-
Värmland har stor potential att attrahera norrmän post-corona
Under sommaren genomfördes en undersökning om norrmännens attityder och resvanor till Värmland. Undersökningen genomfördes i samarbete med Visit Värmland och Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby.
Norrmännen förknippar Värmland med positivism, gränshandel, natur, friluftsliv och nära till bra shopping – att det är enkelt att ta en trevlig tur till Värmland. Undersökningen bekräftar att Värmland är mest attraktivt som besöksmål på sommaren, men även på våren.
”En av insikterna vi kan ta med oss och utveckla vidare för att förlänga säsongerna och få fler att stanna längre är att vi kan öka attraktionskraften ytterligare inte minst på hösten. Vintern är mer attraktivt bland yngre målgrupper än äldre, vilket nog kan förklaras av att vi har bra aktiva vinteraktiviteter. Och bland de som svarat på frågan om vad som skulle locka dem till att förlänga sitt gränshandelsbesök har vi fått bekräftat vad vi trodde sedan tidigare; att man vill ha erbjudanden kring hotell-, kultur-, spa- eller stadsupplevelser.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Undersökningen bidrar med kunskap
Gränshandeln från Norge är viktig för Sverige och Värmland, vilket också bekräftas av top of mind-associationer till Värmland. Två av tre av de som besökt Värmland de senaste två åren har uppgett att gränshandel varit syftet vid åtminstone något av besöken.
Viken, Oslo och Innlandet står för 90% av gränshandelsbesöken till Värmland. Det är också här den största kännedomen och kunskapen om Värmland finns.
I undersökningen gavs även en nulägesbild för frågeställningar kring hur pandemin påverkar resebeteendet på kort och lång sikt, men även hur oroliga de norska besökarna är för att besöka Värmland, vilka skillnader mellan kön och åldersgrupper det finns avseende pandemins påverkan.
”Undersökningen bidrar med viktig kunskap för att utveckla länet som besöksmål samtidigt som den ger oss möjlighet att bevaka hur långsiktiga förändrade köp- och resebeteenden kan komma att bli. Vi vet att både handeln och besöksnäringen i Värmland lider oerhört av en stängd gräns. Det måste till en hållbar lösning i gränsfrågan och våra företag måste få det stöd som de behöver. Det är många viktiga arbetsplatser som riskerar att gå förlorade och människor som riskerar att hamna långt från arbetsmarknaden om vi inte lyckas. Det som är glädjande är den potential som finns i att ytterligare stärka Värmland som destination på lite längre sikt. Här ska vi självklart agera.” Säger Stina Höök (M), ordförande Regionala utvecklingsnämnden.
Värmland ser framåt långsiktigt
Pandemin har hårt påverkat människors möjlighet att besöka varandra, vilket har lett till negativa konsekvenser för besöksnäringen och turismen. Men Visit Värmland ser att det finns ljusglimtar i framtiden. Det finns potential att locka tillbaka befintliga besökare men också att attrahera fler och nya målgrupper till destinationen.
”Det vi behöver göra är att se långsiktigt och vara förberedda när läget normaliseras och gränsöppningen stabiliseras. Undersökningen visar på fortsatt potential för gränshandeln utifrån besök, kännedom och associationer. Vi vet också att norrmännen gillar att bo på hotell, spa och våra herrgårdar. Vi har tidigare kallat det ”handla på väg hem” i vår kommunikation när vi matchar produkter för att förlänga besöket i Värmland i kombination med gränshandel.” Säger Mia Landin.
Norge är en viktig utlandsmarknad
Om det inte vore för pandemin uppger 29 procent av respondenterna att de sannolikt skulle besöka Värmland. Men med risk för karantän minskar sannolika besökare inom två år med 70 procent.
Unga män är den mest sannolika gruppen att besöka Värmland och boende i Oslo tycks inte vara lika känsliga för pandemins effekter som övriga fylken.
”Det är viktigt att poängtera att undersökningen är gjord under juli och mitt i den värsta oron. Undersökningen ger oss bekräftelse på mycket vi redan visste innan, men ger oss även möjlighet att lära mera och fokusera på rätt saker så att vi kan jobbar vidare med att utveckla attraktiva produkter och ta det till en ny nivå när det är läge att göra det. Norge är vår viktiga och närmsta utlandsmarknad och det geografiska läget kommer inte att förändras.” Avslutar Mia Landin.
- Text: Visit Värmland & Isa Mörk
- Foto: Qvistform
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-