-
Vill Sverige bli världsledande inom rymdturism?
Enligt en ny rapport ”Destination Rymden – en nationell innovationsagenda”, framtagen av Spaceport Sweden, Kairos Future och sjuttio aktörer, har Sverige möjlighet att bli världsledande inom rymdturism – men vill vi det och vad har vi att vinna på att bli det?
Rapporten visar att besöksnäringen skulle gynnas om rymdturismen i Sverige blev verklighet. Förutsättningarna finns då geografin och infrastrukturen är passande och vi är en väl etablerad rymdnation. Den presenterar också ett konkret förslag till hur Sverige skulle kunna bli en ledande rymdturismnation och de effekter detta skulle kunna ha på allt från kunskapsintensiv industri till destinationsutveckling och teknikintresse bland unga.
I förra veckan så hade astronauter från hela världen kongress i Sverige och då passade de även på att besöka flertalet skolor för att föreläsa för studenter om rymdens möjligheter.
Vill staten satsa på rymdturism i Sverige?
Även den statliga rymdutredningen visar på att rymdturism kan vara något som Sverige skall satsa på eftersom branschen är i början av sin utveckling mot att bli en större industri. Man ser även över den svenska lagstiftningen för att utröna om man måste anpassa lagar och regler.
Vilken typ av upplevelser kommer att erbjudas?
I början kommer rymdturism innebära exklusiva flygningar, redan nu står folk från hela världen i kö för att få åka med de första rymdfarkosterna. Senare hoppas man på att kunna erbjuda upplevelser för en bredare publik. Man hoppas att kunna kombinera nytta med nöje.
Hur ser utvecklingen ut?
Utvecklingen inom rymdområdet går för närvarande mycket snabbt och drivs alltmer av olika kommersiella krafter.
Vad är nästa steg?
Etablering av en rymdhamn för rymdflygplan för att skapa ett nav för en mer omfattande turism inom rymdområdet. Farkosterna kan också användas för andra rymdprojekt och forskning säger Karin Nilsdotter, VD för Spaceport Sweden. En rad europeiska länder arbetar redan med projekt för att etablera sådan infrastruktur.
”- Nu krävs ett tydligt nationellt engagemang. Sverige är en rymdnation fast vi inte alltid tänker på det. En besöksnäring som också inkluderar rymden och rymdflygningar blir dessutom ett stöd för den övriga svenska rymdindustrin och rymdforskningen och ger positiva effekter för alla”, konstaterar Karin Nilsdotter.
Vilka kringeffekter kan bli verklighet om man etablerar en rymdhamn?
”- Rymdturism är i sig mycket intressant, men det verkligt intressanta med den är att den kan fungera som motor för utveckling av såväl kunskapsintensiv industri som besöksnäringen som helhet, och därtill fungera som katalysator för ett ökat intresse för teknik och naturvetenskap. Dessutom tyder allt på att det är en av de mest kostnadseffektiva jobbsatsningar man kan göra”, säger Mats Lindgren, vd för Kairos Future.
Källa: Spaceport Sweden
- Text: Maria Lindqvist
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-