-
Värdskap allt viktigare kunskap
Teknikens hus i Luleå satsar på att ge sin personal utbildning i värdskap. Det visar att värdskap blir allt viktigare.
Syftet är att fortsätta vara Sveriges ledande Science Center.
”- Vi har jobbat med värdskap i över 15 år och det finns i väggarna, kan man säga. Men vi behöver fräscha upp det och utvecklas ännu mer. För oss kommer besökarna alltid först och det goda mötet är väldigt viktigt för oss”, säger Helena Lilja. Helena är chef för publik verksamhet på Teknikens Hus.
Värdskapsutbildningen innefattar flera steg som alla syftar till att skapa ett välkomnande i världsklass. Det handlar om att ge gästerna bästa möjliga bemötande och ge hen det lilla extra för att göra besöket extra speciellt.
Värdskap är nödvändig kunskap
”- Den här satsningen ska syfta till bättre affärer för våra företagare inom besöksnäringen. Vi ser att bemötandet spelar en stor roll – det påverkar hur länge gäster stannar, om de återvänder och hur de berättar om sin upplevelse för andra. Ett gott värdskap är en förutsättning för att vara framgångsrik besöksnäringsföretagare idag”, säger Marlene Bolstad. Marlene är destinationsutvecklare på Visit Luleå och ansvarig för de lokala värdskapsutbildningarna i Luleå.
Bakom utbildningarna står Swedish Lapland Visitors Board, regional företrädare för besöksnäringen, samt destinationsbolaget Visit Luleå.
Värdskap blir allt viktigare
Värdskapsutbildningen har för syfte att sätta det goda mötet i fokus och att få hela regionen att erbjuda ett välkomnande i världsklass. Med i utbildningen är företag verksamma inom hela Swedish Lapland (alla norrbottniska kommuner samt Skellefteå och Sorsele).
”- Ett välkomnande värdskap som genomsyrar besökarens hela resa i Swedish Lapland och att servicenivån är av den grad som gästen förväntar sig av en internationellt attraktiv destination ligger i linje med företagens efterfrågan på stöd och är också utpekade affärskritiska faktorer i den regionala strategin för besöksnäringen 2020”, säger Camilla Bondareva, destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.
Den regionala värdskapsutbildningen är en aktivitet inom det regiongemensamma strukturfondsprojektet Destination Capacity Buildning in Swedish Lapland. Utbildningens mål är att bygga tillväxt utifrån företagens behov och prioriteringar. Projektet är finansierat av EUs struktur-fonder, destinationens samtliga 16 kommuner, Länsstyrelsen Norrbotten, Norrbottens läns landsting, Region Västerbotten samt privata finansiärer.
Vill du läsa mer nyheter från svenska destinationer? Klicka här!
Källa: Visit Luleå
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Luleå
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-