-
Vingåker i världen – en kampanj i samklang med näringslivet
Ännu en gång sticker Vingåker ut hakan med sin besöksnäringskampanj. Efter förra årets lyckade kampanj kommer kommunen i år att växla upp.
Vingåker kommer marknadsföras som besöksmål både på orten, för förbipasserande och i 15 andra städer i Mellansverige. Ambitionen är att sätta orten på kartan tillsammans med besöksnäringsföretagen.
Vill skapa nyfikenhet med en kaxig kampanj
Över en natt placeras 12 färgglada (turist)byråar ut i Vingåker med en QR-kod. Infartsskyltar med flera förses med stolta budskap för att konkurrera med resebyråerna. Dessutom placeras flera hundra små minibyråar ut hos bygdens besöksmål.
Varje år får Vingåkers kommun hundratusentals besökare. Den främsta anledningen är att handeln lockar.
”Ibland måste man våga sticka ut hakan för att väcka en reaktion och skapa en nyfikenhet. Vi vill göra mer för att marknadsföra orten för alla de hundratusentals besökare som varje år kommer till oss genom våra redan starka dragplåster. Många åker ifrån Vingåker utan att riktigt uppleva eller bli nyfikna på mer av vår fantastiska ort.” Säger Susanna Oom Samuelsson, näringslivsansvarig.
”Vingåker i världen” – ett prisvärt alternativ
Kampanjen startar den 16 maj och pågår fram till slutet av september. Den röda tråden i kampanjen är ”Vingåker i världen” som kommer lanseras genom budskap som visar att Vingåkersbygden är ett prisvärt alternativ till andra destinationer i världen.
”Syftet med kampanjen är att skapa en nyfikenhet kring Vingåkersbygden som plats. Vi vill inte vara någonting vi inte är utan visa en stolthet med att vara en landsbygd med allt vad det innebär. Målet är att få fler att vilja upptäcka, uppleva och göra aktiviteter i Vingåkersbygden.” Säger Ellinor Larsson, turistkoordinator.
Vart kan man se kampanjen?
Kampanjen kommer att synas på stora skyltar i och utanför Vingåker. Den kommer att finnas i Stockholm och Mellansverige under vecka 26 tillsammans med Vingåkers Factory Outlet.
Man kan se den generellt i annonser i dagstidningar samt på sociala medier.
Kampanjen kommer genomföra en gerillaattack med fysiska byråar utplacerade runt om i Vingåker. Bordspratare på Vingåkers restauranger, butiker och andra besöksmål kommer även att marknadsföra den.
- Text: Vingåkers kommun
- Foto: Vingåkers kommun
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-