-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart under Placebranders Day i Jönköping den 5 september. Båda aktörerna har på ett kreativt sätt skapat goda förutsättningar för framtidens hållbara platser.
Premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring
Placebranders Day är konferensen där platsutvecklare från hela landet möts för att lyssna till inspirerande föreläsningar och nätverka med likasinnade. Bolaget Placebrander anordnar evenemanget. Under kvällen den 5 september korades vinnarna i det nationella priset Placebrander of the Year med pompa och ståt. Priset premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.
I den nya kategorin för kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter vann Castellum med den tidigare myndighetsbyggnaden som på ett imponerande vis har omvandlats till den moderna och hållbara mötesplatsen Werket. Region Gotland tog hem segern i kategorin för kommuner, regioner och destinationer, med sin uppmärksammade kampanj Ugly Lawns, som har lyft fram vikten av hållbar vattenanvändning på ön.
Werket – här händer du
Tävlande organisation: Castellum
Byrå: Yellon
Kategori: Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter.Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny mötesplats.
Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt. Fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur.
Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket. Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.
Juryns motivering för Werket lyder:
”En inspirerande förvandling som visar vägen för hållbara och nytänkande lösningar. Den röda tråden är grön – här har inget gått till spillo och gammalt har blivit till nytt. Den tidigare slutna myndighetsbyggnaden har omvandlats till en attraktiv och vibrerande mötesplats. Här serveras ett färgsprakande smörgåsbord av coworking, kontor och en mängd andra servicefaciliteter som sätter guldkant på besökarnas vardag.”
Ugly Lawns
Tävlande organisation: Region Gotland
Byrå: Differ Agency
Kategori: Kommuner, regioner och destinationerPå somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning.
Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling. Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.
Juryns motivering för Ugly Lawns lyder:
”Med humor och kreativitet har detta tävlingsbidrag utmanat traditionella normer och uppmuntrat till ett mer klimatmedvetet och resurseffektivt beteende världen över. De har på ett unikt sätt gjort fult till något fint och tack vare det fått en massiv spridning och positiva reaktioner internationellt. Tävlingen har satt den populära ön i rampljuset – ännu en gång.”
Hederspris till en arena med framtidstro
Juryn beslutade även att dela ut ett hedersomnämnande till insatsen ”Containerparken | Kruttornet Visby” med motiveringen:
”Hållbara lösningar och välkomnande mötesplatser är framtiden. Genom att nyfiket utforska hur faktisk förändring kan ske har de skapat en lustfylld ingång till hållbarhetsfrågan och fått fler att engagera sig i den samhälleliga utvecklingen. Byggt på återvunnet material blev platsen ett skyltfönster som öppnar dörrar till en grönare framtid. Detta tävlingsbidrag har utvecklat en arena med framtidstro där såväl bofasta som inresta känner sig inkluderade under världens största demokratiska träffpunkt – något som inte har varit en självklarhet tidigare.”
Här kan ni läsa mer om Placebrander på Turismnytt.
- Text: Emma Bernholtz/Placebrander
- Foto: Fotografelia.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-