-
Visst älskar vi landsbygden, eller?
Visst älskar vi landsbygden! Den ger oss en meningsfull fritid, efterlängtad semester, barndomsminnen, råvaror och livsmedel, nationell identitet. Sverige är landsbygden! Vi älskar att vara där en vecka på sportlovet och/eller påsklovet och så en sommarvecka eller kanske till och med två. Men vi bor inte där. Allt färre av oss gör det.
Förutsättningarna för att bedriva en verksamhet utanför städer och större samhällen försämras gradvis när samhällsservice, myndigheter och även vi själva i allt större utsträckning bor, verkar och lever i staden. Inte minst turistföretagarens villkor som lever på att allt ska fungera när vi väl tar oss ut ur staden samtidigt som närmarknad och närservice försvinner.
Visit Sweden får ytterligare 70 miljoner i en satsning för att marknadsföra svensk natur mot Kina och Indien. Det är en natur i en landsbygd som vi själva då allt mindre vill leva och verka i. Risken är stor att det blir allt svårare att utveckla produkter som är hållbara och ens orkar hålla måttet när det väl är säsong. Oavsett vilket land de kommer från. I övrigt kan jag tycka att en målsättning att öka antalet besök från dessa marknader ska öka med 10% om året kan vara något blygsamt. I Finland har besöken från Kina ökat med 34% de första fyra månaderna i år och hela 49% i April. Med SAS nya direktlinje till Hong Kong som startar i september förbättras möjligheterna avsevärt för besök till Sverige.
Ett annat land att jämföra oss med vad gäller nationell kraftsamling är Storbritannien och deras nu föreslagna plan för att stärka turismen över hela landet. Fem huvudpunkter i planen är nationell koordinering, utbildning och kompetensförsörjning, enklare regler, infrastruktur för att kunna ta sig utanför London samt ett ”world class welcome at the border”. Något att studera noggrant. Gillar särskilt raden ”We want every visitor to the UK, whether from home or abroad, to have a brilliant experience and shout about it, encouraging even more tourists to choose Britain.” Läs mer här: https://twitter.com/RazorBjorn/status/622306078257213441
Finns förmodligen gott om Europeiska exempel på hur våra konkurrerande länder stärker sina organisationer, marknadsföring och investeringar för att attrahera oss att åka dit ännu en gång och lite oftare. Kineserna och Indierna kommer absolut göra det, både till Finland och till Storbritannien. Hur mycket de kommer att åka ut till deras landsbygd återstår att se. Om de ens är intresserade av den. Vi är ju knappt intresserade av vår egen. I varje fall vill vi inte bo där. Men det är ju bra om det är öppet när vi vill åka dit en gång på vintern och/eller en gång på sommaren. Frågan är bara hur landsbygden kommer att överleva på det och hur lång tid det tar innan staden också vacklar. Det är min övertygelse att det är ett samspel mellan landsbygd och stad där inget av dem klarar sig utan det andra. Det borde finnas ett självändamål för städerna att återinvestera i sin landsbygd därmed. Inte bara när det är sommarlov.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Björn Arvidsson
[email protected]
070-5941930- Text: Maria Lindqvist
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-