-
Visit Sweden uppmanar besöksnäringen att inte missa nya digitala marknadsföringslagar från EU
Visit Sweden uppmanar nu svenska turismföretag att inte missa de två nya EU-lagarna kring digital marknadsföring. Den ena som redan tagits i bruk och den andra som tas i bruk den 6 mars.
”Missar man detta kanske man plötsligt står där som besöksnäringsaktör med radikalt minskad webbtrafik utan att förstå varför eller med webbesökare med större krav på bokningsfunktioner och användarvänlighet än man är van vid.” Säger Louise Blomberg, digital analytiker på Visit Sweden. ”Vi vill därför uppmana svenska besöksnäringsföretag att så snart som möjligt sätta sig in i den förändring som nu sker och som kommer att påverka många i branschen.”
Vad är de nya digitala marknadsföringslagarna från EU?
I september 2023 började den första nya lagen att gälla inom EU, Digital Services Act (DSA). Den handlar om hur de stora plattformarna som Google och Meta ska hantera olagligt innehåll som hat och falska produkter. Men även om hur och mot vem man får rikta reklam till. I februari 2024 börjar lagen även att gälla mindre plattformar.
Den 6 mars börjar EU:s så kallade Digital Markets Act (DMA), som ska hjälpa konsumenter att få kontroll över vilken data de delar med sig av på nätet.
Syftet med lagarna handlar i grunden om att begränsa tech-bolagens inflytande och makt. Samt ge konsumenter ökat skydd och mer makt.
För företag med digital marknadsföring innebär detta bland annat att:
En plattformsanvändare från och med den 6 mars ska kunna välja, genom samtycke på plattformarna, vilka tjänster som ska få dela data med varandra.
En konsekvens av detta kan bli att det blir svårare och möjligtvis dyrare för företag att nå ut till sina befintliga och nya kunder. Viss trafik från Googles tjänster kan även visa på en oväntat stor minskning.
Den största förändringen sker dock inom e-handel och inom reserelaterad e-handel, där sökresultaten kommer att förändras.
Det talas om nya sektioner på plattformarna för prisjämförelsesajter och om nya filtreringsmöjligheter för sökresultat på plattformarna. Det är därmed inte osannolikt att det även läggs till nya eller fler boendekategorier i hotellsök på plattformarna. Möjligtvis camping.
Hoppas att det kommer bidra till ökad direkt trafik till företagens hemsidor
Google har samtidigt meddelat att Google Flights kommer att försvinna.
”Vi tror och hoppas att detta kommer bidra till ökad direkt trafik till exempelvis ett hotells egen webbsida för bokning. Vilket i sin tur ställer höga krav på smidig egen onlinebokning.” Avslutar Louise Blomberg.
Läs mer om de nya lagarna på Visit Swedens kunskapssajt för svenska besöksnäringsföretag här.
Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-