-
Visst älskar vi landsbygden, eller?
Visst älskar vi landsbygden! Den ger oss en meningsfull fritid, efterlängtad semester, barndomsminnen, råvaror och livsmedel, nationell identitet. Sverige är landsbygden! Vi älskar att vara där en vecka på sportlovet och/eller påsklovet och så en sommarvecka eller kanske till och med två. Men vi bor inte där. Allt färre av oss gör det.
Förutsättningarna för att bedriva en verksamhet utanför städer och större samhällen försämras gradvis när samhällsservice, myndigheter och även vi själva i allt större utsträckning bor, verkar och lever i staden. Inte minst turistföretagarens villkor som lever på att allt ska fungera när vi väl tar oss ut ur staden samtidigt som närmarknad och närservice försvinner.
Visit Sweden får ytterligare 70 miljoner i en satsning för att marknadsföra svensk natur mot Kina och Indien. Det är en natur i en landsbygd som vi själva då allt mindre vill leva och verka i. Risken är stor att det blir allt svårare att utveckla produkter som är hållbara och ens orkar hålla måttet när det väl är säsong. Oavsett vilket land de kommer från. I övrigt kan jag tycka att en målsättning att öka antalet besök från dessa marknader ska öka med 10% om året kan vara något blygsamt. I Finland har besöken från Kina ökat med 34% de första fyra månaderna i år och hela 49% i April. Med SAS nya direktlinje till Hong Kong som startar i september förbättras möjligheterna avsevärt för besök till Sverige.
Ett annat land att jämföra oss med vad gäller nationell kraftsamling är Storbritannien och deras nu föreslagna plan för att stärka turismen över hela landet. Fem huvudpunkter i planen är nationell koordinering, utbildning och kompetensförsörjning, enklare regler, infrastruktur för att kunna ta sig utanför London samt ett ”world class welcome at the border”. Något att studera noggrant. Gillar särskilt raden ”We want every visitor to the UK, whether from home or abroad, to have a brilliant experience and shout about it, encouraging even more tourists to choose Britain.” Läs mer här: https://twitter.com/RazorBjorn/status/622306078257213441
Finns förmodligen gott om Europeiska exempel på hur våra konkurrerande länder stärker sina organisationer, marknadsföring och investeringar för att attrahera oss att åka dit ännu en gång och lite oftare. Kineserna och Indierna kommer absolut göra det, både till Finland och till Storbritannien. Hur mycket de kommer att åka ut till deras landsbygd återstår att se. Om de ens är intresserade av den. Vi är ju knappt intresserade av vår egen. I varje fall vill vi inte bo där. Men det är ju bra om det är öppet när vi vill åka dit en gång på vintern och/eller en gång på sommaren. Frågan är bara hur landsbygden kommer att överleva på det och hur lång tid det tar innan staden också vacklar. Det är min övertygelse att det är ett samspel mellan landsbygd och stad där inget av dem klarar sig utan det andra. Det borde finnas ett självändamål för städerna att återinvestera i sin landsbygd därmed. Inte bara när det är sommarlov.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Björn Arvidsson
[email protected]
070-5941930- Text: Maria Lindqvist
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-