-
Västerbottens besöksnäring är föregångare i hållbar omställning
Norra Sverige genomgår för närvarande en historisk omställning och besöksnäringen är inget undantag. Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Sedan 2015 arbetar Region Västerbotten Turism (RVT) utifrån Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala, beprövade och väletablerade kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Metodutveckling
Metoden är just nu under förbättring genom att rutiner och mallar ses över och anpassas. Fler verktyg läggs till för att bättre kunna bistå företag och organisationer i deras hållbarhetsarbete.
”Många behov visar sig under processens gång och omvärlden förändras så att nya krav ställs på alla som vill bedriva ansvarsfull utveckling. Ett exempel på det är den nya lagen om green claims som kommer att gälla alla som jobbar med hållbarhet när den träder i kraft.” Säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten.
Utifrån det renodlar RVT metoden och allt material samt webbplatsen. Samt även utifrån att andra regioner och destinationer visat intresse för att lära sig mer om metoden.
Exportkriterier införs för att synka till utvecklingen
En annan förändring är att RVT tillsammans med utbildade rådgivare inom metoden har beslutat att ta bort de lokala kriterier som använts som ett komplement till GSTC:s kriterier sedan 2018. I stället införs exportkriterier för att bättre synka till den utveckling som sker genom samarbetet Västerbotten Sweden.
Projektet medfinansieras av Europeiska Unionen, Region Västerbotten, lokala destinationsorganisationer och länets kommuner. Arbetet ska tillföra ökad exportmognad samt en gemensam marknadsföring av platsen.
”Genom vårt fördjupade samarbete har vi nu också en god möjlighet att positionera Västerbotten som ett hållbart och modernt resmål. Där vi kan erbjuda hållbara upplevelser för både besökare och invånare.” Säger Annika.
Nytt verktyg för biologisk mångfald
Ytterligare en nyhet är ett verktyg som är under utveckling. Det ska tas fram via analys av en utvald restaurang som är med i VX-samarbetet. Syftet är att ta fram ett verktyg som sedan kan användas av alla företag i branschen. Precis som övriga verktyg kopplade till VX-metoden. Det handlar om att göra en analys där man beräknar, värderar och kompenserar för biologisk mångfald.
Arbetet görs i samarbete med Ecogain AB som är världsledande inom området. Verktyg för att mäta den påverkan som restauranger och kaféer har på den biologiska mångfalden finns inte idag. Det blir därför unikt i sitt slag.
Utmaningar
Det finns självklart utmaningar med att jobba fram en metod som ska passa så många olika typer av aktörer och ändå kännas relevant.
”Här har vi stor nytta av att GSTC:s kriterier är så heltäckande och väl genomtänkta. De används ju faktiskt av en stor bredd av turistiska aktörer över hela världen.” Berättar Annika.
För RVT handlar det mycket om att tydliggöra att Västerbotten Experience är just en metod och inte ett platsvarumärke, och att det inte heller handlar om certifiering utan är ett arbetssätt. Det kan också upplevas förvirrande för dem som jobbar enligt metoden så kommunikation blir mer och mer viktigt ju fler som är engagerade.
Vad är nästa steg?
Nästa steg i utvecklingen av metoden är att digitalisera processer och mallar. Detta för att systematisera ytterligare vilket blir mer viktigt då fler rådgivare arbetar enligt metoden. Men också för att säkerställa kvalitet om nyckelpersoner slutar.
”Det kommer också att göra arbetet effektivare och spara tid både för företagare och rådgivare.” Tror Sirpa Kärki, strateg på Region Västerbotten Turism.
RVT undersöker även hur de företag som har kommit längst i sitt arbete med mer hållbar besöksnäring kan uppmuntras och guidas till att gå vidare till någon form av certifiering.
”Det gör vi för att frågan om mer hållbar besöksnäring ska lyftas ännu mer och bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
Vill du veta mer och Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se här.
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Patrick Trägårdh
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier so...
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-