-
Visita – fler sålda hotellrum under juli, men osäkerhet inför hösten skymtar
Under juli månads första fyra veckor ökade antalet sålda hotellrum i Sverige med 3,1 procent i jämförelse med rekordåret 2022. Jämfört med juli 2019, innan pandemin, så ökar antalet sålda rum med 7,8 procent.
”Det är mycket glädjande att den privata efterfrågan på hotellrum visar motståndskraft mot hög inflation och stigande räntor. Utländska turister från våra närområden har hittat tillbaka till Sverige och överträffar förpandemiska nivåer. Vilket bidrar till att efterfrågan på antalet rum i landet ökar.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Den ekonomiska osäkerheten är mycket stor inför hösten
Antalet sålda rum skiljer sig från olika städer i Sverige. I Malmö steg antalet sålda hotellrum med 8,9 procent i jämförelse med juli 2022, medan antalet sålda rum i Göteborg minskade med 0,9 procent i jämförelse med juli 2022. I Stockholm steg antalet sålda rum med 3,6 procent i jämförelse med föregående år.
”Trots en bra sommar så är den ekonomiska osäkerheten mycket stor inför hösten. Utöver att den privata efterfrågan väntas bromsa in på grund av hög inflation och stigande räntor, pressas företagens lönsamhet hårt av en rad olika kostnadsökningar. Att regeringen i detta läge både höjer arbetsgivaravgifterna för unga samt gör det svårare att rekrytera arbetskraft från andra länder är mycket bekymmersamt. Man behöver istället underlätta för företagen att kunna anställa, i synnerhet när arbetsmarknaden förväntas försvagas.” Fortsätter Thomas Jakobsson.
Sverige behöver hävda sig bättre i den internationella konkurrensen
Trots fina hotellsiffror för sommaren, som till stor del beror på att utländska turister från Sveriges närområde hittat tillbaka till landet, så märker Visita att mer långväga gäster saknas i hög utsträckning. Det är en lite oroande utveckling för Sverige som en destination.
”Sverige behöver hävda sig bättre i den internationella konkurrensen och öka anslagen till Visit Sweden till åtminstone motsvarande nivå per capita som våra nordiska grannländer.” Avslutar Thomas Jakobsson.
Läs mer om Visita på Turismnytt här.
- Text: Visita & Isa Mörk
- Foto: Pexels/Antonio Di Giacomo
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-