måndag 20 mars 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Kolmården inleder säsongen med stort påskfirande
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
    • Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
    • Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
  • Platsannonser:
    • Billingecenter i Skövde söker en inspirerad Restauratör
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Vinnarna Årets Hållbarhetskliv 2022
    2022-11-20 02:27

    Turistrådsdagen 2022 med utdelning av priset för Årets Hållbarhetskliv

    Förra veckan var det dags för Turistrådsdagen som arrangeras av Turistrådet Västsverige och summerar besöksnäringsåret i destinationen.

    Bra år för besöksnäringen i regionen

    Arrangemanget samlade närmare 400 deltagare på plats på Filmstadens biograf Bergakungen i Göteborg och ett stort antal digitalt. Redan i inledningen konstaterade Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige, att destinationen har haft ett bra år hittills med en bra ökning av de utländska gästerna nu när pandemigreppet i stort sett har släppt. De svenska gästerna dominerar dock med ungefär 70% vilket beror på att många svenskar har ”upptäckt Sverige” under pandemin.

    Faktorer som bidragit till att fler kommer till Sverige (och till viss del att svenskar stannar i Sverige) är valutakursen och, kanske mest påtagligt denna sommar, den extrema hettan i södra Europa som får många att söka mer nordligare resmål med mer rimliga temperaturer.

    Hållbarhetsklivet

    Det förde med viss självklarhet in Fredrik Lindén på Turistrådets stora satsning Hållbarhetsklivet som på bara ett par år blivit en väsentlig del av organisationens verksamhet och inriktning när det gäller marknadsföring och utveckling. Syftet med Hållbarhetsklivet är att skapa ekonomiskt bärkraftiga företag och turism som inte leder till onödig miljöpåverkan och är uppskattad av både boende och besökare.  Redan nu har 500 företag anslutit sig till Hållbarhetsklivet. Initiativet har också börjat uppmärksammas utanför regionen.

    Senare under eftermiddagen utdelades också utmärkelsen Årets Hållbarhetskliv 2022, ut. Mer om det längre fram.

    Turismspaningar i högt tempo

    Först av dagens talare var en av de mest anlitade talarna internationellt när det gäller turism, Doug Lansky (som faktiskt bor i Sverige). Med högt tempo, talande bilder och tankeväckande spaningar bjöd han på inspiration, insikter och rena uppmaningar som förhoppningsvis gjorde åhörarna till klokare och bättre turismaktörer.

    Doug lyfte bland annat fram att många av våra kunder/gäster/besökare uttrycker att de vill vara hållbara och efterfrågar produkter som gym och pool, men inte alls lika stor andel lever som de lär när det kommer till hållbart beteende och få bokar de gym och pooler som finns. Han är också bra på att få oss att se hur absurt vi lever och agerar. Som att de flesta av oss nog är tveksamma till att köpa lakan, kuddar och handdukar second hand men gärna betalar både en och flera tusenlappar för att få sova i lakan använda av hundratals, kanske tusentals andra!

    Han stack också ut hakan och frågade sig hur en nöjespark som Liseberg kunde vara hållbar? Han hade också ställt frågan till Liseberg som faktiskt hade givit relativt lugnande svar (som lät rimliga, måste medges) på den frågan.

    Överturism och lönsamhet

    Hur ska vi då undvika överturism och kunna bedriva lönsamma verksamheter? Här är Doug Lansky’s svar att ambitionen inte får vara att med nödvändighet öka antalet besökare utan ha färre besökare men få mer betalt av dem som kommer! Då kan ett sätt vara att få gästerna att boka större del av resan i planeringsstadiet då är det lättare att också få dem att lägga till produkter och tjänster på plats. Uppgradering är ett annat sätt liksom paketering. Vi måste också se till att mer av pengarna stannar här i landet (vilket de till stor del inte gör idag med aktörer som AirBnB, Bookings.com och utländska hotellkedjor och flygbolag).

    Hur man tar hand om gästen är också viktigt men även hur man ser till att en missnöjd kund lämnar mer nöjd än när de kom.

    Hur når man 15-åringarna?

    Nästa talare var Clara Henry, känd från tv men framför allt en tidig influencer med många, inte minst unga, följare. Hon gav oss en lektion i digital kommunikation hur man når 15-åringarna.

    Det här är några av de tips hon gav:

    1. 15-årinarna vill lära känna dig – Var personlig och låt följarna följa med i vardagen – Relationship is king
    2. Femtonåringarna litar på mig – Många företag vill tjäna pengar på förtroendet men det gäller att förvalta förtroendet
    3. Femtonåringar hatar reklam (men inte om man gör det rätt). Det ska vara samarbeten på ”mitt sätt”, varumärken som matchar både hur man är och i sammanhanget och långsiktiga samarbeten.
    4. Femtonåringar hatar hashtags (men de är ok i vissa sammanhang, då de är relevanta)
    5. Femtonåringar förändrar världen

    Unga är engagerade i miljö och klimat, jämställdhet mellan könen, vård och omsorg

    Vill man attrahera unga idag måste man visa att man bryr sig och vill göra skillnad

    Claras Att-göra-lista:

    1. Börja titta på det som trendar!
    2. Låt femtonåringarna lära er!
    3. Våga ta ställning!

    Turistrådets insatser och arbete

    Nu var det dags för Turistrådet Västsverige att berätta om sitt arbete.

    Det första vi fick veta var att Västsverige.com nu finns på sex språk, det senaste tillskottet är holländska. De utländska gästerna kommer främst från Norge och Danmark, men även Tyskland och Holland. Man har samarbete med researrangörer i främst England och Tyskland som är marknader där dessa fortfarande är viktiga bokningskanaler.

    Västsverige.com är inte en sida där man gör sina bokningar utan den länkar vidare till de olika företagen och aktörerna. Under året har det redan gjorts över en miljon vidarelänkningar – ”leads”.

    Man har också gjort flera pressresor som totalt har genererat ett värde på 200 miljoner kronor och detta är publicitet med hög trovärdighet. Det som väcker störst intresse i media utomlands är nya vandringsleder och cykelleder samt hållbarhet.

    Uppskattade digitala utbildningar

    Under pandemin lärde man sig att utbildning online fungerar väldigt bra när man startade en utbildningsserie som var väldigt väl anpassad efter besöksnäringsaktörernas behov. Den blev mycket uppskattad varför man har fortsatt med digitala utbildningar.

    Fredrik och hans medarbetare på scenen lyfte också fram evenemangen som viktiga för regionens besöksnäring varför man sponsrar ett stort antal evenemang. De mindre evenemangen jobbar man med för att de är viktiga för helheten och hjälper man till med olika saker, inte bara ekonomiskt.

    Utöver detta ger Turistrådet ekonomiskt stöd till företag – både i utvecklingsinsatser och med investeringar. Även stöd till fotografering och i andra former.

    Efter pandemin har svårigheten att rekrytera personal varit den största utmaningen för många besöksnäringsföretag. Därför har Turistrådet Västsverige deltagit i och initierat projekt i samarbete med bland annat Arbetsförmedlingen och man stöttar även matchningssajten Gigleer.

    Analyser av politiken direkt från TV

    Sist ut bland talarna var Marcus Oscarsson som, liksom på tv, bjöd på intressanta analyser av politiken både på det nationella och internationella planet. Som alltid underhållande och initierat men kanske inte med så mycket koppling till besöksnäringen som man kanske hade hoppats.

    Wrågården och Platåbergens Geopark vinnare i Årets Hållbarhetskliv 2022

    Eftermiddagen avslutades med Hållbarhetsklivet, som vi berättade om ovan, och utdelning av utmärkelsen Årets Hållbarhetskliv 2022 och det blev dubbel Skaraborgsseger. I kategorin för besöksnäringsverksamheter vann Wrågården i Falköping, och bland de kommunala initiativen drog Grästorps kommun och Platåbergens Geopark det längsta strået.

    Årets Hållbarhetskliv går till ett kommunalt initiativ och en besöksnäringsverksamhet som på ett förtjänstfullt sätt har anammat tankarna bakom Hållbarhetsklivets fyra grundprinciper (Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt, Bra för både boende och besökare, Fler besökare när och där det inte är fullt och Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter). Varje år nomineras fyra kandidater från fyra olika kommunalförbundsområden (Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg) i varje kategori. Därefter utser en huvudjury vinnare i kategorierna ”Besöksnäringsverksamhet” och ”Kommunalt initiativ”.

    — Både Wrågården och Platåbergens Geopark är otroligt värdiga vinnare och högkvalitativa representanter för det gedigna hållbarhetsarbete som görs inom den västsvenska besöksnäringen. Stort grattis till två värdiga vinnarverksamheter, säger Fredrik Linden, vd Turistrådet Västsverige i ett pressmeddelande.

    I kategorin för besöksnäringsverksamheter vann Wrågården

    Wrågården är ursprungligen ett traditionellt familjejordbruk som under Henrik Alexanderssons ledning utökat verksamheten till att omfatta en rad olika aktiviteter: Restaurang, älgpark, älghotell, bisonuppfödning, fotbollsgolf, padel, öl- och whiskeyprovning, konferens, gårdsbutik, café och mycket mer.

    — Det är jättestort att få ta emot det här priset. Hållbarhet är verkligen något vi vill förknippas med, och som vi har jobbat med i många år. Vi har haft en lång uppbyggnadsprocess i vår verksamhet och har börjat med att göra saker från grunden – det känns skönt att det lönar sig, säger Henrik Alexandersson, som driver Wrågården i femte generationen.

    Platåbergens Geopark bästa kommunala initiativ

    Platåbergens Geopark är Sveriges första Unesco globala geopark, vilket innebär att platåbergslandskapet har geologiska platser och landskap som är av internationell betydelse – och som ses som världsunika av FN-organet Unesco. Geoparkens yta sträcker sig över ett flertal kommuner och hela 15 olika platåberg, och är ett samarbete mellan Trollhättan, Vänersborg, Grästorp, Lidköping, Götene, Mariestad, Skara, Skövde och Falköping. Grästorps kommun är driftsorganisation.

    —  Det känns otroligt kul att vi uppmärksammas på detta sätt, och att Årets Hållbarhetskliv-juryn ser värdet i det arbete vi har lagt ner under flera år. Jag väljer att se priset som ett bevis på att samarbete över kommun- och kommunalförbundsgränser och lönar sig. Man blir starkare när man arbetar tillsammans, säger Anna Bergengren, koordinator Platåbergens Unesco Globala Geopark.

    På bilden från vänster: Fredrik Lindén (vd Turistrådet Västsverige), Sofia Jessen (Grästorps kommun), Sofia Hultman (Platåbergens Geopark), Henrik Alexandersson (Wrågården), Maria Lund (Wrågården) och Marie Linde (vice vd Turistrådet Västsverige)

    • Text: Jakob Norrby och Turistrådet Västsverige
    • Foto: Mikael Almse TRV
    • Tweet
  • Påsk med Bamse på Kolmården
    2023-03-20 18:18

    Kolmården inleder säsongen med stort påskfirande

    Den 1 april slår Kolmården upp sina portar och inleder säsongen med ett storslaget påskfirande med Bamse och hans vänner.

  • Rum för platsen - besöksnäring
    2023-03-20 04:10

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023

    Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning

  • semester
    2023-03-17 18:51

    Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa

    Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.

  • hållbar platsutveckling
    2023-03-17 17:32

    Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling

    Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.

  • Hotel Montagne
    2023-03-16 16:27

    Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels

    Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.

  • elflyg
    2023-03-16 16:09

    Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg

    Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.

  • Avis
    2023-03-16 15:43

    Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning

    Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.

  • Skellefteå
    2023-03-15 17:27

    Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022

    Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.

  • 1920-talet
    2023-03-15 17:13

    Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum

    Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.

  • skidanläggningar
    2023-03-15 16:52

    Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar

    Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.

  • Veckans profil

    Felicia Carlsson MQ

    Felicia Carlsson

    Ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet

    Intervju med Felicia Carlsson, om MQ Marqets storsatsning på profilkläder

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Hur kan besöksnäringen säkra framtidens medarbetare? Seminarium i Stockholm och digitalt 16 februari

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 9 mars 2023

    • Var med och stärk er synlighet på Tripadvisor, en av världens största reseportaler

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Swedish Workshop Paris, Frankrike 21 mars 2023 (sista dag för anmälan 1 mars)
      2023-03-21
      • Paris
      • corporate.visitsweden.com/visit-swedens-aktiviteter/nordic-workshop-frankrike/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Xperience Next – Teknikskiften inom idrotten
      2023-03-24
      • Göteborg
      • sv-se.invajo.com/event/lindholmensciencepark/teknikskifteninomidrotten
    • Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023 (sista dag för anmälan 20 mars)
      2023-03-27
      • Digitalt
      • corporate.visitsweden.com/aktiviteter/erbjudanden/events/swedish-workshop-online/
    • Busstorget 2023 20-21 april
      2023-04-20
      • Aronsborg
      • www.busstorget.se/arrangement/index.xhtml
    • Greentimes inspirationsdag
      2023-04-20
      • Stockholm
      • greentime.se/pa-gang/inspirationsdag-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Svenska mästerskapen i Mathantverk 2023 17–19 oktober (save the date)
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/om-eldrimner/35674.sm_i_mathantverk_till_vastra_gotaland_2023.html
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-03-13 16:06

      Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark

      Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...

    • 2023-03-13 04:58

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...

    • 2023-03-14 17:07

      ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners

      Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...

    • 2023-03-14 18:41

      Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag

      Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får de köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Hur b...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Ryktet spelar roll för en plats. Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckli...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet