-
Visit Stockholm, Visit Sweden och Swedish Lapland debatterade i Almedalen
Uppdaterad 2 juli 21.32 med en summering av vad som sades.
I Almedalen och under ledning av Britta Flinkfeldt samtalade Caroline Strand, VD för Visit Stockholm, Susanne Andersson, VD för Visit Sweden och Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board kring frågan ”Platsens besökare – en råvara och resurs som driver innovation och samhällsutveckling?”.
”Tillsammans med mina kollegor kommer vi samtala kring hur vi inom besöksnäringens främjarsystem lokalt, regionalt, nationellt tillsammans kan stärka kommuner, regioner och Sverige hos såväl potentiella besökare som livsstilsmigranter, talanger, investerare och studenter.” sa Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board inför seminariet. ”Besöksnäringen har även en unik roll och förmåga att binda samman stad och land – i hela Sverige. Och det hoppas jag att vårt samtal här på Norra Scen i Almedalen kommer kunna belysa.”
Har betydelse för synen på Sverige i ett internationellt perspektiv
Innan pandemin genomgick besöksnäringen en mycket stark utveckling både vad gäller exportvärde och sysselsättning som bekräftar Sveriges nya basnäring.
Besöksnäringen har också betydelse för synen på Sverige i ett internationellt perspektiv och bidrar till en positiv Sverigebild som är till nytta även för andra delar av näringslivet.
Samtalsledaren Britta Flinkfeldt som till vardags bland annat sitter i ett antal olika styrelser, däribland som vice ordförande i Swedish Lapland Visitors Boards styrelse, är en aktiv samhällsdebattör och agerar moderator inom olika arenor och sektorer. Hon menar att turism inte bara genererar direkta värden för besöksnäringens omfattande och komplexa nätverksekonomi.
”Dit turister reser ökar sysselsättning och tillväxt även i andra branscher.” Kommenterar Britta Flinkfeldt.
Näringen ger ökad sysselsättning och bättre dagligvaruhandel
Britta lyfte under panelsamtalet även insikten om hur platsens besökare bidrar även till att ge ringar på vattnet i ett bredare perspektiv.
”En sammanställning från Sveriges Kommuner och Regioner visar att de landsbygdskommuner som har en betydande besöksnäring också ser effekter på ökad sysselsättning, ett större serviceutbud inom flera branscher, ökat nyföretagande och bättre dagligvaruhandel.” förklarar Britta.
Sprida kunskap om hur besöksnäringen bidrar till utveckling
Panelsamtalet var en del av Norrbotten i Almedalen 2023 och hölls på Norra Scen – Arena för grön omställning. Norra Scen arrangeras av Luleå tekniska universitet, gruvkoncernen LKAB och Region Norrbotten.
”För oss som företräder och ger en röst åt de många företagen är det viktigt att få möjligheten att sprida kunskap hur vår näring bidrar till utvecklingen lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Och även lyfta utmaningar kopplat till länets utveckling.” Säger Annika Fredriksson. ”Vi är stolta över att vara en del av team Norrbotten. Vi tackar Region Norrbotten för inbjudan att vara en del av denna mötesplats. Där kunskap, erfarenheter utbyts och nätverk bidrar till länets utveckling. Vår näring är mycket goda ambassadörer som sprider stolthet för vår region.”
En liten summering av vad som sades
Turismnytt följde seminariet digitalt och kan konstatera att Annika, Susanne och Caroline var eniga om mycket, bland annat att mot utlandet ÄR alla EN gemensam destination. Eller som Caroline uttryckte det: ”Vi måste möta och se besökaren – Vad kan vi (Stockholm) göra för den personen tillsammans med våra samarbetspartners?”
Man konstaterade också att det utländska besökarna inte bara bidrar med exportintäkter utan också momsintäkter direkt till staten och dessutom sysselsättning och förutsättningar för landsbygden att leva och befolkningen där att bo kvar.
Susanne tog också upp det faktum att Visit Sweden under pandemin fick uppdraget att också lyfta upp Sverige som resmål för svenskarna har gjort att den inhemska turismen har frodats och många har upptäckt att det finns mycket att uppleva här hemma vilket också får positiva effekter på ”exporten”, sysselsättningen och landsbygdsutvecklingen.
Det framhölls också hur viktigt det är att Stockholm lyfts fram som Nordens centrum så att tyngdpunkten inte flyttas söderut mot Köpenhamn som ju ligger i regionens periferi.
Susanne lyfte också att transportslagen måste vara sömlösa, även sista biten måste fungera och det är en kommunal fråga.
”Vi ÄR hållbarhet”
Annika tog upp hållbarhetsfrågan och att besökarna i norr inte uppfattar det som att aktörerna JOBBAR med hållbarhet – de ÄR hållbarhet. Man lyckas också med att få gästerna att stanna längre och göra mer, vilket också bidrar till hållbarheten.
Vid två tillfällen fick publiken fundera över ett par frågeställningar och en av de reflektioner som kom fram då var att attraktiviteten är viktig om man ska klara inflyttningen och behålla dem som redan finns i regionen och det kommer inte att fungera om vi inte använder besöksnäringen.
På frågan hur vi knyter ihop landet svarade Susanne att vi är en liten spelare i en global värld och då måste man vara generösa. Om en besökare väljer grannlandet eller grannkommun är det ok för det bidrar till en större kaka att dela på.
Hon poängterade också att Visit Sweden inte skapar några egna produkter, de ska bara lyfta det alla fina aktörer ute i landet gör.När det gäller hållbarhet togs det också upp att vi är väldigt duktiga på det och kommer ofta högt i olika rankingar, men vi måste bli mycket bättre på att basunera ut det och tala om vad vi gör. Vi är lite för blyga/blygsamma!
Var generösa och se värdet i helheten
Caroline Strand lyfte flera gånger Kiruna som destination, som nu försöker bli Europas kulturhuvudstad 2029, och uppmanar alla att ställa sig bakom dem. Hon tog också det som exempel på hur alla måste sluta fokusera på att försöka få ut det mesta själva. ”Lyft varandra och låt andra bli en del av er och tvärtom”, deklamerade en entusiastisk Caroline.
Annika tog också upp hur det är kulturturism som lyfter fram känslan och viben och i Stockholm är det att ligga i framkant men i Norrland är det något helt annat. ”Att vi sprider vårt förhållningssätt till naturen och vår syn på hållbarhet är en annan sorts export”. Just att Stockholm och Norrland är så olika gör att man tillsammans har ett unikt erbjudande. Det är ju också en produkt, det måste inte alltid vara ”antingen eller”.
Avslutningsvis konstaterade panelen att idag måste man ha en lokal status, en lokal bas för att lyckas globalt och vi är en näring man kan använda för att nå ut med det. Viktigt för Sveriges attraktion är också de direkta flyglinjerna.
Susanne avslutade med att ”Vi är inte ett dugg ”lagom” men vi måste bli bättre på att tala om det. Hela Sverige är bra!”
Annikas medskick var att det är ingen slump att vi är världens mest hållbara turistland!
Hade ni inte möjlighet att närvara så kan se samtalet i efterhand här.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här
Läs mer om Visit Stockholm på Turismnytt här
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-