-
Västerbottens besöksnäring är föregångare i hållbar omställning
Norra Sverige genomgår för närvarande en historisk omställning och besöksnäringen är inget undantag. Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Sedan 2015 arbetar Region Västerbotten Turism (RVT) utifrån Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala, beprövade och väletablerade kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Metodutveckling
Metoden är just nu under förbättring genom att rutiner och mallar ses över och anpassas. Fler verktyg läggs till för att bättre kunna bistå företag och organisationer i deras hållbarhetsarbete.
”Många behov visar sig under processens gång och omvärlden förändras så att nya krav ställs på alla som vill bedriva ansvarsfull utveckling. Ett exempel på det är den nya lagen om green claims som kommer att gälla alla som jobbar med hållbarhet när den träder i kraft.” Säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten.
Utifrån det renodlar RVT metoden och allt material samt webbplatsen. Samt även utifrån att andra regioner och destinationer visat intresse för att lära sig mer om metoden.
Exportkriterier införs för att synka till utvecklingen
En annan förändring är att RVT tillsammans med utbildade rådgivare inom metoden har beslutat att ta bort de lokala kriterier som använts som ett komplement till GSTC:s kriterier sedan 2018. I stället införs exportkriterier för att bättre synka till den utveckling som sker genom samarbetet Västerbotten Sweden.
Projektet medfinansieras av Europeiska Unionen, Region Västerbotten, lokala destinationsorganisationer och länets kommuner. Arbetet ska tillföra ökad exportmognad samt en gemensam marknadsföring av platsen.
”Genom vårt fördjupade samarbete har vi nu också en god möjlighet att positionera Västerbotten som ett hållbart och modernt resmål. Där vi kan erbjuda hållbara upplevelser för både besökare och invånare.” Säger Annika.
Nytt verktyg för biologisk mångfald
Ytterligare en nyhet är ett verktyg som är under utveckling. Det ska tas fram via analys av en utvald restaurang som är med i VX-samarbetet. Syftet är att ta fram ett verktyg som sedan kan användas av alla företag i branschen. Precis som övriga verktyg kopplade till VX-metoden. Det handlar om att göra en analys där man beräknar, värderar och kompenserar för biologisk mångfald.
Arbetet görs i samarbete med Ecogain AB som är världsledande inom området. Verktyg för att mäta den påverkan som restauranger och kaféer har på den biologiska mångfalden finns inte idag. Det blir därför unikt i sitt slag.
Utmaningar
Det finns självklart utmaningar med att jobba fram en metod som ska passa så många olika typer av aktörer och ändå kännas relevant.
”Här har vi stor nytta av att GSTC:s kriterier är så heltäckande och väl genomtänkta. De används ju faktiskt av en stor bredd av turistiska aktörer över hela världen.” Berättar Annika.
För RVT handlar det mycket om att tydliggöra att Västerbotten Experience är just en metod och inte ett platsvarumärke, och att det inte heller handlar om certifiering utan är ett arbetssätt. Det kan också upplevas förvirrande för dem som jobbar enligt metoden så kommunikation blir mer och mer viktigt ju fler som är engagerade.
Vad är nästa steg?
Nästa steg i utvecklingen av metoden är att digitalisera processer och mallar. Detta för att systematisera ytterligare vilket blir mer viktigt då fler rådgivare arbetar enligt metoden. Men också för att säkerställa kvalitet om nyckelpersoner slutar.
”Det kommer också att göra arbetet effektivare och spara tid både för företagare och rådgivare.” Tror Sirpa Kärki, strateg på Region Västerbotten Turism.
RVT undersöker även hur de företag som har kommit längst i sitt arbete med mer hållbar besöksnäring kan uppmuntras och guidas till att gå vidare till någon form av certifiering.
”Det gör vi för att frågan om mer hållbar besöksnäring ska lyftas ännu mer och bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
Vill du veta mer och Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se här.
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Patrick Trägårdh
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-