-
Destinationsutveckling i praktiken, del 3
I två artiklar har vi berättat om vad vi tycker är fundamentalt och viktigt i arbetet med att bygga en destination. Vi har pratat om det gemensamma lyftet och den avgörande samverkan.
Men hur gör man då – i praktiken?
Ofta föds idéerna ur ett behov. Ett behov som någon identifierar och som behöver undersökas. Vad består behovet av? Någon behöver göra något, exempelvis utveckla sin produkt, sitt erbjudande och marknadsföra sig. Det offentligas, kommunen i fråga, behov handlar om att skapa förutsättningar för att folk vill bo kvar eller återvända. Ofta handlar det om att göra detta tillsammans.
Kommunen har oftast möjlighet att initialt erbjuda lämpliga mötesplatser, vara värd och sammankallande för möten med inbjudna, potentiella ”destinationsbyggare” dvs de lokala näringsidkarna på orten. Här skapas en god jordmån för att driva utvecklingen framåt inom besöksnäringen, nya produkter ser dagens ljus, gemensamma marknadsföringsinsatser kommer till stånd, hur ”säljer” vi vår destination? Och ingen vet bättre än de som bor och verkar på orten vad besökarna, turisterna, gästerna behöver och efterfrågar. Hur vill vi uppfattas, vad är vi och vilka gäster riktar vi oss mot är några av de frågeställningar som dyker upp, penetreras och blir en del av den viktiga strategin i destinationsutveckling och bildandet av ett destinationsbolag.
Inom ramen för destinationsbolaget kopplas kommunala uppdrag knutna till besöksnäringen på. Det kan till exempel vara att driva turistbyrå, hembygdsgård, besöksmål som tidigare drivits av kommunen och nu istället driftas av destinationsbolaget. Detta skapar mantimmar som möjliggör för destinationsbolaget att exempelvis arbeta med bokningsbarhet och digital tillgänglighet.
Det goda exemplet
Ett gott exempel på detta är Visit Idre i norra Dalarna. Där har den lokala turistföreningen gjort gemensam sak med ortens näringsidkare och skapat destinationsbolaget Visit Idre AB. Just i detta exempel har utvecklingen av destinationen Idre ett tydligt mål med både höjd och bredd inom konceptet för det offentliga som det privata genom BO – LEVA – VERKA.Har du missat att läsa del 1 och 2 i serien om destinationsutveckling? Här kan du läsa artiklarna:
Del 1: I destinationen är alla vinnare
Nästa vecka – Destinationsbyggarna – artikel 4
När kulorna ska in – finansiell hållbarhet.
Författarna av artiklarna ovan är skrivna av Destinationsbyggarna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-