-
Visit Sweden fortsätter med skräckberättelsen ”Spellbound by Sweden”
Visit Swedens omdebatterade kampanj ”Spellbound by Sweden – a chilling nature experience for all senses” med skräckljudnovellen Kiln som huvudnummer, återkommer med en internationell fortsättning.
Tar effektivt tillvara på investerad marknadsföring
Kampanjens första del har redan nått ut till närmare 10 miljoner personer och genererat närmare 200 publicerade artiklar i internationell press.
”Denna gång handlar det inte om en stor produktion utan vi har helt enkelt tillgängliggjort kampanjens huvudingrediens globalt, skruvat lite på budskapen och kör den redan lyckade kampanjen ett varv till för att effektivt tillvarata investerade marknadsföringskostnader.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden. ”När andra länders marknadsföring staplar soldränkta stränder och historiska byggnader på varandra i sådan utsträckning att filmerna ser ut som kopior på varandra och tittarna inte kan skilja den ena från den andra – då sticker Sverige och Spellbound by Sweden verkligen ut.”
Visit Sweden har redan genomfört flera visningsresor
Den internationellt bästsäljande skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist skrev en speciell ljudnovell för kampanjen – Kiln. Den utspelar sig i svenska naturen och var tidigare endast tillgänglig för lyssnare som besökte Sveriges skogar. Nu är den möjlig att lyssna på vart som helst i världen.
Intresset för svensk natur med koppling till myter och sagoväsen visade sig vara stort internationellt. Visit Sweden har redan genomfört flera visningsresor för internationell press och internationella reseaktörer. Inom kort ska ytterligare en genomföras, till Värmland och själva inspelningsplatsen för kampanjens ”skräckfilm”, Kittelfältets naturreservat vid Brattforsheden utanför Filipstad.
”Detta är en planerad fortsättning på kampanjen ”Spellbound by Sweden” där vi drar nytta av det intresse som finns samtidigt som vi ökar effekten av våra investeringar.” Säger Nils Persson som är Marknads- och varumärkeschef hos Visit Sweden. ”Vår, i turismsammanhang rätt annorlunda film och kampanj har visat sig göra precis det vi förväntade – den har ökat intresset för turistlandet Sverige.”
Stolt över det genomslag som kampanjen fått
Den första delen av kampanjen ”Spellbound by Sweden” lanserades förra året, strax innan Halloween i USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Frankrike. Fortsättningen lanseras nu den 27 april och pågår fram till och med början av sommaren.
”Men som vanligt är det inte priserna och utmärkelserna vi är mest stolta och glada över, utan det genomslag, intresse och den räckvidd som kampanjerna får genom våra duktiga medarbetares förtjänst att föra ut berättelsen och skapa intresse för turistlandet Sverige.” Avslutar Nils Persson.
Utmärkelser som ”Spellbound by Sweden” mottagit:
◆ Webby Awards – Webby Winner.
◆ Webby Awards – People’s Voice Winner.
◆ Silverägg, i kategorin PR.
◆ 2023 Clio Awards: 4 bronsutmärkelser.
◆ PRweek Global Awards 2023, 4 nomineringar.
◆ One Show 2023, 4 finalplatser.Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Johan Wennerström/Visit Sweden
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-