-
Visit Sweden – Tyskland går om Norge som Sveriges största utlandsmarknad
Sveriges turistår 2023 håller på att sammanställas. Men något som redan nu kommit fram i statistik från Visit Sweden är att antalet tyska gästnätter i Sverige 2023 är fler än de norska. Turister från Norge har traditionellt sett alltid varit de som gjort flest utländska övernattningar i Sverige årligen.
Möjligen ett historiskt skifte för den svenska turismen
Det är statistik för turiståret 2023 från Tillväxtverket som nu, när världens turism inte längre påverkas av pandemin, visar att tyska turister övernattade fler nätter i Sverige än norska.
”Detta är möjligen ett historiskt skifte eftersom norska turister i alla pandemifria tider varit de utländska besökare som övernattat mest i Sverige.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Vad som ligger bakom skiftet vill inte Andersson spekulera i, då de nationella turismräkenskaperna som Tillväxtverket ansvarar för ännu inte är helt sammanställda.
”Det är svårt att dra relevanta slutsatser utan insikt i utvecklingen. Men detta kan vara viktigt att känna till när svenska besöksnäringsföretag ska planera sina kommande marknadsföringsinsatser.” Säger Susanne.

Källa: Tillväxtverkets gästnattstatistik.Statistik visar inte antal personer som besöker Sverige
Så långt tillbaka i tid som Tillväxtverket har statistik för pandemifria år, har Nederländerna och Storbritannien fajtats om femteplaceringen över flest övernattningar i Sverige. Ibland har det varit Storbritannien, ibland Nederländerna. Danmark och USA har länge legat på tredje respektive fjärde plats över flest utländska gästnätter. Svenska turister har dock i alla tider varit de som gjort överlägset flest övernattningar i Sverige.
Statistiken över gästnätter skvallrar dock inte om antal personer eller antal turister som besöker Sverige. Gästnattsstatistiken visar hur många övernattningar som gjorts av personer från olika länder. En person kan övernatta många nätter, likväl som campingturister kan övernatta i Sverige utan att en enda gästnatt registreras.
Ingen sammanställer idag antal turister (antal personer) som besöker Sverige.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-