-
Visit Sweden uppmanar besöksnäringen att inte missa nya digitala marknadsföringslagar från EU
Visit Sweden uppmanar nu svenska turismföretag att inte missa de två nya EU-lagarna kring digital marknadsföring. Den ena som redan tagits i bruk och den andra som tas i bruk den 6 mars.
”Missar man detta kanske man plötsligt står där som besöksnäringsaktör med radikalt minskad webbtrafik utan att förstå varför eller med webbesökare med större krav på bokningsfunktioner och användarvänlighet än man är van vid.” Säger Louise Blomberg, digital analytiker på Visit Sweden. ”Vi vill därför uppmana svenska besöksnäringsföretag att så snart som möjligt sätta sig in i den förändring som nu sker och som kommer att påverka många i branschen.”
Vad är de nya digitala marknadsföringslagarna från EU?
I september 2023 började den första nya lagen att gälla inom EU, Digital Services Act (DSA). Den handlar om hur de stora plattformarna som Google och Meta ska hantera olagligt innehåll som hat och falska produkter. Men även om hur och mot vem man får rikta reklam till. I februari 2024 börjar lagen även att gälla mindre plattformar.
Den 6 mars börjar EU:s så kallade Digital Markets Act (DMA), som ska hjälpa konsumenter att få kontroll över vilken data de delar med sig av på nätet.
Syftet med lagarna handlar i grunden om att begränsa tech-bolagens inflytande och makt. Samt ge konsumenter ökat skydd och mer makt.
För företag med digital marknadsföring innebär detta bland annat att:
En plattformsanvändare från och med den 6 mars ska kunna välja, genom samtycke på plattformarna, vilka tjänster som ska få dela data med varandra.
En konsekvens av detta kan bli att det blir svårare och möjligtvis dyrare för företag att nå ut till sina befintliga och nya kunder. Viss trafik från Googles tjänster kan även visa på en oväntat stor minskning.
Den största förändringen sker dock inom e-handel och inom reserelaterad e-handel, där sökresultaten kommer att förändras.
Det talas om nya sektioner på plattformarna för prisjämförelsesajter och om nya filtreringsmöjligheter för sökresultat på plattformarna. Det är därmed inte osannolikt att det även läggs till nya eller fler boendekategorier i hotellsök på plattformarna. Möjligtvis camping.
Hoppas att det kommer bidra till ökad direkt trafik till företagens hemsidor
Google har samtidigt meddelat att Google Flights kommer att försvinna.
”Vi tror och hoppas att detta kommer bidra till ökad direkt trafik till exempelvis ett hotells egen webbsida för bokning. Vilket i sin tur ställer höga krav på smidig egen onlinebokning.” Avslutar Louise Blomberg.
Läs mer om de nya lagarna på Visit Swedens kunskapssajt för svenska besöksnäringsföretag här.
Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-