-
Visit Sweden fortsätter med skräckberättelsen ”Spellbound by Sweden”
Visit Swedens omdebatterade kampanj ”Spellbound by Sweden – a chilling nature experience for all senses” med skräckljudnovellen Kiln som huvudnummer, återkommer med en internationell fortsättning.
Tar effektivt tillvara på investerad marknadsföring
Kampanjens första del har redan nått ut till närmare 10 miljoner personer och genererat närmare 200 publicerade artiklar i internationell press.
”Denna gång handlar det inte om en stor produktion utan vi har helt enkelt tillgängliggjort kampanjens huvudingrediens globalt, skruvat lite på budskapen och kör den redan lyckade kampanjen ett varv till för att effektivt tillvarata investerade marknadsföringskostnader.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden. ”När andra länders marknadsföring staplar soldränkta stränder och historiska byggnader på varandra i sådan utsträckning att filmerna ser ut som kopior på varandra och tittarna inte kan skilja den ena från den andra – då sticker Sverige och Spellbound by Sweden verkligen ut.”
Visit Sweden har redan genomfört flera visningsresor
Den internationellt bästsäljande skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist skrev en speciell ljudnovell för kampanjen – Kiln. Den utspelar sig i svenska naturen och var tidigare endast tillgänglig för lyssnare som besökte Sveriges skogar. Nu är den möjlig att lyssna på vart som helst i världen.
Intresset för svensk natur med koppling till myter och sagoväsen visade sig vara stort internationellt. Visit Sweden har redan genomfört flera visningsresor för internationell press och internationella reseaktörer. Inom kort ska ytterligare en genomföras, till Värmland och själva inspelningsplatsen för kampanjens ”skräckfilm”, Kittelfältets naturreservat vid Brattforsheden utanför Filipstad.
”Detta är en planerad fortsättning på kampanjen ”Spellbound by Sweden” där vi drar nytta av det intresse som finns samtidigt som vi ökar effekten av våra investeringar.” Säger Nils Persson som är Marknads- och varumärkeschef hos Visit Sweden. ”Vår, i turismsammanhang rätt annorlunda film och kampanj har visat sig göra precis det vi förväntade – den har ökat intresset för turistlandet Sverige.”
Stolt över det genomslag som kampanjen fått
Den första delen av kampanjen ”Spellbound by Sweden” lanserades förra året, strax innan Halloween i USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Frankrike. Fortsättningen lanseras nu den 27 april och pågår fram till och med början av sommaren.
”Men som vanligt är det inte priserna och utmärkelserna vi är mest stolta och glada över, utan det genomslag, intresse och den räckvidd som kampanjerna får genom våra duktiga medarbetares förtjänst att föra ut berättelsen och skapa intresse för turistlandet Sverige.” Avslutar Nils Persson.
Utmärkelser som ”Spellbound by Sweden” mottagit:
◆ Webby Awards – Webby Winner.
◆ Webby Awards – People’s Voice Winner.
◆ Silverägg, i kategorin PR.
◆ 2023 Clio Awards: 4 bronsutmärkelser.
◆ PRweek Global Awards 2023, 4 nomineringar.
◆ One Show 2023, 4 finalplatser.Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Johan Wennerström/Visit Sweden
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-