det senaste tillskottet är holländska. De utländska gästerna kommer främst från Norge och Danmark, men även Tyskland och Holland. Man har samarbete med researrangörer i främst England och Tyskland som är marknader där dessa fortfarande är viktiga bokningskanaler.
Västsverige.com är inte en sida där man gör sina bokningar utan den länkar vidare till de olika företagen och aktörerna. Under året har det redan gjorts över en miljon vidarelänkningar – ”leads”.
Man har också gjort flera pressresor som totalt har genererat ett värde på 200 miljoner kronor och detta är publicitet med hög trovärdighet. Det som väcker störst intresse i media utomlands är nya vandringsleder och cykelleder samt hållbarhet.
Uppskattade digitala utbildningar
Under pandemin lärde man sig att utbildning online fungerar väldigt bra när man startade en utbildningsserie som var väldigt väl anpassad efter besöksnäringsaktörernas behov. Den blev mycket uppskattad varför man har fortsatt med digitala utbildningar.
Fredrik och hans medarbetare på scenen lyfte också fram evenemangen som viktiga för regionens besöksnäring varför man sponsrar ett stort antal evenemang. De mindre evenemangen jobbar man med för att de är viktiga för helheten och hjälper man till med olika saker, inte bara ekonomiskt.
Utöver detta ger Turistrådet ekonomiskt stöd till företag – både i utvecklingsinsatser och med investeringar. Även stöd till fotografering och i andra former.
Efter pandemin har svårigheten att rekrytera personal varit den största utmaningen för många besöksnäringsföretag. Därför har Turistrådet Västsverige deltagit i och initierat projekt i samarbete med bland annat Arbetsförmedlingen och man stöttar även matchningssajten Gigleer.
Analyser av politiken direkt från TV
Sist ut bland talarna var Marcus Oscarsson som, liksom på tv, bjöd på intressanta analyser av politiken både på det nationella och internationella planet. Som alltid underhållande och initierat men kanske inte med så mycket koppling till besöksnäringen som man kanske hade hoppats.
Wrågården och Platåbergens Geopark vinnare i Årets Hållbarhetskliv 2022
Eftermiddagen avslutades med Hållbarhetsklivet, som vi berättade om ovan, och utdelning av utmärkelsen Årets Hållbarhetskliv 2022 och det blev dubbel Skaraborgsseger. I kategorin för besöksnäringsverksamheter vann Wrågården i Falköping, och bland de kommunala initiativen drog Grästorps kommun och Platåbergens Geopark det längsta strået.
Årets Hållbarhetskliv går till ett kommunalt initiativ och en besöksnäringsverksamhet som på ett förtjänstfullt sätt har anammat tankarna bakom Hållbarhetsklivets fyra grundprinciper (Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt, Bra för både boende och besökare, Fler besökare när och där det inte är fullt och Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter). Varje år nomineras fyra kandidater från fyra olika kommunalförbundsområden (Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg) i varje kategori. Därefter utser en huvudjury vinnare i kategorierna ”Besöksnäringsverksamhet” och ”Kommunalt initiativ”.
— Både Wrågården och Platåbergens Geopark är otroligt värdiga vinnare och högkvalitativa representanter för det gedigna hållbarhetsarbete som görs inom den västsvenska besöksnäringen. Stort grattis till två värdiga vinnarverksamheter, säger Fredrik Linden, vd Turistrådet Västsverige i ett pressmeddelande.
I kategorin för besöksnäringsverksamheter vann Wrågården
Wrågården är ursprungligen ett traditionellt familjejordbruk som under Henrik Alexanderssons ledning utökat verksamheten till att omfatta en rad olika aktiviteter: Restaurang, älgpark, älghotell, bisonuppfödning, fotbollsgolf, padel, öl- och whiskeyprovning, konferens, gårdsbutik, café och mycket mer.
— Det är jättestort att få ta emot det här priset. Hållbarhet är verkligen något vi vill förknippas med, och som vi har jobbat med i många år. Vi har haft en lång uppbyggnadsprocess i vår verksamhet och har börjat med att göra saker från grunden – det känns skönt att det lönar sig, säger Henrik Alexandersson, som driver Wrågården i femte generationen.
Platåbergens Geopark bästa kommunala initiativ
Platåbergens Geopark är Sveriges första Unesco globala geopark, vilket innebär att platåbergslandskapet har geologiska platser och landskap som är av internationell betydelse – och som ses som världsunika av FN-organet Unesco. Geoparkens yta sträcker sig över ett flertal kommuner och hela 15 olika platåberg, och är ett samarbete mellan Trollhättan, Vänersborg, Grästorp, Lidköping, Götene, Mariestad, Skara, Skövde och Falköping. Grästorps kommun är driftsorganisation.
— Det känns otroligt kul att vi uppmärksammas på detta sätt, och att Årets Hållbarhetskliv-juryn ser värdet i det arbete vi har lagt ner under flera år. Jag väljer att se priset som ett bevis på att samarbete över kommun- och kommunalförbundsgränser och lönar sig. Man blir starkare när man arbetar tillsammans, säger Anna Bergengren, koordinator Platåbergens Unesco Globala Geopark.
På bilden från vänster: Fredrik Lindén (vd Turistrådet Västsverige), Sofia Jessen (Grästorps kommun), Sofia Hultman (Platåbergens Geopark), Henrik Alexandersson (Wrågården), Maria Lund (Wrågården) och Marie Linde (vice vd Turistrådet Västsverige)
- Text: Jakob Norrby och Turistrådet Västsverige
- Foto: Mikael Almse TRV
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-