-
Visita – prognos visar en återhämtning av utländska sommargäster
Under sommaren, juni-augusti 2023, väntas det totala antalet belagda hotellrum öka med drygt 3 procent enligt prognoser från Visita.
Antalet hotellnätter från svenska, nordiska och europeiska turister väntas öka i antal i jämförelse med både 2022 och i jämförelse med 2019 (innan pandemin). För utomeuropeiska turister väntas en stor ökning i jämförelse med sommaren 2022, men dessa återhämtar sig inte till samma nivåer som 2019.
”Det är glädjande att vi nu börjar se en återhämtning av utländska turister i Sverige. Även om vi inte är där vi var innan pandemin totalt sett så är trenden att turisterna från Sveriges närområden börjar hitta tillbaka i en allt större utsträckning.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Hur ser prognosen ut under sommaren?
◆ Antalet gästnätter för svenska gäster förväntas öka med 2% i jämförelse med sommaren 2022. Samt öka med 11% i jämförelse med 2019.
◆ Antalet gästnätter för nordiska gäster förväntas öka med 3% i jämförelse med sommaren 2022. Samt öka med 15% i jämförelse med 2019.
◆ Antalet gästnätter för europeiska gäster förväntas öka med 11% i jämförelse med sommaren 2022. Samt öka med 1% i jämförelse med 2019.
◆ Antalet gästnätter för utomeuropeiska gäster förväntas öka med 30% i jämförelse med sommaren 2022. Men en minskning med 12% i jämförelse med 2019.
Här kan ni läsa hela prognosen för hotellmarknaden sommaren 2023.
Anslagen till Visit Sweden behöver öka väsentligt
”Att antalet långväga turister ännu inte kommit tillbaka till nivåer som fanns innan pandemin är dock bekymmersamt. Pandemin präglar i hög utsträckning fortfarande utvecklingen på svensk hotellmarknad eftersom återhämtningen i olika gästgrupper har gått olika snabbt. Utomeuropeiska gäster har en långsammare återhämtning till Sverige. Det visar på vikten att prioritera marknadsföringen på våra internationella marknader. Anslagen till Visit Sweden behöver öka väsentligt för att vi ska hävda oss i en stenhård konkurrens.” Fortsätter Thomas.
”Förra sommaren var speciell på två sätt. Dels var det en rekordsommar för hotellbranschen, dels var efterfrågans sammansättning annorlunda jämfört med tidigare med fler svenskar och färre utländska turister än tidigare. Utifrån det perspektivet samt den ekonomiska utvecklingen med hög inflation och boräntor är 3 procents ökning en mycket stark utveckling.” Avslutar Thomas Jakobsson
Läs mer om Visita på Turismnytt här.
- Text: Visita
- Foto: Jonathan Petersson/Pexels
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-