-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Först ut i landet
Redan 2015 togs beslutet på Västerbotten Turism att använda Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Utifrån GSTC och med tillägg av lokala kriterier har Västerbotten Experience utvecklats till det som idag är en plattform med verktyg och vägledning för utveckling av långsiktigt hållbara verksamheter. Tillsammans med lokala destinationsorganisationer utvecklar vi metoden som bygger på analys och uppföljning, samt erbjudande om kompetensutveckling.
”Genom att arbeta tillsammans med lokala rådgivare som vi har utbildat ser vi till att kompetensen förblir i regionen. Detta har inte bara gett oss ett strategiskt och systematiskt tillvägagångssätt för hållbar turism, utan också inspirerat andra regioner och nationella organisationer som till exempel Visit Sweden.” Berättar Annika Sandström, Regionturismchef i Region Västerbotten.
Nästa steg framåt
Det arbete som görs genom Västerbotten Experience ska vara bra för besökare och boende, skapa arbeten och livskraftiga verksamheter. Samtidigt som det ska ske på naturens och kulturens villkor.
Idag ses ofta besöksnäringen som en viktig del i samhällsomvandlingen och den bidrar starkt till platsers attraktivitet. Något som Annika Sandström menar sker i den platsutveckling som sker i Västerbotten:
”Den attraktionskraft som vi skapar genom det gemensamma arbetet i besöksnäringen blir också avgörande för att behålla arbetstillfällen, serviceutbud och utvecklingsmöjligheter i regionen.”
Under slutet av 2023 har ytterligare steg tagits för att stärka metoden Västerbotten Experience. Metoden tydliggörs och stärks genom utförligare information på webbplatsen som målgruppsanpassats till att passa företag, destinationer, kommuner, regioner och andra intressenter. Ett LinkedIn-konto har också skapats för att dela med sig av erfarenheter och tips till intressenter.
En metod för hållbar besöksnäring
Västerbotten Experience handlar inte om marknadsföring utan är en metod för hållbar besöksnäring. Det är viktigt att det inte förväxlas med en certifiering menar Annika Sandström.
”Det handlar i stället om att vi vill bidra till att fler företag, destinationer och kommuner ska prioritera att arbeta för en mer hållbar besöksnäring och därmed bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
För mer information
Vill du veta mer om Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: AnnaKarin Drugge
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-