-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Först ut i landet
Redan 2015 togs beslutet på Västerbotten Turism att använda Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Utifrån GSTC och med tillägg av lokala kriterier har Västerbotten Experience utvecklats till det som idag är en plattform med verktyg och vägledning för utveckling av långsiktigt hållbara verksamheter. Tillsammans med lokala destinationsorganisationer utvecklar vi metoden som bygger på analys och uppföljning, samt erbjudande om kompetensutveckling.
”Genom att arbeta tillsammans med lokala rådgivare som vi har utbildat ser vi till att kompetensen förblir i regionen. Detta har inte bara gett oss ett strategiskt och systematiskt tillvägagångssätt för hållbar turism, utan också inspirerat andra regioner och nationella organisationer som till exempel Visit Sweden.” Berättar Annika Sandström, Regionturismchef i Region Västerbotten.
Nästa steg framåt
Det arbete som görs genom Västerbotten Experience ska vara bra för besökare och boende, skapa arbeten och livskraftiga verksamheter. Samtidigt som det ska ske på naturens och kulturens villkor.
Idag ses ofta besöksnäringen som en viktig del i samhällsomvandlingen och den bidrar starkt till platsers attraktivitet. Något som Annika Sandström menar sker i den platsutveckling som sker i Västerbotten:
”Den attraktionskraft som vi skapar genom det gemensamma arbetet i besöksnäringen blir också avgörande för att behålla arbetstillfällen, serviceutbud och utvecklingsmöjligheter i regionen.”
Under slutet av 2023 har ytterligare steg tagits för att stärka metoden Västerbotten Experience. Metoden tydliggörs och stärks genom utförligare information på webbplatsen som målgruppsanpassats till att passa företag, destinationer, kommuner, regioner och andra intressenter. Ett LinkedIn-konto har också skapats för att dela med sig av erfarenheter och tips till intressenter.
En metod för hållbar besöksnäring
Västerbotten Experience handlar inte om marknadsföring utan är en metod för hållbar besöksnäring. Det är viktigt att det inte förväxlas med en certifiering menar Annika Sandström.
”Det handlar i stället om att vi vill bidra till att fler företag, destinationer och kommuner ska prioritera att arbeta för en mer hållbar besöksnäring och därmed bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
För mer information
Vill du veta mer om Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: AnnaKarin Drugge
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-