-
Visit Stockholm, Visit Sweden och Swedish Lapland debatterade i Almedalen
Uppdaterad 2 juli 21.32 med en summering av vad som sades.
I Almedalen och under ledning av Britta Flinkfeldt samtalade Caroline Strand, VD för Visit Stockholm, Susanne Andersson, VD för Visit Sweden och Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board kring frågan ”Platsens besökare – en råvara och resurs som driver innovation och samhällsutveckling?”.
”Tillsammans med mina kollegor kommer vi samtala kring hur vi inom besöksnäringens främjarsystem lokalt, regionalt, nationellt tillsammans kan stärka kommuner, regioner och Sverige hos såväl potentiella besökare som livsstilsmigranter, talanger, investerare och studenter.” sa Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board inför seminariet. ”Besöksnäringen har även en unik roll och förmåga att binda samman stad och land – i hela Sverige. Och det hoppas jag att vårt samtal här på Norra Scen i Almedalen kommer kunna belysa.”
Har betydelse för synen på Sverige i ett internationellt perspektiv
Innan pandemin genomgick besöksnäringen en mycket stark utveckling både vad gäller exportvärde och sysselsättning som bekräftar Sveriges nya basnäring.
Besöksnäringen har också betydelse för synen på Sverige i ett internationellt perspektiv och bidrar till en positiv Sverigebild som är till nytta även för andra delar av näringslivet.
Samtalsledaren Britta Flinkfeldt som till vardags bland annat sitter i ett antal olika styrelser, däribland som vice ordförande i Swedish Lapland Visitors Boards styrelse, är en aktiv samhällsdebattör och agerar moderator inom olika arenor och sektorer. Hon menar att turism inte bara genererar direkta värden för besöksnäringens omfattande och komplexa nätverksekonomi.
”Dit turister reser ökar sysselsättning och tillväxt även i andra branscher.” Kommenterar Britta Flinkfeldt.
Näringen ger ökad sysselsättning och bättre dagligvaruhandel
Britta lyfte under panelsamtalet även insikten om hur platsens besökare bidrar även till att ge ringar på vattnet i ett bredare perspektiv.
”En sammanställning från Sveriges Kommuner och Regioner visar att de landsbygdskommuner som har en betydande besöksnäring också ser effekter på ökad sysselsättning, ett större serviceutbud inom flera branscher, ökat nyföretagande och bättre dagligvaruhandel.” förklarar Britta.
Sprida kunskap om hur besöksnäringen bidrar till utveckling
Panelsamtalet var en del av Norrbotten i Almedalen 2023 och hölls på Norra Scen – Arena för grön omställning. Norra Scen arrangeras av Luleå tekniska universitet, gruvkoncernen LKAB och Region Norrbotten.
”För oss som företräder och ger en röst åt de många företagen är det viktigt att få möjligheten att sprida kunskap hur vår näring bidrar till utvecklingen lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Och även lyfta utmaningar kopplat till länets utveckling.” Säger Annika Fredriksson. ”Vi är stolta över att vara en del av team Norrbotten. Vi tackar Region Norrbotten för inbjudan att vara en del av denna mötesplats. Där kunskap, erfarenheter utbyts och nätverk bidrar till länets utveckling. Vår näring är mycket goda ambassadörer som sprider stolthet för vår region.”
En liten summering av vad som sades
Turismnytt följde seminariet digitalt och kan konstatera att Annika, Susanne och Caroline var eniga om mycket, bland annat att mot utlandet ÄR alla EN gemensam destination. Eller som Caroline uttryckte det: ”Vi måste möta och se besökaren – Vad kan vi (Stockholm) göra för den personen tillsammans med våra samarbetspartners?”
Man konstaterade också att det utländska besökarna inte bara bidrar med exportintäkter utan också momsintäkter direkt till staten och dessutom sysselsättning och förutsättningar för landsbygden att leva och befolkningen där att bo kvar.
Susanne tog också upp det faktum att Visit Sweden under pandemin fick uppdraget att också lyfta upp Sverige som resmål för svenskarna har gjort att den inhemska turismen har frodats och många har upptäckt att det finns mycket att uppleva här hemma vilket också får positiva effekter på ”exporten”, sysselsättningen och landsbygdsutvecklingen.
Det framhölls också hur viktigt det är att Stockholm lyfts fram som Nordens centrum så att tyngdpunkten inte flyttas söderut mot Köpenhamn som ju ligger i regionens periferi.
Susanne lyfte också att transportslagen måste vara sömlösa, även sista biten måste fungera och det är en kommunal fråga.
”Vi ÄR hållbarhet”
Annika tog upp hållbarhetsfrågan och att besökarna i norr inte uppfattar det som att aktörerna JOBBAR med hållbarhet – de ÄR hållbarhet. Man lyckas också med att få gästerna att stanna längre och göra mer, vilket också bidrar till hållbarheten.
Vid två tillfällen fick publiken fundera över ett par frågeställningar och en av de reflektioner som kom fram då var att attraktiviteten är viktig om man ska klara inflyttningen och behålla dem som redan finns i regionen och det kommer inte att fungera om vi inte använder besöksnäringen.
På frågan hur vi knyter ihop landet svarade Susanne att vi är en liten spelare i en global värld och då måste man vara generösa. Om en besökare väljer grannlandet eller grannkommun är det ok för det bidrar till en större kaka att dela på.
Hon poängterade också att Visit Sweden inte skapar några egna produkter, de ska bara lyfta det alla fina aktörer ute i landet gör.När det gäller hållbarhet togs det också upp att vi är väldigt duktiga på det och kommer ofta högt i olika rankingar, men vi måste bli mycket bättre på att basunera ut det och tala om vad vi gör. Vi är lite för blyga/blygsamma!
Var generösa och se värdet i helheten
Caroline Strand lyfte flera gånger Kiruna som destination, som nu försöker bli Europas kulturhuvudstad 2029, och uppmanar alla att ställa sig bakom dem. Hon tog också det som exempel på hur alla måste sluta fokusera på att försöka få ut det mesta själva. ”Lyft varandra och låt andra bli en del av er och tvärtom”, deklamerade en entusiastisk Caroline.
Annika tog också upp hur det är kulturturism som lyfter fram känslan och viben och i Stockholm är det att ligga i framkant men i Norrland är det något helt annat. ”Att vi sprider vårt förhållningssätt till naturen och vår syn på hållbarhet är en annan sorts export”. Just att Stockholm och Norrland är så olika gör att man tillsammans har ett unikt erbjudande. Det är ju också en produkt, det måste inte alltid vara ”antingen eller”.
Avslutningsvis konstaterade panelen att idag måste man ha en lokal status, en lokal bas för att lyckas globalt och vi är en näring man kan använda för att nå ut med det. Viktigt för Sveriges attraktion är också de direkta flyglinjerna.
Susanne avslutade med att ”Vi är inte ett dugg ”lagom” men vi måste bli bättre på att tala om det. Hela Sverige är bra!”
Annikas medskick var att det är ingen slump att vi är världens mest hållbara turistland!
Hade ni inte möjlighet att närvara så kan se samtalet i efterhand här.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här
Läs mer om Visit Stockholm på Turismnytt här
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-