-
Vingåker i världen – en kampanj i samklang med näringslivet
Ännu en gång sticker Vingåker ut hakan med sin besöksnäringskampanj. Efter förra årets lyckade kampanj kommer kommunen i år att växla upp.
Vingåker kommer marknadsföras som besöksmål både på orten, för förbipasserande och i 15 andra städer i Mellansverige. Ambitionen är att sätta orten på kartan tillsammans med besöksnäringsföretagen.
Vill skapa nyfikenhet med en kaxig kampanj
Över en natt placeras 12 färgglada (turist)byråar ut i Vingåker med en QR-kod. Infartsskyltar med flera förses med stolta budskap för att konkurrera med resebyråerna. Dessutom placeras flera hundra små minibyråar ut hos bygdens besöksmål.
Varje år får Vingåkers kommun hundratusentals besökare. Den främsta anledningen är att handeln lockar.
”Ibland måste man våga sticka ut hakan för att väcka en reaktion och skapa en nyfikenhet. Vi vill göra mer för att marknadsföra orten för alla de hundratusentals besökare som varje år kommer till oss genom våra redan starka dragplåster. Många åker ifrån Vingåker utan att riktigt uppleva eller bli nyfikna på mer av vår fantastiska ort.” Säger Susanna Oom Samuelsson, näringslivsansvarig.
”Vingåker i världen” – ett prisvärt alternativ
Kampanjen startar den 16 maj och pågår fram till slutet av september. Den röda tråden i kampanjen är ”Vingåker i världen” som kommer lanseras genom budskap som visar att Vingåkersbygden är ett prisvärt alternativ till andra destinationer i världen.
”Syftet med kampanjen är att skapa en nyfikenhet kring Vingåkersbygden som plats. Vi vill inte vara någonting vi inte är utan visa en stolthet med att vara en landsbygd med allt vad det innebär. Målet är att få fler att vilja upptäcka, uppleva och göra aktiviteter i Vingåkersbygden.” Säger Ellinor Larsson, turistkoordinator.
Vart kan man se kampanjen?
Kampanjen kommer att synas på stora skyltar i och utanför Vingåker. Den kommer att finnas i Stockholm och Mellansverige under vecka 26 tillsammans med Vingåkers Factory Outlet.
Man kan se den generellt i annonser i dagstidningar samt på sociala medier.
Kampanjen kommer genomföra en gerillaattack med fysiska byråar utplacerade runt om i Vingåker. Bordspratare på Vingåkers restauranger, butiker och andra besöksmål kommer även att marknadsföra den.
- Text: Vingåkers kommun
- Foto: Vingåkers kommun
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Det är kontrasterna som definierar Växjö. Å ena sidan puls, shopping och nöjesliv. Å andra sidan mysiga gränder, ...
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen. T...
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar kan med glädje meddela att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har...
-
-
Gästbloggare
-