-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Först ut i landet
Redan 2015 togs beslutet på Västerbotten Turism att använda Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Utifrån GSTC och med tillägg av lokala kriterier har Västerbotten Experience utvecklats till det som idag är en plattform med verktyg och vägledning för utveckling av långsiktigt hållbara verksamheter. Tillsammans med lokala destinationsorganisationer utvecklar vi metoden som bygger på analys och uppföljning, samt erbjudande om kompetensutveckling.
”Genom att arbeta tillsammans med lokala rådgivare som vi har utbildat ser vi till att kompetensen förblir i regionen. Detta har inte bara gett oss ett strategiskt och systematiskt tillvägagångssätt för hållbar turism, utan också inspirerat andra regioner och nationella organisationer som till exempel Visit Sweden.” Berättar Annika Sandström, Regionturismchef i Region Västerbotten.
Nästa steg framåt
Det arbete som görs genom Västerbotten Experience ska vara bra för besökare och boende, skapa arbeten och livskraftiga verksamheter. Samtidigt som det ska ske på naturens och kulturens villkor.
Idag ses ofta besöksnäringen som en viktig del i samhällsomvandlingen och den bidrar starkt till platsers attraktivitet. Något som Annika Sandström menar sker i den platsutveckling som sker i Västerbotten:
”Den attraktionskraft som vi skapar genom det gemensamma arbetet i besöksnäringen blir också avgörande för att behålla arbetstillfällen, serviceutbud och utvecklingsmöjligheter i regionen.”
Under slutet av 2023 har ytterligare steg tagits för att stärka metoden Västerbotten Experience. Metoden tydliggörs och stärks genom utförligare information på webbplatsen som målgruppsanpassats till att passa företag, destinationer, kommuner, regioner och andra intressenter. Ett LinkedIn-konto har också skapats för att dela med sig av erfarenheter och tips till intressenter.
En metod för hållbar besöksnäring
Västerbotten Experience handlar inte om marknadsföring utan är en metod för hållbar besöksnäring. Det är viktigt att det inte förväxlas med en certifiering menar Annika Sandström.
”Det handlar i stället om att vi vill bidra till att fler företag, destinationer och kommuner ska prioritera att arbeta för en mer hållbar besöksnäring och därmed bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
För mer information
Vill du veta mer om Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: AnnaKarin Drugge
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter att Internationella orienterin...
-
-
Gästbloggare
-