-
Visit Trollhättan-Vänersborg får sina egna Big five
Den 31 maj lanserade Visit Trollhättan-Vänersborg destinationens nya kommunikationskoncept – ”Explore our Big five and more”.
I den nya turistguiden som släpps bjuds turister och invånare på inspirerande läsning om platåbergen, innanhavet, älven, innovationskraften och kulturen.
”Vårt uppdrag är att sprida kännedom, både i och utanför Sverige, om Trollhättan Vänersborg som besöksmål”. Förklarar Maria Engström-Weber, turistchef/VD för Visit Trollhättan Vänersborg. ”För att ytterligare stärka vår position som attraktivt besöksmål, var det hög tid för oss att göra ett rejält omtag gällande idé, design och uttryck för vår årliga turistguide. Men även för destinationen som varumärke”.
Nytt utseende, nytt sätt att paketera
”Samtidigt som vi släpper årets turistguide lanserar vi även vår nya logotyp och grafiska uttryck”. Berättar Maria. ”Genom att paketera och lyfta fram allt fantastiskt som finns att uppleva i Trollhättan och Vänersborg under våra fem unika storheter – platåbergen, innanhavet, älven, innovationskraften och kulturen – blir vårt erbjudande mer tydligt och lättillgängligt. Allt sammantaget kommer den här satsningen att bidra till en tydligare och starkare identitet”.
Den långsiktiga målsättningen med uppdraget är att få turister att känna att destinationen är en plats man måste uppleva minst en gång i livet. För att nå en bredare målgrupp är det viktigt att förmedla att området är mer än bara älgar och röda stugor.
”Många och långa besök gynnar det lokala näringslivet och framför allt våra medlemsföretag”. Avslutar Maria.
Här kan ni läsa mer om Trollhättan Vänersborg på Turismnytt.
- Text: Visit TrollhättanVänersborg
- Foto: Visit TrollhättanVänersborg
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-