-
Visita – antalet sålda hotellrum ökade under sommaren
Totalt ökade antalet sålda hotellrum med 1,7% under sommaren 2023 jämfört med sommaren 2022 i Sverige. Och i jämförelse med 2019, innan pandemin, ökade antalet sålda hotellrum med 5,4 procent. Detta visar statistik från Visita.
”Trots hög inflation och stigande räntor så är det mycket glädjande att vi kan summera sommaren 2023 som en stark hotellsommar i Sverige. Vi ser att allt fler turister från vårt närområde har hittat tillbaka till Sverige efter pandemin. Den svaga svenska kronan har förstås också varit en bidragande orsak.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Trots en stark sommar så är den ekonomiska osäkerheten stor inför hösten
Även augusti var en bra månad i jämförelse med 2022. Under augustis första fyra veckor ökade antalet sålda hotellrum i Sverige med 1,4 procent i jämförelse med augusti 2022. Jämfört med augusti 2019, innan pandemin, så ökar antalet sålda rum med 3 procent.
”Augusti månads siffror bekräftar den starka sommaren men var något lägre än väntat. Vädret har sannolikt bidragit till den utvecklingen. Men trots den starka sommaren så är den ekonomiska osäkerheten mycket stor inför hösten. Företagens lönsamhet pressas av höga inköpspriser, orimliga hyreshöjningar, fortsatt hög inflation samt höga räntor. Dessutom har regeringen höjt arbetsgivaravgiften för unga och planerar ytterligare höjningar. Samt planerar att göra det svårare att anställa utländsk arbetskraft. Vilket är mycket bekymmersamt.” Fortsätter Thomas.
Sverige behöver hävda sig bättre för att locka tillbaka de långväga turisterna
Trots att fler turister hittat tillbaka till Sverige så saknas fortfarande de långväga turisterna jämfört med innan pandemin.
”Att Kina nu öppnat upp för gruppresor igen är bra. Men i en stenhård konkurrens om de internationella gästerna behöver Sverige hävda sig ännu bättre för att locka tillbaka de långväga gästerna. Därför behöver anslagen till Visit Sweden öka till åtminstone motsvarande nivå per capita som i våra nordiska grannländer.” Avslutar Thomas Jakobsson.
Läs mer om Visita på Turismnytt här.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-