-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns ett samlat initiativ för hållbar turism i Västerbotten. Genom metoden Västerbotten Experience arbetar region, destinationer, kommuner och fler än 100 företag tillsammans för att utveckla en mer hållbar besöksnäring.
Först ut i landet
Redan 2015 togs beslutet på Västerbotten Turism att använda Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) globala kriterier för hållbar turism som är kopplade till Agenda 2030, som metod för att hjälpa regionens besöksnäringsföretag, kommuner och destinationer i deras hållbarhetsarbete. Metoden handlar om att utifrån kriterierna analysera, identifiera förbättringsåtgärder och följa upp det enskilda hållbarhetsarbetet.
Utifrån GSTC och med tillägg av lokala kriterier har Västerbotten Experience utvecklats till det som idag är en plattform med verktyg och vägledning för utveckling av långsiktigt hållbara verksamheter. Tillsammans med lokala destinationsorganisationer utvecklar vi metoden som bygger på analys och uppföljning, samt erbjudande om kompetensutveckling.
”Genom att arbeta tillsammans med lokala rådgivare som vi har utbildat ser vi till att kompetensen förblir i regionen. Detta har inte bara gett oss ett strategiskt och systematiskt tillvägagångssätt för hållbar turism, utan också inspirerat andra regioner och nationella organisationer som till exempel Visit Sweden.” Berättar Annika Sandström, Regionturismchef i Region Västerbotten.
Nästa steg framåt
Det arbete som görs genom Västerbotten Experience ska vara bra för besökare och boende, skapa arbeten och livskraftiga verksamheter. Samtidigt som det ska ske på naturens och kulturens villkor.
Idag ses ofta besöksnäringen som en viktig del i samhällsomvandlingen och den bidrar starkt till platsers attraktivitet. Något som Annika Sandström menar sker i den platsutveckling som sker i Västerbotten:
”Den attraktionskraft som vi skapar genom det gemensamma arbetet i besöksnäringen blir också avgörande för att behålla arbetstillfällen, serviceutbud och utvecklingsmöjligheter i regionen.”
Under slutet av 2023 har ytterligare steg tagits för att stärka metoden Västerbotten Experience. Metoden tydliggörs och stärks genom utförligare information på webbplatsen som målgruppsanpassats till att passa företag, destinationer, kommuner, regioner och andra intressenter. Ett LinkedIn-konto har också skapats för att dela med sig av erfarenheter och tips till intressenter.
En metod för hållbar besöksnäring
Västerbotten Experience handlar inte om marknadsföring utan är en metod för hållbar besöksnäring. Det är viktigt att det inte förväxlas med en certifiering menar Annika Sandström.
”Det handlar i stället om att vi vill bidra till att fler företag, destinationer och kommuner ska prioritera att arbeta för en mer hållbar besöksnäring och därmed bidra till att göra Västerbotten till en ännu attraktivare plats att besöka men också bo och leva på.” Avslutar Annika Sandström.
För mer information
Vill du veta mer om Västerbotten Experience eller hur arbetet ser ut för en hållbar besöksnäring i Västerbotten? Besök vasterbottenexperience.se
Läs mer om Västerbotten på Turismnytt här.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: AnnaKarin Drugge
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-