-
Visit Summit – Visit Group presenterade sig och nyttan med tekniken
I slutet av september samlade Visit Group kunder, samarbetspartners och andra intresserade till ett tvådagarsevent med inspiration, information och nätverkande. Turismnytt var givetvis där och kan här ge er en del av höjdpunkterna.
Det kommer aldrig att gå så långsamt som det gör nu
Patrik Müller, e-handelsexpert från Nets berättade att ”hospitality” nu driver e-handeln som har bromsat in efter pandemin. Tech-gurun Jonas Hammarberg gjorde oss uppmärksamma på att AI redan påverkar samhällsutvecklingen så radikalt och snabbt att vi kommer att se ett paradigmskifte. Det är bara att konstatera och inse att han har rätt i att ”det kommer aldrig att gå så långsamt som det gör nu”!
Vi fick också höra glädjespridaren Linda Hammarstrand som berättade lite galna anekdoter och fick oss att tänka till.
Liseberg förlänger vistelsen digitalt
Robert Arvidsson kunde berätta att Liseberg går mot att bli en egen destination. Nu har de boende i stor skala i egen regi med hotellet (Liseberg Grand Curiosa) och nästa år öppnar vattenparken Oceana som definitivt gör dem till en året-runt-destination. De ligger också i framkant i branschen när det gäller hållbarhet. De jobbar också på med digitalisering så till vida att de lägger på ett digitalt lager för att förlänga ”vistelsen”.
Av Marie Johansson Edling från Stromma Group fick vi veta att deras verksamhet nästan är tillbaka där de var före pandemin men med en annan mix (mer närturism). De märker också att gästerna år mer priskänsliga och de är mer digitala. Strommas motto är att ge Minnen för livet och målet är att att alltid överträffa gästernas/kundernas förväntningar. Då måste man vara på topp i alla aspekter – från bokning till ombordstigning.
Strömmas största utmaning är rekryteringen där kaptener är den ”trånga sektorn”, främst i Holland och Danmark, varför man har startat en egen utbildning.
Pop House – en stor aktör inom musik och besöksnäring
Lite extra intressant att lyssna till var Victor Fredell från Pop House som konstaterade att museibranschen boomar och ABBA The Museum är bland topp fem museer i Stockholm. Pop House är dock inte bara ABBA-museet. Bolaget är uppdelat i flera delar där Circus Venues tar hand om hotellen (Hasselbacken och Backstage), restaurangerna och Cirkus.
ABBA Voyage är, vilket kanske inte alla vet, det största underhållningsprojektet i världen och dessutom extremt framgångsrikt! Han avslöjade också att tack vare att de har så starka ägare i ryggen har de kunnat testa grejer som kostade tio miljoner dollar men när det inte blev bra kastade man det och gjorde något nytt för en massa pengar.
Covid var givetvis tufft även för Pop House olika delar – ABBA-museet var ändå det sista som stängde. Då passade man på att byta biljettsystem, till ITicket, vilket gjorde att man sparade pengar men de sparade också personalens tid. Det gjorde också att man tog in det till Avicciimuseet när det öppnade.
ABBA-museet går extremt bra. Det måste snart ha nya lokaler för att få plats med fler.
Victor berättade också att de har tagit in 600 miljoner dollar i en fond som köpt rättigheterna för Swedish House Mafia och Aviici och inom kort kommer man presentera en ny stor katalog!
Han avslutade med att beskriva samarbetet man har med Visit Group som ett med en partner som man gör saker tillsammans med och inte en kund-leverantör-relation.
Lägereldsupplevelsen är nyckeln för STF
Av Ulrika Nordgren fick vi veta att STF har 228.000 medlemmar och är ett nätverk av boenden där inget är det andra likt. Det är alltifrån små fyrar med bara tre rum till större anläggningar, men alltid genuina och lokalt förankrade med personlig service och de jobbar alltid hållbart.
STF har som mål att alltid visa något annat är den utstakade vägen – The detour, det enkla, det unika – och lägereldsupplevelsen är en nyckel.
Pandemin klarade STF mycket tack vare att de är bra på att skapa möjligheter utifrån utmaningarna man möter.
Den största utmaningen framåt är att få centrala system att fungera i deras diversifierade värld. Nu jobbar man dock med BookVisit och har snart en färdig digital lösning.
ESS Groups framgångsrecept är att de känner sin gäst
Av Jonas Stenberg, VD, delägare och grundare, fick vi veta allt om ESS Group
Grunden är: ”We don´t do hotels – We make destinations” sedan fick Jonas erkänna att De inte är de smartaste och gör många galna saker. Vad är då usp-en? Han valde att citera Walt Disney – ”Man kan göra många fantastiska saker men för att det ska bli bra krävs det människor”
Vad är då de största utmaningarna? En är att alltid ge gästen ett bestående minne som också gör att man vill komma tillbaka. ESS Groups hotell ser alltid till att ta hand om gästerna före – under – efter. De lär känna gästen och använder rätt information vid rätt tillfälle. De tar alltid betalt i förväg också!
Mer om ESS Group när vi kommer till eventets andra dag nedan.
Panelsummering
Första dagens dagsprogram avslutades med en summering av en panel bestående av de flesta av eftermiddagens talare.
Till att börja med konstaterade man att besöksnäringen är en bransch som ökar, nu lägger man pengar på upplevelser istället för prylar.
Victor från Pop House berättade att det största sedan ABBA Voyage är Madison Square Garden – The Sphere i Las Vegas – ett större Globen med ledlampor på hela utsidan och insidan! Googla det!
Från Liseberg fick vi det lite kuriösa uttrycket – Comfortable desorientation som en beskrivning av vad Liseberg representerar.
Jonas Stenberg konstaterade ödmjukt att Liseberg väldigt viktigt för alla hotell i Göteborg och han tycker inte att det gör något att de också har ett eget hotell.
På publikfrågan: Hur får ni alla olika system att fungera ihop och se sömlöst ut? Svarade Marie från Stromma – ”Välj ett nytt system som Visits som kan samla dem” och Jonas svarade – ”Välj Visbook, det har fungerat väldigt bra för oss”
ABBA-museets rekommendation lät så bra på engelska så den får förbli oöversatt: – Challenge your existing system. Don´t be afraid to pull the plug. Keep the providers ”on their toes”. Victor lade också till att pandemin bjöd på ”lyxen” att stilleståndet möjliggjorde att byta system.
Johan Stenberg bjöd på ett framgångsrecept i form av denna ”oneliner”: ”Be passionate and relevant”
Ulrika från STF tyckte att man skall fortsätta att överraska!
Victor påpekade att kunder blir allt smartare så för att hänga med och möta det behöver vi samla data men använda den för ”bra saker”!
Marie lyfte fram ”uppslukande upplevelser” som det man skall ge gästen/kunden. De vill vara en del av upplevelsen och de förväntar sig flera alternativ, individanpassade alternativ. Vilket leder oss tillbaka till vikten av att samla in data för att kunna ge en personaliserad upplevelse. Marie påpekade också att man som ”leverantör” måste vara ”excellent” genom hela gästresan!
Från Liseberg kom dock brasklappen – Vi är människor, det får vi aldrig glömma
Ulrika tryckte på vikten av att vara autentisk och att ha bra digitala system
Jonas’ slutord var – Var en egoist. Gör det du själv älskar och gå all in och gå hela vägen!
Mamma Mia – The party
På kvällen bjöds vi på Mamma Mia – The party, som Victor Fredell för övrigt berättade är en stor ”försäljningssuccé” för Pop House där ABBA-älskande marknader som Storbritannien, Nederländerna och även Sydkorea kommer att få uppsättningar.
Andra dagen bjöd på presentationer och workshops från/med Visit Group och deras partners och här kommer några nedslag från dessa.
Mer om ESS Group
Fredrik Toreskog från ESS Group gav oss fakta och en bra bakgrund till hotellkoncernens framgång.
De startade 2007 med Ystad Saltsjöbad. De har extremt hög beläggning, med några undantag över 90% och några ligger över 99%!!. Det sliter mycket på hotellen att ha så hög beläggning, konstaterade Fredrik…
De jobbar mycket med foto, både i kommunikationen och i inredningen. De försöker alltid vara ”playful” och ha glimten i ögat. De har också startat e-handel i form av Home of ESS, där de säljer sådant som gör att man får med sig ESS-känslan hem (som en ständig påminnelse om vistelsen hos dem och en ”uppmaning” att göra en ny bokning). Inte en självklar framgång men de ”kämpar med det”… Ess Group har också tagit fram ett eget rosévin
Vad är då framgångsreceptet?
- Utöver tidigare nämnda är ett – mer runda bord. Det är mer socialt och jämlikt, menar Fredrik. Mer roliga bröllop, är ett annat. Viktigast är kanske ändå att man jobbar med få och enkla KPIer – eNPS, de anställda ska må bra, NPS – Kundnöjdhet, något man jobbar med slaviskt – NOP, Net Operating Profit.
- Färre möten – För att vara effektiva internt har man färre möten. Ifrågasätter alltid om mötet behövs. Vem tar anteckningar? Vad bestämde vi och när ska det vara klart?
- Verkställ – Genomförandekraft, inte bara prata.
- Inhouse – Inte jobba med konsulter alls, stort marknads-, kommunikations- ECom-team, SEO, SEM, Spik, inredning Foto, Film – Allt sköts internt.
- Jobbar inte datadrivet (bara) – Datadriven + Kreativitet
- Har inte bokningsmotorn synlig på förstasidan- går bra det också (ingen skillnad när de A/B-testade
- Älskar ord! – Det som skrivs ska vara trevligt. Tycker om berättelser
- CRM on top – enormt viktigt att ha koll på kunddata
- Internkommunikation – superviktigt
ESS Group har till och med ett eget hårdrocksband, för att de vill ha det.
Stöttar Nestor, från Falköping, som startade om efter 31 år 2021 och gör nu en platta. ESS har investerat i bandet och har även gjort en öl kopplat till det (som alltid med en ESS-referens) – ÄnglapESS (uttalas med fördel, eller nackdel) på väschötska…
Visit Group – Magnus Emilsson, grundare och Carl-Johan Holmén, vice VD om Ekosystemet
Mycket har hänt med Visit Group sedan starten runt millennieskiftet och även om man har följt med i utvecklingen och levererat produkter som besöksnäringen har varit i behov av (och inte många hade, in the beginning) är det egentligen först nu som man kan möta alla behov och önskemål. Nu erbjuder man en kollaborativ plattform som kan samla och presentera all information på samma ställe, hantera bokningar OCH samverka med andra spelare lokalt. Nu finns alla komponenter på plats.
Visit ville redan från start bygga ett digitalt ekosystem – ”The digital ecosystem for the hospitality industry” Det började med ett CRS – Citybreak, som nu är inne på femte generation och nu är det produktägande kunder som är de drivande. Det är även en plattform för aktiviteter inom destinationen.
Det man skapar nu är den ledande plattformen för hotell- och boendenäringen i Sverige med olika påkopplade system för hantering av olika behov och delar av branschen:
iTicket – Teatersystem som utvecklats till att kunna hantera allasorters upplevelser och evenemang.
BookVisit – Bokningssystem för hotell
VisBook – PMS-system (som förvärvades 2022)
Olery – Samlar in alla gästrecensioner i alla kanaler i ett system för analys och för att generera actionable data (förvärvades också 2022).
WebX – CMS-plattform för att ha koll på läget
Ska hantera hela den digitala gästresan
Målet är att hantera hela den digitala gästresan och bygga en konverterande plattform
Plattformen ska driva försäljningen, bygga bra paket och lösa de operationella utmaningarna som kommer av framgångarna i försäljningen. VisBook ett system som klarar av hela bredden där.
Idag är det otroligt viktigt att förstå sin kund – där kommer Olery (ännu ett 2022-förvärv) in. Det gäller att ha 360-vyn på kund
Tidigare var fokus på försäljning och distribution – Nu har man lagt på gästupplevelse/gästnöjdhet, merförsäljning och verksamhetssystem med APIer mot andra system
Magnus som jobbar med strategier sitter med medarbetarna och kollar på vad som saknas, hur gruppen kan byggas ut för att bli ännu mer komplett och tittar även på ytterligare förvärv.
Redan idag sitter man på mycket data, kunddata och andra datapunkter. AI kan plocka fram det viktigaste ur den datan. AI kommer in i andra delar också som att leverera content på ett automatiserat sätt, att behålla rätt tonalitet.
Visit Group försöker vara nyfikna och testa och alla jobbar på med stort engagemang och med inställningen att man inte kan gå till jobbet och göra ett halvdant jobb. Det var något som också flera Visit-kunder vi träffade vittnade om.
Kunden ska kunna ägna mer tid åt sin verksamhet och inte behöva ägna sig åt tekniken.
Målet är att kunden ska kunna ha allt i EN plattform – inte en massa olika – I botten kan det ligga olika system men det ska vara sömlöst utåt – integrerat i gränssnittet. Det ska vara ETT gränssnitt/interface!
Det ska vara lätt att samverka i ekosystemet. Samverka med in-destination-experiences
Visit Groups ambition är att vara där nästa år.
Försäkring och återbetalningsbara bokningar
Vi hann också lyssna på Protect Group som erbjuder försäkringslösningar som ger ersättning för gästen/kunden både vid evenemang och boende utan att det kostar hotellet/arrangören något!
Försäkringarna är helt dynamiska och anpassas efter olika behov. De är också extremt snabba – återbetalning sker inom fyra timmar från avbokning!!! De använder också AI för att se till att de i mest behov tas hand om först. Försäkring på stereoider som de själva kallar det. Tack vare allt detta får de väldigt bra ”reviews”.
Turismnytt hoppas framöver kunna berätta mer om vad Visit Group kan göra för er som har olika verksamheter i besöksnäringen.
Mer om Visit Group på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier so...
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-