-
Visit Sweden uppmanar besöksnäringen att inte missa nya digitala marknadsföringslagar från EU
Visit Sweden uppmanar nu svenska turismföretag att inte missa de två nya EU-lagarna kring digital marknadsföring. Den ena som redan tagits i bruk och den andra som tas i bruk den 6 mars.
”Missar man detta kanske man plötsligt står där som besöksnäringsaktör med radikalt minskad webbtrafik utan att förstå varför eller med webbesökare med större krav på bokningsfunktioner och användarvänlighet än man är van vid.” Säger Louise Blomberg, digital analytiker på Visit Sweden. ”Vi vill därför uppmana svenska besöksnäringsföretag att så snart som möjligt sätta sig in i den förändring som nu sker och som kommer att påverka många i branschen.”
Vad är de nya digitala marknadsföringslagarna från EU?
I september 2023 började den första nya lagen att gälla inom EU, Digital Services Act (DSA). Den handlar om hur de stora plattformarna som Google och Meta ska hantera olagligt innehåll som hat och falska produkter. Men även om hur och mot vem man får rikta reklam till. I februari 2024 börjar lagen även att gälla mindre plattformar.
Den 6 mars börjar EU:s så kallade Digital Markets Act (DMA), som ska hjälpa konsumenter att få kontroll över vilken data de delar med sig av på nätet.
Syftet med lagarna handlar i grunden om att begränsa tech-bolagens inflytande och makt. Samt ge konsumenter ökat skydd och mer makt.
För företag med digital marknadsföring innebär detta bland annat att:
En plattformsanvändare från och med den 6 mars ska kunna välja, genom samtycke på plattformarna, vilka tjänster som ska få dela data med varandra.
En konsekvens av detta kan bli att det blir svårare och möjligtvis dyrare för företag att nå ut till sina befintliga och nya kunder. Viss trafik från Googles tjänster kan även visa på en oväntat stor minskning.
Den största förändringen sker dock inom e-handel och inom reserelaterad e-handel, där sökresultaten kommer att förändras.
Det talas om nya sektioner på plattformarna för prisjämförelsesajter och om nya filtreringsmöjligheter för sökresultat på plattformarna. Det är därmed inte osannolikt att det även läggs till nya eller fler boendekategorier i hotellsök på plattformarna. Möjligtvis camping.
Hoppas att det kommer bidra till ökad direkt trafik till företagens hemsidor
Google har samtidigt meddelat att Google Flights kommer att försvinna.
”Vi tror och hoppas att detta kommer bidra till ökad direkt trafik till exempelvis ett hotells egen webbsida för bokning. Vilket i sin tur ställer höga krav på smidig egen onlinebokning.” Avslutar Louise Blomberg.
Läs mer om de nya lagarna på Visit Swedens kunskapssajt för svenska besöksnäringsföretag här.
Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-