-
Upprop: Stärk resmålet Sveriges attraktionskraft och konkurrenskraft
Svensk turism och besöksnäring vill öka takten och fortsätta bidra till att bygga varumärket Sverige.
Turism och besöksnäringen står för ca 2,5 % av BNP och står sig bra i en jämförelse med andra branscher som skogs-, gruv- eller bilindustri. Näringen för med sig flera positiva delar i samhället genom att bidra till attraktiva platser för både besökare, boende, företag och investeringar. Med långsiktiga och gemensamma mål för näringen blir turism och besöksnäring en katalysator för att driva en hållbar utveckling med innovativa lösningar som stärker Sveriges attraktionskraft och konkurrenskraft.
På Kungliga Djurgården i Stockholm höll Nätverket Hållbar Besöksnäring i slutet av 2023 sin årliga BarCamp, ett möte som samlar representanter för näringen i kreativa framtidsdiskussioner och där insikterna utmynnade i att det behövs en gemensam drivkraft, att arbeta mot samma mål för att tillsammans skapa konkurrenskraft och synlighet.
För att uppnå detta, vill Nätverket Hållbar Besöksnäring skapa ett engagemang för att återta den nationella besöksnäringsstrategin och föreslår även prioriterade aktiviteter ur ett nationellt perspektiv.
Besöksnäringen som en kraft för en hållbar samhällsutveckling
Vi står inför en unik möjlighet att ta tillvara möjligheterna att öka lönsamhet och marknadsföra Sveriges alla attraktiva, innovativa och hållbara produkter samtidigt som vi på allvar behöver lösa utmaningar inom vår näring. Arbetet kräver att olika grupper och delar av samhället samarbetar med varandra utifrån specifika utmaningar, förutsättningar och behov. Fler regioner, destinationer och företag i Sverige arbetar med långsiktiga strategier för att utveckla platser som blir intressanta att besöka, bo och leva i samt där bedriva företag med tydliga ambitioner att positivt påverka samhälle och miljö.
Nätverket Hållbar Besöksnäring tillsammans med berörda aktörer, föreslår att vi i första hand:
Återtar och arbetar för ”den nationella strategin för en långsiktigt och konkurrenskraftig turism och besöksnäring 2030”
- Genom att fortsätta arbeta utifrån en gemensam riktning för turism och besöksnäringen på region, destination och företagsnivå ges förutsättningar att driva på en hållbar utveckling med innovativa företag som på sikt skapar ökad konkurrenskraft.
- Med en ökad enhetlighet för Sverige som resmål ger det en möjlighet till stärkt synlighet internationellt och att möta den ökade efterfrågan av hållbara produkter och tjänster genom marknadsföring och kommunikation.
- Med en ökad enhetlighet och struktur för Sverige som resmål ökar möjligheterna till att mäta turism och besöksnäringens gemensamma framgångar.
Nätverket Hållbar Besöksnäring tillsammans med berörda aktörer föreslår vidare att regeringen:
Prioriterar och finansierar arbetet med lösningar för ökad mobilitet och hållbara transporter
- Transporter utgör idag den största negativa miljöpåverkan för alla aktörer inom turism och besöksnäringen. I våras publicerade Tillväxtverket genom Myndighetsgruppen för turism och besöksnäring (ett samarbete med 16 myndigheter och statliga bolag) en gemensam rapport som presenterar en rad lösningar som nu bör omsättas i praktik.
- Genom att prioritera och finansiera innovationer som ökar tillgängligheten och samtidigt minskar utsläppen kan näringen som helhet underlätta för resenärer att resa mer effektivt, bekvämt och miljösmart.
Riktar innovation, kunskapsutveckling och kommunikation till ”Den medvetne resenären”
- Mobilisera innovationskraft och muskler till näringen för att ännu mer utveckla erbjudanden/affärer som både gynnar resmålet och är attraktivt för målgruppen, den medvetne resenären/konsumenten (svensk som internationell). I dagsläget är kommunikation och marknadsföring det ENDA som Sverige satsar på.
- Exponera endast hållbara produkter och tjänster i våra digitala skyltfönster för att öka attraktionskraften och möta framtidens behov. Inför nationella kriterier eller ramverk för vad som är hållbara produkter och tjänster som underlättar resenärernas val.
- Öka kunskapen om hållbarhet, både bland resenärer, yrkesverksamma och allmänheten! Därigenom skapar vi en än mer ansvarstagande besöksnäring. Detta inkluderar kampanjer för medvetet resande och stöd till utbildningsprogram som fokuserar på hållbarhet samt att integrera hållbarhet i branschens redan existerade utbildningar på alla nivåer.
- Öka fokus på nationell kunskapsspridning av goda hållbara exempel och konkreta tips kring hur man kommunicerar sitt hållbarhetsarbete.
Sverige har en lång och stolt tradition av ideellt engagemang och arbete som motor för positiv samhällsutveckling. Som en ideell och helt obunden röst för besöksnäringen i Sverige vill vi, Nätverket Hållbar Besöksnäring, med detta blixtbelysa risken för en påtagligt negativ utveckling för hela vår näring och istället föreslå ovan åtgärder för att garantera varumärket Sveriges ökade konkurrenskraft.
Vi (medlemmar i Nätverket samt andra deltagare på BarCamp 2023) verksamma inom svensk turism och besöksnäring vill tillsammans fortsätta att stärka Sverige och inte bara upprätthålla vår ledarposition i världen, utan också inspirera andra och visa vägen till en global omställning och vara med och forma morgondagens turism.
Stockholm i januari 2024
Anette Lindstrup och Hanna Myrbäck, Helsingborgs Stad
Anna Hegethorn, Aktiebolag Anna Hegethorn
Anna Stadig, Stadig Affärsutveckling AB
Bianca Brandon-Cox, Bianca Brandon-Cox Productions AB
Camilla Zedendahl, Kungl. Djurgårdens Intressenter
Carina Hiller, Sustainable Meet Stockholm
Charlotte Augustsson, Meetx
Elin Bäckström, Visit Linköping & Co
Emma Björner, Göteborgs Universitet
Emma Kraft, Kraft kommunikation & relation
Hanna Anfelter, Reform travel
Jan Peter Bergkvist, SleepWell AB
Jenny Nohrén, Visit Värmland
Joanna Gustafsson, Destination Östersund
Karin Ringholm, Stiftelsen Skansen
Karolina Stockhaus, YH Akademin AB
Katarina Thorstensson, Göteborg & Co
Klara Börjesson Ahlqvist, Falköpings kommun
Kristin Lundén, Nätverket Hållbar Besöksnäring
Linda Staaf, Woods & Water of Sweden
Linda Vismer, Linda Vismer AB
Linn Färjhage, ALL!NN AB
Lotta Boman och Lena Andersson, Sigtunahöjden Hotel & Conference
Maria Alm, Visit Karlstad AB – Karlstad CCC
Märit Andersson, Addema Kompetens
Peter Reelfs, Northflash
Sofia Stahl, VarUnik
Fakta om Nätverket Hållbar Besöksnäring:
Nätverket Hållbar Besöksnäring är ett expertnätverk för verksamma inom besöksnäringens organisationer. Allt med syfte att öka takten för den hållbara omställningen. Medlemmars engagerade arbete, utmaningar och generösa delande av erfarenhet och kunskap är ryggraden i nätverket.
Den ideella föreningen bildades för mer än 10 år sedan och samlar engagemang från hela branschen samt akademin och offentlig sektor med medlemmar från Sveriges alla hörn.
Vi ser att en omställning mot en hållbar utveckling är en nödvändighet, och en fantastisk möjlighet att skapa affärsnytta och mervärde för gäster och besökare.
Vårt mål är att utveckla besöksnäringen positivt genom att påvisa kraften i hållbarhetsfrågorna som avgörande och nödvändig faktor för långsiktig framgång. För att möjliggöra denna källa till konkurrenskraft och innovation krävs ett systematiskt arbete med långsiktiga mål som delas av alla aktörer.
natverkethallbarbesoksnaring.se
Mer om Nätverket på Turismnytt
- Text: Nätverket Hållbar Besöksnäring
- Foto: Nätverket Hållbar Besöksnäring
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-