-
Värmland har stor potential att attrahera norrmän post-corona
Under sommaren genomfördes en undersökning om norrmännens attityder och resvanor till Värmland. Undersökningen genomfördes i samarbete med Visit Värmland och Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby.
Norrmännen förknippar Värmland med positivism, gränshandel, natur, friluftsliv och nära till bra shopping – att det är enkelt att ta en trevlig tur till Värmland. Undersökningen bekräftar att Värmland är mest attraktivt som besöksmål på sommaren, men även på våren.
”En av insikterna vi kan ta med oss och utveckla vidare för att förlänga säsongerna och få fler att stanna längre är att vi kan öka attraktionskraften ytterligare inte minst på hösten. Vintern är mer attraktivt bland yngre målgrupper än äldre, vilket nog kan förklaras av att vi har bra aktiva vinteraktiviteter. Och bland de som svarat på frågan om vad som skulle locka dem till att förlänga sitt gränshandelsbesök har vi fått bekräftat vad vi trodde sedan tidigare; att man vill ha erbjudanden kring hotell-, kultur-, spa- eller stadsupplevelser.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Undersökningen bidrar med kunskap
Gränshandeln från Norge är viktig för Sverige och Värmland, vilket också bekräftas av top of mind-associationer till Värmland. Två av tre av de som besökt Värmland de senaste två åren har uppgett att gränshandel varit syftet vid åtminstone något av besöken.
Viken, Oslo och Innlandet står för 90% av gränshandelsbesöken till Värmland. Det är också här den största kännedomen och kunskapen om Värmland finns.
I undersökningen gavs även en nulägesbild för frågeställningar kring hur pandemin påverkar resebeteendet på kort och lång sikt, men även hur oroliga de norska besökarna är för att besöka Värmland, vilka skillnader mellan kön och åldersgrupper det finns avseende pandemins påverkan.
”Undersökningen bidrar med viktig kunskap för att utveckla länet som besöksmål samtidigt som den ger oss möjlighet att bevaka hur långsiktiga förändrade köp- och resebeteenden kan komma att bli. Vi vet att både handeln och besöksnäringen i Värmland lider oerhört av en stängd gräns. Det måste till en hållbar lösning i gränsfrågan och våra företag måste få det stöd som de behöver. Det är många viktiga arbetsplatser som riskerar att gå förlorade och människor som riskerar att hamna långt från arbetsmarknaden om vi inte lyckas. Det som är glädjande är den potential som finns i att ytterligare stärka Värmland som destination på lite längre sikt. Här ska vi självklart agera.” Säger Stina Höök (M), ordförande Regionala utvecklingsnämnden.
Värmland ser framåt långsiktigt
Pandemin har hårt påverkat människors möjlighet att besöka varandra, vilket har lett till negativa konsekvenser för besöksnäringen och turismen. Men Visit Värmland ser att det finns ljusglimtar i framtiden. Det finns potential att locka tillbaka befintliga besökare men också att attrahera fler och nya målgrupper till destinationen.
”Det vi behöver göra är att se långsiktigt och vara förberedda när läget normaliseras och gränsöppningen stabiliseras. Undersökningen visar på fortsatt potential för gränshandeln utifrån besök, kännedom och associationer. Vi vet också att norrmännen gillar att bo på hotell, spa och våra herrgårdar. Vi har tidigare kallat det ”handla på väg hem” i vår kommunikation när vi matchar produkter för att förlänga besöket i Värmland i kombination med gränshandel.” Säger Mia Landin.
Norge är en viktig utlandsmarknad
Om det inte vore för pandemin uppger 29 procent av respondenterna att de sannolikt skulle besöka Värmland. Men med risk för karantän minskar sannolika besökare inom två år med 70 procent.
Unga män är den mest sannolika gruppen att besöka Värmland och boende i Oslo tycks inte vara lika känsliga för pandemins effekter som övriga fylken.
”Det är viktigt att poängtera att undersökningen är gjord under juli och mitt i den värsta oron. Undersökningen ger oss bekräftelse på mycket vi redan visste innan, men ger oss även möjlighet att lära mera och fokusera på rätt saker så att vi kan jobbar vidare med att utveckla attraktiva produkter och ta det till en ny nivå när det är läge att göra det. Norge är vår viktiga och närmsta utlandsmarknad och det geografiska läget kommer inte att förändras.” Avslutar Mia Landin.
- Text: Visit Värmland & Isa Mörk
- Foto: Qvistform
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-