-
Värmland har stor potential att attrahera norrmän post-corona
Under sommaren genomfördes en undersökning om norrmännens attityder och resvanor till Värmland. Undersökningen genomfördes i samarbete med Visit Värmland och Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby.
Norrmännen förknippar Värmland med positivism, gränshandel, natur, friluftsliv och nära till bra shopping – att det är enkelt att ta en trevlig tur till Värmland. Undersökningen bekräftar att Värmland är mest attraktivt som besöksmål på sommaren, men även på våren.
”En av insikterna vi kan ta med oss och utveckla vidare för att förlänga säsongerna och få fler att stanna längre är att vi kan öka attraktionskraften ytterligare inte minst på hösten. Vintern är mer attraktivt bland yngre målgrupper än äldre, vilket nog kan förklaras av att vi har bra aktiva vinteraktiviteter. Och bland de som svarat på frågan om vad som skulle locka dem till att förlänga sitt gränshandelsbesök har vi fått bekräftat vad vi trodde sedan tidigare; att man vill ha erbjudanden kring hotell-, kultur-, spa- eller stadsupplevelser.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Undersökningen bidrar med kunskap
Gränshandeln från Norge är viktig för Sverige och Värmland, vilket också bekräftas av top of mind-associationer till Värmland. Två av tre av de som besökt Värmland de senaste två åren har uppgett att gränshandel varit syftet vid åtminstone något av besöken.
Viken, Oslo och Innlandet står för 90% av gränshandelsbesöken till Värmland. Det är också här den största kännedomen och kunskapen om Värmland finns.
I undersökningen gavs även en nulägesbild för frågeställningar kring hur pandemin påverkar resebeteendet på kort och lång sikt, men även hur oroliga de norska besökarna är för att besöka Värmland, vilka skillnader mellan kön och åldersgrupper det finns avseende pandemins påverkan.
”Undersökningen bidrar med viktig kunskap för att utveckla länet som besöksmål samtidigt som den ger oss möjlighet att bevaka hur långsiktiga förändrade köp- och resebeteenden kan komma att bli. Vi vet att både handeln och besöksnäringen i Värmland lider oerhört av en stängd gräns. Det måste till en hållbar lösning i gränsfrågan och våra företag måste få det stöd som de behöver. Det är många viktiga arbetsplatser som riskerar att gå förlorade och människor som riskerar att hamna långt från arbetsmarknaden om vi inte lyckas. Det som är glädjande är den potential som finns i att ytterligare stärka Värmland som destination på lite längre sikt. Här ska vi självklart agera.” Säger Stina Höök (M), ordförande Regionala utvecklingsnämnden.
Värmland ser framåt långsiktigt
Pandemin har hårt påverkat människors möjlighet att besöka varandra, vilket har lett till negativa konsekvenser för besöksnäringen och turismen. Men Visit Värmland ser att det finns ljusglimtar i framtiden. Det finns potential att locka tillbaka befintliga besökare men också att attrahera fler och nya målgrupper till destinationen.
”Det vi behöver göra är att se långsiktigt och vara förberedda när läget normaliseras och gränsöppningen stabiliseras. Undersökningen visar på fortsatt potential för gränshandeln utifrån besök, kännedom och associationer. Vi vet också att norrmännen gillar att bo på hotell, spa och våra herrgårdar. Vi har tidigare kallat det ”handla på väg hem” i vår kommunikation när vi matchar produkter för att förlänga besöket i Värmland i kombination med gränshandel.” Säger Mia Landin.
Norge är en viktig utlandsmarknad
Om det inte vore för pandemin uppger 29 procent av respondenterna att de sannolikt skulle besöka Värmland. Men med risk för karantän minskar sannolika besökare inom två år med 70 procent.
Unga män är den mest sannolika gruppen att besöka Värmland och boende i Oslo tycks inte vara lika känsliga för pandemins effekter som övriga fylken.
”Det är viktigt att poängtera att undersökningen är gjord under juli och mitt i den värsta oron. Undersökningen ger oss bekräftelse på mycket vi redan visste innan, men ger oss även möjlighet att lära mera och fokusera på rätt saker så att vi kan jobbar vidare med att utveckla attraktiva produkter och ta det till en ny nivå när det är läge att göra det. Norge är vår viktiga och närmsta utlandsmarknad och det geografiska läget kommer inte att förändras.” Avslutar Mia Landin.
- Text: Visit Värmland & Isa Mörk
- Foto: Qvistform
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-