-
Västerbottens besöksnäring är föregångare i hållbar omställning
Norra Sverige genomgår för närvarande en historisk omställning och besöksnäringen är inget undantag. Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Sedan 2015 arbetar Region Västerbotten Turism (RVT) utifrån Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala, beprövade och väletablerade kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Metodutveckling
Metoden är just nu under förbättring genom att rutiner och mallar ses över och anpassas. Fler verktyg läggs till för att bättre kunna bistå företag och organisationer i deras hållbarhetsarbete.
”Många behov visar sig under processens gång och omvärlden förändras så att nya krav ställs på alla som vill bedriva ansvarsfull utveckling. Ett exempel på det är den nya lagen om green claims som kommer att gälla alla som jobbar med hållbarhet när den träder i kraft.” Säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten.
Utifrån det renodlar RVT metoden och allt material samt webbplatsen. Samt även utifrån att andra regioner och destinationer visat intresse för att lära sig mer om metoden.
Exportkriterier införs för att synka till utvecklingen
En annan förändring är att RVT tillsammans med utbildade rådgivare inom metoden har beslutat att ta bort de lokala kriterier som använts som ett komplement till GSTC:s kriterier sedan 2018. I stället införs exportkriterier för att bättre synka till den utveckling som sker genom samarbetet Västerbotten Sweden.
Projektet medfinansieras av Europeiska Unionen, Region Västerbotten, lokala destinationsorganisationer och länets kommuner. Arbetet ska tillföra ökad exportmognad samt en gemensam marknadsföring av platsen.
”Genom vårt fördjupade samarbete har vi nu också en god möjlighet att positionera Västerbotten som ett hållbart och modernt resmål. Där vi kan erbjuda hållbara upplevelser för både besökare och invånare.” Säger Annika.
Nytt verktyg för biologisk mångfald
Ytterligare en nyhet är ett verktyg som är under utveckling. Det ska tas fram via analys av en utvald restaurang som är med i VX-samarbetet. Syftet är att ta fram ett verktyg som sedan kan användas av alla företag i branschen. Precis som övriga verktyg kopplade till VX-metoden. Det handlar om att göra en analys där man beräknar, värderar och kompenserar för biologisk mångfald.
Arbetet görs i samarbete med Ecogain AB som är världsledande inom området. Verktyg för att mäta den påverkan som restauranger och kaféer har på den biologiska mångfalden finns inte idag. Det blir därför unikt i sitt slag.
Utmaningar
Det finns självklart utmaningar med att jobba fram en metod som ska passa så många olika typer av aktörer och ändå kännas relevant.
”Här har vi stor nytta av att GSTC:s kriterier är så heltäckande och väl genomtänkta. De används ju faktiskt av en stor bredd av turistiska aktörer över hela världen.” Berättar Annika.
För RVT handlar det mycket om att tydliggöra att Västerbotten Experience är just en metod och inte ett platsvarumärke, och att det inte heller handlar om certifiering utan är ett arbetssätt. Det kan också upplevas förvirrande för dem som jobbar enligt metoden så kommunikation blir mer och mer viktigt ju fler som är engagerade.
Vad är nästa steg?
Nästa steg i utvecklingen av metoden är att digitalisera processer och mallar. Detta för att systematisera ytterligare vilket blir mer viktigt då fler rådgivare arbetar enligt metoden. Men också för att säkerställa kvalitet om nyckelpersoner slutar.
”Det kommer också att göra arbetet effektivare och spara tid både för företagare och rådgivare.” Tror Sirpa Kärki, strateg på Region Västerbotten Turism.
RVT undersöker även hur de företag som har kommit längst i sitt arbete med mer hållbar besöksnäring kan uppmuntras och guidas till att gå vidare till någon form av certifiering.
”Det gör vi för att frågan om mer hållbar besöksnäring ska lyftas ännu mer och bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
Vill du veta mer och Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se här.
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Patrick Trägårdh
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-